Vi har ett 70-talsradhus med källare och oisolerad platta. När vi flyttade in för 7 år sedan så hade badrummet i källaren en vattenskada, men vi lyckades aldrig förstå om det var pga inträngande vatten eller skada på tätskiktet.

Huset ligger så att vattentrycket antagligen är rätt högt mot källarväggen. Det är närapå omöjligt att dränera om (riva upp väg, avlopp, väldigt trångt mellan husen).

Vi byggde ett nytt badrum och valde permeabelt tätskikt och kakel direkt på betongen på väggarna för vi visste att det kunde bli problem med inträngande fukt. Nu tre år senare så har plattorna lossat och flytspacklet under är mjukt av fukt.

Min fråga är, måste man verkligen ha tätskikt i källare. Jag hade mycket hellre haft kakel på betong, men är oroligt att det gör det svårare att sälja huset. Vad är absolut minimum som krävs enligt branchreglerna?

Behöver inte det vanliga ”en källare är bra så länge som den bara används för…” och ”ställ in en duschkabin, det finns jättebra modeller nu”.

Bästa svaret

Från BKR:

I äldre konstruktioner som saknar modern dränering, isolering och ångspärr på yttervägg kan fukt från marken utifrån pressas inåt. Detta upplever man genom att källaren är fuktigare än övriga delar av huset. I det fallet finns en risk att ett tätskikt stoppar fukten som pressar utifrån vilken kan ge negativa följdeffekter.

Konstruktionen är gjord för att kunna andas.

I källare med tillskjutande markfukt är därför kravet på tätskikt borttaget. Här används istället oorganiska material och konstruktionen kan andas. Dock ska innerväggarna mot andra rum i källaren tätas och tätskikt kan sättas i det mest utsatta områdena, dusch och bad. Det är också möjligt att använda ett så kallat diffusionsöppet tätskikt. Det är ett tätskikt med mycket lågt ånggenomgångsmotstånd som tillåter konstruktionen att andas.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Jag hade hört ”…tätskikt ska sättas…” men gillar ”…tätskikt kan sättas…” :)

BirgitS
Jag vet inte vad du har för kakel/klinker men rekommendationen brukar vara att välja små plattor med breda fogar, eftersom det är genom fogarna som fukten i första hand avdunstar.

När det gäller flytspackel har jag för mig att det finns mer eller mindre vattentåliga sådana.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.