Jag har en 1,5-plansvilla (byggd 1979) i Skåne, och år 2021 installerade vi en fin och dyr Nibe VVM310 tillsammans med en Nibe F2120 utedel. Installatören lovade att vi skulle halvera vår energiförbrukning (tidigare hade vi en Nibe elpanna). Och han hade rätt, vi halverade mer eller mindre förbrukningen. En del av kompromissen var dock att vi gick från (vad som kändes som) obegränsat med varmvatten till max 10-15 minuters duschande med varmvatten. För det mesta lever man med det, men vissa dagar (efter till exempel en cykeltur i vinter) vill man helt enkelt ha mer varmvatten. Jag är medveten om att man kan aktivera "tillfällig lyx" på Nibe-enheten, men oftast glömmer man det.
Min fundering är att köpa en separat varmvattenberedare (VVB) där inkommande vatten värms upp ytterligare efter att ha passerat LVP:n. Denna VVB skulle sedan kunna styras av till exempel en kontaktor, så att om elpriset blir för högt (alla som bor i elområde 4 vet vad jag menar!) kan man stänga av den. Risken med detta är att om VVB:n är avstängd för länge kommer vattnet i tanken att svalna och kyla ner resten av varmvattnet i systemet. Skulle man kunna installera en fjärrstyrd ventil som "bypassar" VVB:n när temperaturen i behållaren blir för låg, eller tror ni att en sådan lösning kostar mer än det smakar?
Vi har dessutom ganska dåligt vattentryck på ovanvåningen och ont om plats i tvättstugan (där VVM310 är installerad). Skulle det hjälpa med vattentrycket att placera VVB:n till exempel på vinden där det finns gott om plats? Dock är det en kallvind, så det kanske inte är så smart på vintern?
Vad jag egentligen är ute efter är tips för att få ut mer varmvatten från systemet och öka trycket i det övre badrummet. Om någon av er har tips eller har gjort något liknande, vill jag gärna höra era åsikter! Tack på förhand – och beklagar eventuella språkfel i inlägget!
Min fundering är att köpa en separat varmvattenberedare (VVB) där inkommande vatten värms upp ytterligare efter att ha passerat LVP:n. Denna VVB skulle sedan kunna styras av till exempel en kontaktor, så att om elpriset blir för högt (alla som bor i elområde 4 vet vad jag menar!) kan man stänga av den. Risken med detta är att om VVB:n är avstängd för länge kommer vattnet i tanken att svalna och kyla ner resten av varmvattnet i systemet. Skulle man kunna installera en fjärrstyrd ventil som "bypassar" VVB:n när temperaturen i behållaren blir för låg, eller tror ni att en sådan lösning kostar mer än det smakar?
Vi har dessutom ganska dåligt vattentryck på ovanvåningen och ont om plats i tvättstugan (där VVM310 är installerad). Skulle det hjälpa med vattentrycket att placera VVB:n till exempel på vinden där det finns gott om plats? Dock är det en kallvind, så det kanske inte är så smart på vintern?
Vad jag egentligen är ute efter är tips för att få ut mer varmvatten från systemet och öka trycket i det övre badrummet. Om någon av er har tips eller har gjort något liknande, vill jag gärna höra era åsikter! Tack på förhand – och beklagar eventuella språkfel i inlägget!
Jag vet inte riktigt hur det fungerar i värmepumpens vvb.
Men en vanlig vvb så kan en ju öka temperaturen i och få ut mer varmvatten på det viset.
Sämre tryck på ovanvåningen kan inte bero på annat än att något stryper vattenflödet. Förmodligen inte medvetet, men det kan vara klena rör tillexempel.
Men en vanlig vvb så kan en ju öka temperaturen i och få ut mer varmvatten på det viset.
Sämre tryck på ovanvåningen kan inte bero på annat än att något stryper vattenflödet. Förmodligen inte medvetet, men det kan vara klena rör tillexempel.
En Nibe VVM310 har enligt specifikationerna om jag läser rätt en inbyggd tank på 270 liter.
Om du bara kan duscha 10 min på 270 liter så måste den ju göra pissljummet vatten.
Går det höja värmen? Även om det troligen innebär att den kommer behöva värma med elpatron.
Om du bara kan duscha 10 min på 270 liter så måste den ju göra pissljummet vatten.
Går det höja värmen? Även om det troligen innebär att den kommer behöva värma med elpatron.
Kankse jag överdriver lite med 10min. Ska kolla med klocka nästa gången jag har tid för en långduschS SirKnasen skrev:
Vattnet ligger runt cirka 50grader i början, sjunker ner till ~40, men återhämta sig snabbt.
