Jag har råkat ha slangvindan liggandes i en väldigt fuktig källare över vintern. Det är kort sagt mögel i den och luktar fruktansvärt samt bara skummar när vatten kommer ur den. Vi har försökt att bara spola rent den utragen men det går inte att få bort. Lärt mig en läxa men för sent att gå tillbaka...

Vad kan man göra?

Bästa svaret

Ossian K Olsson
Jag hade testat att ha den liggande utdragen i solen ett tag och spolat ur den då och då. Hade säkert gått att hälla i en flaska ättika och spolat rent den med också.

Ska du inte använda den till dricksvatten är det ju inte hela världen.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag hade testat att ha den liggande utdragen i solen ett tag och spolat ur den då och då. Hade säkert gått att hälla i en flaska ättika och spolat rent den med också.

Ska du inte använda den till dricksvatten är det ju inte hela världen.
Tack, Jag testar det. Är orolig för att saker jag spolar rent ska börja lukta mögel men det kanske det inte gör. Ex om man tvättar bilen.
Det svåra med att hälla något i slangen är ju att den är 30 meter. Antar att jag kan lägga den nedför en slänt så blir det lutning, annars förstår jag inte hur vätskan ska kunna komma igenom på ett smidigt sätt.

Ossian K Olsson
K Karolina Nylén skrev:
Tack, Jag testar det. Är orolig för att saker jag spolar rent ska börja lukta mögel men det kanske det inte gör. Ex om man tvättar bilen.
Det svåra med att hälla något i slangen är ju att den är 30 meter. Antar att jag kan lägga den nedför en slänt så blir det lutning, annars förstår jag inte hur vätskan ska kunna komma igenom på ett smidigt sätt.
Jag hade försökt hälla ättikan i ena änden. Spolat så vatten kommit ut och då stängt av. Sen låta det dra en stund.

Du får testa sommaren som kommer!

• Gilla
Karolina Nylén
  • Laddar…
K Karolina Nylén skrev:
Håll upp den del du häller i så rinner det bara resten av slangen är lägre. Det kan t om vara en fördel att höja andra änden någon halvmeter så allt stannar i slangen. Sen kan du fortsätta med att höja en del i taget och se om det kommer ut något. Kan du bara palla upp ändarna så kan du låta slangen ligga ett "bra tag" och marinera.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag hade försökt hälla ättikan i ena änden. Spolat så vatten kommit ut och då stängt av. Sen låta det dra en stund.

Du får testa sommaren som kommer!
Körde i 24%ättika, spolade tills det kom i andra änden o stängde. Lät det ligga tills eftermiddagen och sköljde ur. Luktar mycket mindre nu! Tack för hjälpen! Ska se till att ha slangen torr hädanefter så det inte står vatten i den i onödan.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Håll upp den del du häller i så rinner det bara resten av slangen är lägre. Det kan t om vara en fördel att höja andra änden någon halvmeter så allt stannar i slangen. Sen kan du fortsätta med att höja en del i taget och se om det kommer ut något. Kan du bara palla upp ändarna så kan du låta slangen ligga ett "bra tag" och marinera.
Bra tips, blev något liknande jag gjorde (se svar till Ossian) och det luktar mycket mindre mögel nu!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.