På mitt lantställe har jag en gammal klassisk brunn (ni vet med spel och hink). Jag har tidigare plockat fram en Biltema pump när jag behöver vatten, jag missade dock att tömma denna och den verkar har frusit.

Jag behöver vatten till trädgårdsslangen, alltå inte hushållsvatten. Jag skulle behöva en mer permanent lösning typ dränkbar pump. Gärna en som kan överleva vintern på Öland.

Jag har inga problem att med en brytare starta pumpen när det behövs. har ni några ideer på prisbilliga lösningar till mig? Är det görbart?

Kan en sådan här vara ett alternativ?

https://eur.vevor.com/deep-well-pum...-water-pump-550w-35l-min-108-m-p_010336290132

Redigerat:
B
Bara 20m kabel av bra kvalitet borde ju kosta typ 800kr, man blir ju lite skeptisk när man ser det låga priset....

Det är ju ungefär 1/10 av kostnaden för
Grundfos SQE 2-70 som exempel. För att dimensionera noga behöver man ju veta djup, behov av tryckuppsättning, och ditt flödesbehov.

Jag panikköpte en 700kr vattenpump på jula när min brunnspump la av. Den höll i 6-7år (och när den gav upp, så fick jag lite förvarning), så det behöver inte vara en automatiskt dålig ide att köpa billig vattenpump.

Ska man anlita rörmokare, får man väl anta att en billig pump medför ökad risk för akut-utryckning. Och kortare tid mellan två pumpbyten. Jag valde en grundfos pump när jag böt ut, mest för att inte behöva oroa mig för att pumpen lägger av, då jag böt pumpen själv, men helt klart så funkade min billiga jula pump över förväntan med tanke på priset.

• Gilla
Nick Larsson
  • Laddar…
Kinapumparna är förvånansvärt bra och riktigt billiga.

• Gilla
Nick Larsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Tar man fram fakta om vevorpumpen så ser priset mer rimligt ut o kanske för dyrt?

#Plastimpeller, dvs den väsentliga, del som gör pumpjobbet
#vattnet får innehålla max 0.25% orenheter
#max partikelstorlek 2.6mm
#Använd en annan äldre pump först om det är nyborrad brunn och få bort orenheter 👍
#Rörliga reservdelar måste bytas ut efter 3000h, tjena - strax efter garantin gått ut antar jag
#Ingen pump oavsett modell får sättas på djup över 80m
# Diagram saknas över flöde vs lyfthöjd så i princip omöjligt att dimensionera detta
#Pumpen kan läcka ut motorolja vid fel (veg olja) så tänk på att växter kan skadas då vid bevattning?
#Reservdelar kan beställas när du har Ordernummer dvs köpt pumpen (används som login på deras, site)?

• Gilla
Nick Larsson
  • Laddar…
Tack gänget för grymma svar!
Detta är alltså en, typ 100 gammal brunn och jag ska använda vattnet till bevattning och tvätta altanen med. Jag chansar på en Kinapump så får vi se hur det går!
Återigen Tack!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nick Larsson Nick Larsson skrev:
Tack gänget för grymma svar!
Detta är alltså en, typ 100 gammal brunn och jag ska använda vattnet till bevattning och tvätta altanen med. Jag chansar på en Kinapump så får vi se hur det går!
Återigen Tack!
Jag har två kinapumpar av den typen, doyin 1hp och 0.75 hp

Grävda brunnar, en på 11 meters djup och en på 7 meter, stora pumpen på lägre djup eftersom det finns mer vatten där.

1 hp pumpen Fyller min 5000 liters simtamk på under en timme, 0.75 hp pumpen fyller min 3000 liters simtamk på samma tid.
Så länge brunnen inte sinar levererar pumpen som specificerat.

Vevor väljer bra grejer från Kina och sätter sitt namn på dem.

• Gilla
Nick Larsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.