Bästa svaret
Sätt en VVB i serie efter din ordinarie. Var beredd på att din LVVP kommer att tappa i temperatur medan du duschar, vilket innebär att din VVB kommer att värma om den kör direkt.
Jag hade ställt VVBn på en relativt hög temperatur (typ 60 grader) över natten och låtit den "svalna" över dagen. På detta sätt så kommer du att värma VVBn med så billig el som möjligt (oftast billigast på natten) och den fylls på med förvärmt vatten från LVVPn. Extrapoäng om du automatiskt styr VVBn efter dygnets lägsta elpriser istället...
Orsaken till den höga temperaturen i VVBn är naturligtvis att du inte vill att den skall bli en legionellahärd.
Ytterligare extrapoäng om du sätter en tempsensor på utloppet från VVBn och styr den utifrån både temperatur och elpris.
Jag hade ställt VVBn på en relativt hög temperatur (typ 60 grader) över natten och låtit den "svalna" över dagen. På detta sätt så kommer du att värma VVBn med så billig el som möjligt (oftast billigast på natten) och den fylls på med förvärmt vatten från LVVPn. Extrapoäng om du automatiskt styr VVBn efter dygnets lägsta elpriser istället...
Orsaken till den höga temperaturen i VVBn är naturligtvis att du inte vill att den skall bli en legionellahärd.
Ytterligare extrapoäng om du sätter en tempsensor på utloppet från VVBn och styr den utifrån både temperatur och elpris.
Tack för svaret! Skulle du kunna rita grovt hur du tänker?pacman42 skrev:
Sätt en VVB i serie efter din ordinarie. Var beredd på att din LVVP kommer att tappa i temperatur medan du duschar, vilket innebär att din VVB kommer att värma om den kör direkt.
Du har ju redan en varmvattenberedare, sätt på eltillsatsen så kommer varmvattnet räcka längre. Tillsatsen är ju till för att stötta när pumpen inte orkar med, vilket den inte gör när du spolar varmvatten i 10-15 minuter.
På vår Nibe går det sätta scheman, där du kan styra Varmvatten - Komfortläge i 3 steg: Ekonomi, Normal, Lyx. Står den i Ekonomi är vår upplevelse att det saknas lite varmt vatten, i Lyx däremot finns det i överflöd. Du kan ställa flera scheman vi behov, så du kan ha "Lyx" kring de tider du normalt duschar utan extra prylar.
Det är välldigt olyckligt att göra det, åtminstone på min FLVP. Den kommer då nämligen att nästintill alltid värma VV med direktverkande el. Det man vill är ju att minimera uppvärmningskostnaderna.Isakare skrev:
Innan jag bestämde mig för att stänga av värmen till huset i min FLVP (skaffade LLVP) så hade jag en liknande tanke som TS, men då tänkte jag istället ha en flödesvärmare efter FLVP. Den skulle då ha en temp innställning på 50 grader och den hade då räckt väldigt länge eftersom varmvattenåtgången är lägre ju högre temp vattnet har.
Nu värmer min FLVP ett par rum, men enbart om vattnet är över 50 grader, annars prioriteras uppvärmningen av VV.
Aha, jag trodde en sån var smart nog att bara stötta när det behövdes.pacman42 skrev:
Det är välldigt olyckligt att göra det, åtminstone på min FLVP. Den kommer då nämligen att nästintill alltid värma VV med direktverkande el. Det man vill är ju att minimera uppvärmningskostnaderna.
Innan jag bestämde mig för att stänga av värmen till huset i min FLVP (skaffade LLVP) så hade jag en liknande tanke som TS, men då tänkte jag istället ha en flödesvärmare efter FLVP. Den skulle då ha en temp innställning på 50 grader och den hade då räckt väldigt länge eftersom varmvattenåtgången är lägre ju högre temp vattnet har.
Nu värmer min FLVP ett par rum, men enbart om vattnet är över 50 grader, annars prioriteras uppvärmningen av VV.
Å andra sidan har jag inte satt mig in i hur min 370 funkar, jag har den på Auto med tillsats. Kompressorn är snart uppe i 10.000 timmar, tillsatsen 118 timmar, det är 1% och känns inte som ett stort problem.
Man sätter dit en varmvattenberedare som går på el. Men du matar den med varmvatten från värmepumpen. Beredaren är som en thermos, och drar väldigt lite el för att behålla värmen på vattnet. Med en 300 liters får du gott om varmvatten. Den är stor som ett kylskåp. Men behöver inte stå precis bredvid varandra.
Ja något måste vara fel? Vu har 200L samt eco mode och vv temp på 52 grader och kan duscha hela familjen utan problem.S SirKnasen skrev:
Vad har ni för duschmunstycke?