Är denna gnistbildning normal?

  • Ja, det ser helt normalt ut

    3 Röster 37,5%
  • Nej, alldeles för mycket gnistor

    4 Röster 50,0%
  • Nja, det ser inte förfärligt ut. Inte hela världen, tuta och kör.

    2 Röster 25,0%
  • Antal röster
    8

Bästa svaret

Jepp ingen fara med ankare och kol, sista videon,där rotationen är vänstergång, små normala gnistor. Men tycker mig se att den vibrerar end del, ljudet inget fel på . Kikade lite på första inlägget,där det är lite mer gnistor som följer med runt. Nu när du har den öppen, så ta en tunn trästicka, riv av en remsa fint sandpapper,vik den över träspetsen och kör maskinen, sandpappret sätts väldigt lätt mot kollektorn och den kommer att ändra färg, från svart till koppargul. Det är inte frågan om att slipa flera minuter.Bara så att kollektorn blir gul. Efter ett tags användning blir kollektorn med en svart yta, helt normalt. Testa enligt ovan så blir det nog bra. Att det skramlar lite är även det normalt. Är ju en begagnad maskin.
 
  • Gilla
Ölhämtaren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp ingen fara med ankare och kol, sista videon,där rotationen är vänstergång, små normala gnistor. Men tycker mig se att den vibrerar end del, ljudet inget fel på . Kikade lite på första inlägget,där det är lite mer gnistor som följer med runt. Nu när du har den öppen, så ta en tunn trästicka, riv av en remsa fint sandpapper,vik den över träspetsen och kör maskinen, sandpappret sätts väldigt lätt mot kollektorn och den kommer att ändra färg, från svart till koppargul. Det är inte frågan om att slipa flera minuter.Bara så att kollektorn blir gul. Efter ett tags användning blir kollektorn med en svart yta, helt normalt. Testa enligt ovan så blir det nog bra. Att det skramlar lite är även det normalt. Är ju en begagnad maskin.
Tack @jonaserik för goda råd.
 
På min stora Milwaukee 230mm vinkelslip så låg inte ett av kolen mot riktigt och det blixtrade.
Tänkte beställa nya men testade att spänna fjädern ett varv och båda kolen blev lika vilket löste problemet.
 
  • Gilla
Ölhämtaren
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
På min stora Milwaukee 230mm vinkelslip så låg inte ett av kolen mot riktigt och det blixtrade.
Tänkte beställa nya men testade att spänna fjädern ett varv och båda kolen blev lika vilket löste problemet.
Hur spänner man fjädern på dessa kolborstar? Bifogar bild från reservdelslistan.
 
  • Kolborstar med fjädrar, reservdelar.
Ölhämtaren Ölhämtaren skrev:
Hur spänner man fjädern på dessa kolborstar? Bifogar bild från reservdelslistan.
På min vinkelslip så såg de ut såhär:

Komponenter av en vinkelslip, inklusive spiralfjädrar, skruvar och metallkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spännande spiralfjädern ett varv på det som kändes slappt och det löste problemet för mig.

Synd det inte verkar lika enkelt löst för dig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.