J Josth skrev:
Med fjärrvärme, som kan ge höga framledningstemperaturer, slipper man bekymra sig om husets värmesystem är snålt dimensionerat. Men fjärrvärme har blivit kraftigt dyrare på de flesta håll eftersom de eldar med skogsråvaror/flis som blivit 200 % dyrare på två år.
ah ok! läste lite mer om det nu och känns som att det kan vara ett prisvärt alternativ om det är förberett för det men att man är mer beroende av en leverantör där man inte har någon kontroll.
 
F F Vidlund skrev:
Det är en CTC Ecoel, den är inställd på 20,5 grader inne och har då en temperatur på 60 grader nu när det är 4 grader ute. vet inte om det var det du är ute efter, det här med värmepanna är rätt nytt för mig så lär mig fortfarande vilka parametrar som är viktiga.
60 grader ut tror jag blir svårt för värmepumpar att klara.
 
Under fliken "Aktuell driftinfo" i EcoEl kan man läsa av aktuell framledningstemperatur. Värmekurvan/huskurvan framgår i fliken inställningar där man kan värden på lutning och justering. Men EcoEl har funnits länge så menyerna kan se olika ut och vad det är möjligt att få information om kan variera.
 
  • Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
J Josth skrev:
Frågan är vad det är för framledningstemperatur? Borde stå i någon meny. Alternativt sätter man på en anliggningstermometer på framledningsröret och läser av manuellt. [länk]
nuvarande framledning 43 grader och högsta historiskt 65 grader.
 
Ok, bra att veta. 43 grader är något högt men inte dåligt vid denna utetemperatur. Kan du se inställningen på huskurvan och dess lutning och justering? Har du manualen? Undermeny "Inställning husparametrar".
 
J Josth skrev:
Under fliken "Aktuell driftinfo" i EcoEl kan man läsa av aktuell framledningstemperatur. Värmekurvan/huskurvan framgår i fliken inställningar där man kan värden på lutning och justering. Men EcoEl har funnits länge så menyerna kan se olika ut och vad det är möjligt att få information om kan variera.
Max framledning c: 60 grader
min framledning från husvärme från c: 21 grader
huskurva:
- lutning: 50 grader
- justering 0 grader
 
Ok, det var en klart lägre lutning på huskurvan än jag först trodde. Då ska det inte vara något problem med att byta till värmepump. Även luftvattenvärmepumparna klarar normalt upp till 60 grader utan problem idag och det finns vissa modeller som går ännu högre.
 
R Riverground skrev:
60 grader ut tror jag blir svårt för värmepumpar att klara.
ok, tack för svar! betyder det att det kan vara svårt för både luft/vatten och bergvärme att klara av uppvärmningen som krävs i huset?
 
J Josth skrev:
Med fjärrvärme, som kan ge höga framledningstemperaturer, slipper man bekymra sig om husets värmesystem är snålt dimensionerat. Men fjärrvärme har blivit kraftigt dyrare på de flesta håll eftersom de eldar med skogsråvaror/flis som blivit 200 % dyrare på två år.
fick svar nu från vattenfall att det inte är rekommenderat att koppla på fjärrvärme iom att det är för långt bort och inte alls kommer vara ekonomiskt.
 

Bästa svaret

Då ska vi se här ... du bor i Sthlm har ca 180kvm på 1 1/2 våning, vattenburet och elpanna idag och ca 25000kWh i förbrukning per år.

Jag skulle säga att
1) posta bilder på dina element.
Vi behöver veta vilken typ av element det är. "hög" eller "låg" temperaturselement.
Om det är är "högtemperaturelement" så är det nog Luft/Vatten som gäller om jag försått det rätt
Detta då bergvärmepumpar inte alls trivs (kan ??? ) leverera tillröckligt hög temperatur till elementen.
Om det är lågtemperatur passar både bergvärme och luft/vatten
2) Ska ni värma pool nu eller i framtiden via husets värmepump och en poolvärmeväxlare?
Då är det LuftVatten som är lämpligast.
Har man pool och bergvärme är det bättre med en separat luftvatten-pool-värmepump.
Dvs blir dyrare investering
3) Hur man trivs med placering av utedel för en luftvatten.
Ljud från utedelen kommer oavsett märke att finnas, men vissa märker man inte nästan medan andra för ett oväsen.
Sen har du estetik på det ... dvs irriterad man blir på åsynen av en utedel.
Endel tycker att det är så fult att bara det är värt 100-150tusen till för en bergvärmepump
4) Hur mycket pengar ni har just nu att lägga på en värmepump.
Med dagens effektivitet oavsett värmepumps typ är det ungefär samma återbetalningstid.
Bergvärme har lite bättre och har oftast lite längre livslängd, men har då betydligt högre investeringskostnad.
5) Tidsplan. Måste den inte "här och nu" eller kan man vänta lite? Man behöver tillstånd för att borra för bergvärme och då kanske inte kan vänta på det. Kolla med kommunen hur lång tid det tar att få tillstånd.
Nu är det mitten av Mars så till nästa vinter tycker jag att ni borde kunnat få tillstånd om ni väljer bergvärme.
6) Får man inte tillstånd att borra ... då blir det antingen jordvärme (om man har tomt för det) eller luftvatten.


