1 292 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Gästtoalett (1.5kvm) - flytspackla direkt mot wcstos, sen tätskikt?
Hej!
Se bifogad bild.
Röris varit här och bytt ut alla gamla rör och lagt golvärme, nu ska vi prima/flytspackla.
På bilden finns monterad wc-stos. Gör jag rätt om jag latexfogar runt den, och sen flytspacklar så det ligger mot? undrar der wcstosen så ligger avloppet och den är i kant med spåret. Ska flytspackla 3cm så då hamnar det helt under.
Sen när det är torrt och klart så kan jag dra på en tätskiktsmanschett över eller blir det fel då?
En annan fundering; borde jag ta loss och lägga armering under golvvärmen? Rummet är litet och svikt är obefintlig, cc under spån(22) är mindre än 40 kom jag fram till. Samtidigt rör det sig med temperatur så det är väl egentligen inte fel?
(Jag är helt med på att röret som kommer upp ur golvet i te är brandchstandard men fanns i detta fall inga alternativ)
Se bifogad bild.
Röris varit här och bytt ut alla gamla rör och lagt golvärme, nu ska vi prima/flytspackla.
På bilden finns monterad wc-stos. Gör jag rätt om jag latexfogar runt den, och sen flytspacklar så det ligger mot? undrar der wcstosen så ligger avloppet och den är i kant med spåret. Ska flytspackla 3cm så då hamnar det helt under.
Sen när det är torrt och klart så kan jag dra på en tätskiktsmanschett över eller blir det fel då?
En annan fundering; borde jag ta loss och lägga armering under golvvärmen? Rummet är litet och svikt är obefintlig, cc under spån(22) är mindre än 40 kom jag fram till. Samtidigt rör det sig med temperatur så det är väl egentligen inte fel?
(Jag är helt med på att röret som kommer upp ur golvet i te är brandchstandard men fanns i detta fall inga alternativ)
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej.
Jag tror armeringsmattan ska ligga under värmekabeln, vissa värmekällor får inte vidröra brännbart material.
Värmekamera skall heller inte ligga under WCstolen.
Sen tycker jag värmekabeln dels ligger för nära väggen och för glest..
Gör om gör rätt nu direkt ;-)
WORKINGCLASSHERO
Jag tror armeringsmattan ska ligga under värmekabeln, vissa värmekällor får inte vidröra brännbart material.
Värmekamera skall heller inte ligga under WCstolen.
Sen tycker jag värmekabeln dels ligger för nära väggen och för glest..
Gör om gör rätt nu direkt ;-)
WORKINGCLASSHERO
Hej!N newbee skrev:
Tack för svar men jag ska alltså låta wcstossen sitta kvar, latexfoga och då flytspackla mot den? Sen drar jag på rörmanschett när jag gör tätskiktet?
Skrev i en annan tråd men har fyllt på springor där det behövs och sen latexfogat, har tagit loss och satt armeringsjärn under 👍
Hej!Workingclasshero skrev:
Har gjort om så att det är armeringsjärn under, och med det ligger rören inte så nära väggen. Inget under wcn 😀
Men ska jag latexfoga direkt mot wcstos och rör och sen manschett på vid tätskikt?
N newbee skrev:
Vad menar du med ingen latexfog mot flytspackel?N newbee skrev:
Wc-anslutningen som sitter är samma som på bilden; https://www.byggahus.se/forum/threa...och-sticka-upp-ur-golvet.204726/#post-1637938
Jag fattat det som att jag justerar så strecket på smalare delen hamnar i höjd med golvets slutgiltiga nivå. Men när jag flytspacklar så kan jag helt enkelt tejpa över, och så sticker man ner den efteråt varpå man sätter tätskiktet mot den?
Jag fattat det som att jag justerar så strecket på smalare delen hamnar i höjd med golvets slutgiltiga nivå. Men när jag flytspacklar så kan jag helt enkelt tejpa över, och så sticker man ner den efteråt varpå man sätter tätskiktet mot den?
@newbee @Workingclasshero har ni någon reflektion kring detta?S Snubben123 skrev:
1 Täpp till så inget flytspackel åker ner i avloppet.
2 Flyttspackla
3 få fram avloppet igen
4 I med wc-anslutningen, sätt så sträcket på den är i höjd med kaklet som ska läggas (se bild i tidigare länkning)
5 lägg tätskikt som sluter mot wc-anslutning
6 kakla
Eller gör jag något fel här?
Jag tänker att detta är applicerbart här; https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_96_2316851.pdf
Där verkar det som det sticls ner, flytspacklar runt och kör på med tätskikt?
Där verkar det som det sticls ner, flytspacklar runt och kör på med tätskikt?
Så den här saken sitter kvar ( https://www.byggahus.se/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.rinkabyror.se%2Fimages%2Fupload%2Fartiklar%2F_200x200%2F4778_1.jpg&hash=7ca1a5fa914752b48406d48649ada97f), säkerställer stt linjen är i nivå med det kajlket kommer ligga och så flytspackar mot den. Därefter på fuktspärr etc.N newbee skrev:
Blir det rätt då?
Bästa svaret
Ta upp slingorna:S Snubben123 skrev:Hej!
Se bifogad bild.
Röris varit här och bytt ut alla gamla rör och lagt golvärme, nu ska vi prima/flytspackla.
På bilden finns monterad wc-stos. Gör jag rätt om jag latexfogar runt den, och sen flytspacklar så det ligger mot? undrar der wcstosen så ligger avloppet och den är i kant med spåret. Ska flytspackla 3cm så då hamnar det helt under.
Sen när det är torrt och klart så kan jag dra på en tätskiktsmanschett över eller blir det fel då?
En annan fundering; borde jag ta loss och lägga armering under golvvärmen? Rummet är litet och svikt är obefintlig, cc under spån(22) är mindre än 40 kom jag fram till. Samtidigt rör det sig med temperatur så det är väl egentligen inte fel?
(Jag är helt med på att röret som kommer upp ur golvet i te är brandchstandard men fanns i detta fall inga alternativ)
Gör rent golvet.
Prima golvet.
Armeringsnät på golv, överlappa näten minst 5cm.
På med slingan.
Flytspackla enligt fabrikörens anvisningar.
(hur länge primer ligger på underlaget innan spackling samt hur lång tid efter spacklingsarbeten kan börja efter man primat - se fabrikörens anvisningar)
Sen:
Slinga under wc - nej
Slinga för nära vägg - ja (kommer inte ihåg mått i huvudet)
Täta mot wc-stos - ja
Avlopp minst 6cm från vägg (ser rätt ut men är inte hundra)
Lycka till med renoveringen.
Klicka här för att svara
