2 881 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Hur kan jag skruva ner / flytta min mediaomvandlare
Jag har fiber med en mediaomvandlare från Icotera. Efter lite ombyggnation måste den flyttas 10 cm till vänster och 10 cm ner på väggen. Och jag vill inte betala transtema 3400:- för att de ska komma och göra det 😆
Jag förstår att det innebär en risk men är villig att ta den.
Men.... jag kan inte på något sätt få loss höljet på enheten. Är det någon av er som har haft en sådan och sett någon ta av höljet / gjort det själva?
På varje sida längst ned sitter det "plastknappar" (se bild) men jag har provat att trycka dem inåt, uppåt, neråt, bakåt och framåt och dragit i fronten utan att ha lyckats få av den. Det hela är otroligt frusterande för vet man hur man gör är det säkert busenkelt. Varken tele2 (mitt bredband), telia (nätägare) eller transtema (UE som sköter flytten) vill berätta det för mig, utan de vill ju göra det själva och ta betalt.
Jag förstår att det innebär en risk men är villig att ta den.
Men.... jag kan inte på något sätt få loss höljet på enheten. Är det någon av er som har haft en sådan och sett någon ta av höljet / gjort det själva?
På varje sida längst ned sitter det "plastknappar" (se bild) men jag har provat att trycka dem inåt, uppåt, neråt, bakåt och framåt och dragit i fronten utan att ha lyckats få av den. Det hela är otroligt frusterande för vet man hur man gör är det säkert busenkelt. Varken tele2 (mitt bredband), telia (nätägare) eller transtema (UE som sköter flytten) vill berätta det för mig, utan de vill ju göra det själva och ta betalt.
Vad svarar icotera?
info@icotera.com
info@icotera.com
Bästa svaret
Det verkar vara en Icotera i6407 och då borde du kunna skjuta den uppåt från monteringsplattan.
Det är en villapatch som går in i den så mindre chans att ha sönder något än om fibern hade terminerats bakom men slit inte i villapatchen i onödan.
Kolla in bilderna på en traderasida här https://www.tradera.com/item/121405/687482944/icotera-i6407-55-switch så kan du se hur modulen ser ut på baksidan
Det är en villapatch som går in i den så mindre chans att ha sönder något än om fibern hade terminerats bakom men slit inte i villapatchen i onödan.
Kolla in bilderna på en traderasida här https://www.tradera.com/item/121405/687482944/icotera-i6407-55-switch så kan du se hur modulen ser ut på baksidan
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 332 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 332 inlägg
Jo så är det. En liten box först där fibern går in. Och sen kabeln till denna boxen. Menar du att det är en TP-kabel mellan boxen och denna? Är detta egentligen en router man kan hoppa över eftersom jag har min egen router?T twinor skrev:Det verkar vara en Icotera i6407 och då borde du kunna skjuta den uppåt från monteringsplattan.
Kolla in bilderna på en traderasida här [länk] så kan du se hur modulen ser ut på baksidan
Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 332 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 332 inlägg
Du kan hoppa över den om du har en router där du kan stoppa in en fiber direkt i sfp-porten.A Andy1000 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det här är väldigt bra för dig (troligtvis). Fota den andra boxen också. Men jag tror att det är som är skrivet i tråden redan att mellan den lilla boxen och din mediaomvandlare går det en vanlig optisk kabel som går att köpa lite överallt. Alltså så skulle den kabeln gå sönder kan du köpa en ny, det är den andra boxen du troligen ska vara väldigt rädd om!
På bilden en mediaomvandlare från Telia, en ”optisk kabel” och en sfp-modul
Tack för all tipsen. Ja fibern består av ”två boxar”. Jag trodde det var en mediaomvandlare och en router som jag bara bypass:ar. Men nu vet jag inte. Men jag ska kolla på kabeln ni frågat om och försöka se om det är en TP-kabel eller en fiber-kabel för att se om jag ens behöver icotera-boxen. Den hade varit väldigt skön att slippa helt
Ja precis, det behöver man oftast. Det som går på fibern är nämligen oftast inte "ren Ethernet framing". Där jag bor är det exempelvis 10GPON som innebär att boxen bland annat krypterar datat, hanterar tajming av tidluckor i upplänk mm. Dessutom är det 10Gbps i fibern när man kör 10GPON.Persson88 skrev:
Så, med största sannolikhet går det inte att stoppa in fibern direkt i egen utrustning.
Bild på båda boxarna. Som ni kan se har jag redan flyttat den lilla boxen. Jag fick snedställa den för att inte behöva sträcka kabeln mellan dem. Så tanken är att jag flyttar även den lite grann för att göra en snyggare lösning
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 332 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 332 inlägg
Ojojoj! Ta av det locket som sticker ut från den lilla dosan, dra ut kabeln och sen kan du flytta omvandlaren. Var väldigt försiktig med den lilla boxen.A Andy1000 skrev:
Här finns en guide
https://bahnhof.se/privat/kundservice/kom-igang-med-villafiber-konverter/