Har försökt söka mig till hur jag rengör filtrena till en gammal Nibe fighter 1215. Armarna till ventilerna låg på värmepumpen. Ngn har tagit bort dem och sedan lindat in dem i isolering.

Är de två större sakerna på röret filter? O varför har man en ventil mellan dem?

Finns även en ventil till expansionskärlet (om det nu kallas så för brine-vätska?)

Hur är proceduren. Skall man slå av pumpen o stänga alla ventiler. Och skruva av toppen på dem? Är det där filtrena sitter. Och är det verkligen två filter? Eller har jag missat ngt?

Tacksam för svar

Ulf.

• Två ventiler och rör med isolering kopplade till en gammal Nibe värmepump, eventuellt relaterade till filtersystem och brinevätska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-rör med ventiler och isolering, en hand i handske pekar vid ventilerna.
    Skapa konto
  • Bilden visar rör och ventiler i ett värmesystem, inklusive ett kopparrör och två ventiler, eventuellt kopplade till en Nibe Fighter 1215 värmepump.
    Skapa konto

Bästa svaret

Svar nej dom ska du inte röra. hela alltet är för rundpumpning av köldbäraren och avluftning dito och då kopplas det en pump på ena ventilen och slang till den andra ner i ett störe köppet kärl. För att få det gå runt i slingan så stängs den i mitten. Att armarna hänger på sidan om, är för dom ska vara öppna och inte stängas av misstag. Normalt så sitter det 2 filter, ett för brain och kan vara inisolerat under den svarta isoleringen ( blir som klump på röret ) och ett på röret som är före växlaren ( inte isolerad ) troligtvis när VP är av äldre typ kanske, skan det vara filter som det sprutar om man öppnar med tryck.
Den första ser ut så här och för att rensa, måste trycket tas ned till noll
Den andra är en filterboll och stängs filtret går att öpnna utan sprut.
Troligtvis behöver du inte rensa filtret för brain. Men för värmen kan vara befogat om du har vanliga elllement. Nu är det även slangar kopplade i nederdelen och dom kan sättas igen av magnetit, så känn på dom om dom är stela och liksom vill knastra om dom rörs i sidled. Samt känn med en magnet, är dom magnetiska kan det bli skit i dom som hindrar flödet en del.

• Guldfärgat mässingsfilter för rörsystem, med invändiga gängor på båda sidor och märkning på kroppen.
  • Gul mässingsventil med blå handtag för avstängning av köldbärarsystem.
Toppen! Tack för svar.

Har letat o letat. Men inte hittat ngt filter på rören med brine-vätskan. Hittat filtret till elementslingan. Och den är rensad nu. Kom lite vatten när man skruvade bort den.

Hänger dock inte med ang. Slangarna i nederdelen. Menar du de slangarna som sitter nere vid cirkulations-pumpen? På värme sidan eller på köldsidan?

Om fallet skulle va att det är skit i dem o skall rensas. Hur gör jag då?

Letade mer idag på pumpen. O jag fann filtret på köldsidan. Gömd under en massa isoleringstejp :). Men har inte vågat rensa filtret. Då du skrev att det troligen inte behövs?

Sedan antar jag du menar den gråa slangen på de sista bilderna som kan bli magnetisk? Den är jättemagnetisk och styv/hård. Provade magnetismen på en liknande slang. Som sitter på köldsidan. Inte alls magnetisk. Så antar det är dags att rensa den.

Den sitter ju längst ner i pumpen. Så jag antar att jag måste tappa ur hela systemet innan jag kan lossa o rengöra den?

• Svart slang med isolering och vit skarv syns, tillhör troligen pumpens köldsida. Eventuellt magnetisk och behöver rensas enligt diskussionen.
    Skapa konto
  • Svarta rör isolerade med tejp, delvis borttagna, exponerar kanske köldmedieslang eller anslutning nära kakelklädd vägg.
    Skapa konto
  • Inre delen av en värmepump med rör och kopplingar, synlig isoleringstejp, och en magnetisk slang längst ner i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Grå slang och ventil vid pumpens botten, delvis isolerad och ansluten till en kopparrör, på ett kakelgolv.
    Skapa konto
Stopp på belägg.. finns ingen anledning att kolla dessa slangar om du inte har dåligt flöde på värmebärare. Kan kollas på temp på värmebärare tillopp å retur

U Uffe6 skrev:
Letade mer idag på pumpen. O jag fann filtret på köldsidan. Gömd under en massa isoleringstejp :). Men har inte vågat rensa filtret. Då du skrev att det troligen inte behövs?

Sedan antar jag du menar den gråa slangen på de sista bilderna som kan bli magnetisk? Den är jättemagnetisk och styv/hård. Provade magnetismen på en liknande slang. Som sitter på köldsidan. Inte alls magnetisk. Så antar det är dags att rensa den.

Den sitter ju längst ner i pumpen. Så jag antar att jag måste tappa ur hela systemet innan jag kan lossa o rengöra den?
Jepp filtert på KB, öppna inte det, då kommer det nog spruta och lukta fest i hela huset. Sen förgående skrev, vd för diff på in/ut på värmebäraren, det är den som man kan se om flödet genom växlaren är OK

När kompressorn går. Och den skickar fram värme. Så ser det ut som på bilderna. VB fram 35. Returen på 29 denna gång. 6 graders diff. Men när den inte går sjunker VB fram och diffen går ihop till ngn grad kanske.

På köldbärarsidan är det 4 graders diff.

Antar att det är normalt att diffen på VB sjunker när ingen värme skickas fram? Alltså när kompressor vilar?

• Display på värmepump visar temperaturer: VB-fram 35°C, varmvatten 51°C; grön diod lyser. Reglage och symboler på panelen syns.
    Skapa konto
  • Display på kontrollpanel för värmesystem visar VB-retur 29(50) grader och VVstart 51(47) grader, med flera ikoner och ett reglage.
    Skapa konto
  • Temperaturavläsning på värmepumpens kontrollpanel, visar köldbärartemperaturer KB-f 4°C och KB-r 0°C (-12)°C.
    Skapa konto
Såhär ser det ut när kompressorn inte jobbat på ett tag.

• Display på kompressor visar VB-fram 28(31)°C och Varmvatten 49°C, samt knappar och en grön lysdiod.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för en kompressor med temperaturer VB-r 28(55)°C och VVstart 49(45)°C visas på en skärm med grönt ljus.
    Skapa konto
  • Display på värmepump med temperaturvärden, visande "KB-f 4°C" och "KB-r 4(<12)°C", samt kontroller och lysande indikatorlampa.
    Skapa konto
Siffrorna ser bra ut så allt verkar ok

Toppen tack! har isolerat om rören på köldbärarsidan, Och jag rensade filtret på VB returen, samt fyllt på lite köldvätska i expansionkärlet (eller vad det kallas som sitter på KB sidan). Vet inte om man kan göra så mkt mer inför vintern. Det är ju en gammal pump. 2001, med en kompressor från 2006. vi skall göra om källaren nästa år, med att bila upp, installera en radonsug och en golvbrunn (som saknas i pannrummet) Då tänker jag byta ut denna pjäs, så hoppas den håller ihop denna vinter :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.