Hej!

Se bifogad bild.

Röris varit här och bytt ut alla gamla rör och lagt golvärme, nu ska vi prima/flytspackla.

På bilden finns monterad wc-stos. Gör jag rätt om jag latexfogar runt den, och sen flytspacklar så det ligger mot? undrar der wcstosen så ligger avloppet och den är i kant med spåret. Ska flytspackla 3cm så då hamnar det helt under.

Sen när det är torrt och klart så kan jag dra på en tätskiktsmanschett över eller blir det fel då?


En annan fundering; borde jag ta loss och lägga armering under golvvärmen? Rummet är litet och svikt är obefintlig, cc under spån(22) är mindre än 40 kom jag fram till. Samtidigt rör det sig med temperatur så det är väl egentligen inte fel?

(Jag är helt med på att röret som kommer upp ur golvet i te är brandchstandard men fanns i detta fall inga alternativ)
 
  • Golv med nylagd golvvärme, vit monterad wc-stos synlig, liggande rör och ojämnt golv som ska flytspacklas för att anpassas inför fortsatt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
N
Latexfog runt rör, men även där vägg möter golv och en bit upp på innehörnen.

innan du lägger tätskiktet är det rörmanschetter på.

När jag flytspacklade min gästtoalett hade jag armeringsnät.
 
  • Gilla
Conax och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Jag tror armeringsmattan ska ligga under värmekabeln, vissa värmekällor får inte vidröra brännbart material.
Värmekamera skall heller inte ligga under WCstolen.
Sen tycker jag värmekabeln dels ligger för nära väggen och för glest..
Gör om gör rätt nu direkt ;-)
WORKINGCLASSHERO
 
  • Gilla
heve och 1 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Latexfog runt rör, men även där vägg möter golv och en bit upp på innehörnen.

innan du lägger tätskiktet är det rörmanschetter på.

När jag flytspacklade min gästtoalett hade jag armeringsnät.
Hej!

Tack för svar men jag ska alltså låta wcstossen sitta kvar, latexfoga och då flytspackla mot den? Sen drar jag på rörmanschett när jag gör tätskiktet?

Skrev i en annan tråd men har fyllt på springor där det behövs och sen latexfogat, har tagit loss och satt armeringsjärn under 👍
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Jag tror armeringsmattan ska ligga under värmekabeln, vissa värmekällor får inte vidröra brännbart material.
Värmekamera skall heller inte ligga under WCstolen.
Sen tycker jag värmekabeln dels ligger för nära väggen och för glest..
Gör om gör rätt nu direkt ;-)
WORKINGCLASSHERO
Hej!

Har gjort om så att det är armeringsjärn under, och med det ligger rören inte så nära väggen. Inget under wcn 😀

Men ska jag latexfoga direkt mot wcstos och rör och sen manschett på vid tätskikt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N
ta bort WC stosen. Flytspackla, ingen latexfog mot flytspackel sedan rörmanaschet på enligt anvisningar för fuktspärrstillverkaren. På en toalett ska du fuktspärra golvet och 10 cm upp på väggen.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
N newbee skrev:
ta bort WC stosen. Flytspackla, ingen latexfog mot flytspackel sedan rörmanaschet på enligt anvisningar för fuktspärrstillverkaren. På en toalett ska du fuktspärra golvet och 10 cm upp
N newbee skrev:
ta bort WC stosen. Flytspackla, ingen latexfog mot flytspackel sedan rörmanaschet på enligt anvisningar för fuktspärrstillverkaren. På en toalett ska du fuktspärra golvet och 10 cm upp på väggen.
Vad menar du med ingen latexfog mot flytspackel?
 
S Snubben123 skrev:
Wc-anslutningen som sitter är samma som på bilden; [länk]

Jag fattat det som att jag justerar så strecket på smalare delen hamnar i höjd med golvets slutgiltiga nivå. Men när jag flytspacklar så kan jag helt enkelt tejpa över, och så sticker man ner den efteråt varpå man sätter tätskiktet mot den?
@newbee @Workingclasshero har ni någon reflektion kring detta?

1 Täpp till så inget flytspackel åker ner i avloppet.
2 Flyttspackla
3 få fram avloppet igen
4 I med wc-anslutningen, sätt så sträcket på den är i höjd med kaklet som ska läggas (se bild i tidigare länkning)
5 lägg tätskikt som sluter mot wc-anslutning
6 kakla

Eller gör jag något fel här?
 
N
Flytspacklet sluter an kring röret till WC-stolen. När det är fuktspärrat kapas röret, tror 70 mm, över färdigt golv, sedan trär du på gummimansheten/stosen igen och monterar wc-stolen.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
N newbee skrev:
Flytspacklet sluter an kring röret till WC-stolen. När det är fuktspärrat kapas röret, tror 70 mm, över färdigt golv, sedan trär du på gummimansheten/stosen igen och monterar wc-stolen.
Så den här saken sitter kvar ( https://www.byggahus.se/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.rinkabyror.se%2Fimages%2Fupload%2Fartiklar%2F_200x200%2F4778_1.jpg&hash=7ca1a5fa914752b48406d48649ada97f), säkerställer stt linjen är i nivå med det kajlket kommer ligga och så flytspackar mot den. Därefter på fuktspärr etc.

Blir det rätt då?
 

Bästa svaret

S Snubben123 skrev:
Hej!

Se bifogad bild.

Röris varit här och bytt ut alla gamla rör och lagt golvärme, nu ska vi prima/flytspackla.

På bilden finns monterad wc-stos. Gör jag rätt om jag latexfogar runt den, och sen flytspacklar så det ligger mot? undrar der wcstosen så ligger avloppet och den är i kant med spåret. Ska flytspackla 3cm så då hamnar det helt under.

Sen när det är torrt och klart så kan jag dra på en tätskiktsmanschett över eller blir det fel då?


En annan fundering; borde jag ta loss och lägga armering under golvvärmen? Rummet är litet och svikt är obefintlig, cc under spån(22) är mindre än 40 kom jag fram till. Samtidigt rör det sig med temperatur så det är väl egentligen inte fel?

(Jag är helt med på att röret som kommer upp ur golvet i te är brandchstandard men fanns i detta fall inga alternativ)
Ta upp slingorna:

Gör rent golvet.
Prima golvet.
Armeringsnät på golv, överlappa näten minst 5cm.
På med slingan.
Flytspackla enligt fabrikörens anvisningar.

(hur länge primer ligger på underlaget innan spackling samt hur lång tid efter spacklingsarbeten kan börja efter man primat - se fabrikörens anvisningar)

Sen:
Slinga under wc - nej
Slinga för nära vägg - ja (kommer inte ihåg mått i huvudet)
Täta mot wc-stos - ja
Avlopp minst 6cm från vägg (ser rätt ut men är inte hundra)

Lycka till med renoveringen.
 
  • Gilla
mackan78 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.