Kollar vi lite grovt på ekonomi så:
LuftVatten investering ca 100-150tusen beroende på märke och storlek på värmepump
Min Luft/Vatten har en Vinter COP på 4.3 (bor utanför Norrköping, Östergötland)
Och en sommar COP på 6.5 och värmer min pool via en poolvärmeväxlare från husets Luft/vatten
Men vi räknar på en års COP på 4 för att det ska bli lätt.
av dina 25000 kWh så säger vi 5000 är hushålls el (för att det ska bli lätt att räkna)
kvar är 20000kWh som din nuvarande elpanna använder för att värma upp huset.
med en COP på 4 så blir det 20000/4 = 5000kWh
dvs en säkning med 15000kWh på ett år.
med ett elpris inkl allt på 2kr sparar ni 30tusen vilket ger en återbetalning på 3-5 år
Livslängd: 10-15 år oftast men kan gå upp mot 20

Kollar vi på Bergvärme så har många en års COP på 5-6
Vi tar 5 för att det blir lättare att räkna
En bergvärm installation ligger på 150 -250 tusen
så då blir det 20000/5 = 4000kWh
dvs en säkning med 16000kWh på ett år
med elpris inkl allt på 2kr sparar ni då 32tusen vilket ger en återbetalning på 5 till 8 år.
Livslängd: 15-20 år men kan gå mer

Och kom ihåg att oavsett vilken typ ni väljer (och arbetet är påbörjar innan 1Juli 2025 ) så kan ni få energieffektiviseringsbidrag som är 50% av Materialet (högst 30tusen).
Sen även ROT för jobbet. (om ni har ROT kvar att använda er av)
Notera att ev kan det bli tajt med tid om man väljer Bergvärme för att få det bidraget.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bara om fjärrvärme redan finns i gatan brukar det löna sig att ansluta. Annars blir det för dyrt om man inte är många som går samman i ett helt område och skaffar det.
 
  • Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, det var en klart lägre lutning på huskurvan än jag först trodde. Då ska det inte vara något problem med att byta till värmepump. Även luftvattenvärmepumparna klarar normalt upp till 60 grader utan problem idag och det finns vissa modeller som går ännu högre.
Det är en sak att klara av, men dom tar stryk. 50⁰C är inga större bekymmer, men över 55⁰C börjat det blir riktigt jobbigt. COP blir också väldigt lidande. Nu pratar jag om värmepumpar med klassiska syntetiska köldmedium.

Jag har bytt många större scrollkompressorer från en tillverkare så marknadsförde 65⁰C i framledning. Dessa kompressorer har inte ens insprutning för att kyla hetgasen...

Min egna luft/vatten får bara gå till 50⁰C som max. Legionellakörningen får elpatronen sköta.

Propanvärmepumpar har jag knappt hållt på med, men det är samma princip som de med syntetiska köldmedium.

CO2 är mer lämpligt att använda för högre framledning. Men jag tror inte det är så populära hos villaägare då jag uppfattat att hållbarheten inte varit på topp.

Edit: rimlig COP på en bergvärme med äldre normalstora radiatorer 3-4 i snitt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag litar på att tillverkarna bifogar vederhäftiga data på prestandan. För t.ex. NIBE F2120 ser arbetsområdet med olika temperaturer ut på följande sätt:
 
  • Diagram som visar arbetsområdet för NIBE F2120 med framledningstemperatur och returledningstemperatur i förhållande till utomhustemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Då ska vi se här ... du bor i Sthlm har ca 180kvm på 1 1/2 våning, vattenburet och elpanna idag och ca 25000kWh i förbrukning per år.

Jag skulle säga att
1) posta bilder på dina element.
Vi behöver veta vilken typ av element det är. "hög" eller "låg" temperaturselement.
Om det är är "högtemperaturelement" så är det nog Luft/Vatten som gäller om jag försått det rätt
Detta då bergvärmepumpar inte alls trivs (kan ??? ) leverera tillröckligt hög temperatur till elementen.
Om det är lågtemperatur passar både bergvärme och luft/vatten
2) Ska ni värma pool nu eller i framtiden via husets värmepump och en poolvärmeväxlare?
Då är det LuftVatten som är lämpligast.
Har man pool och bergvärme är det bättre med en separat luftvatten-pool-värmepump.
Dvs blir dyrare investering
3) Hur man trivs med placering av utedel för en luftvatten.
Ljud från utedelen kommer oavsett märke att finnas, men vissa märker man inte nästan medan andra för ett oväsen.
Sen har du estetik på det ... dvs irriterad man blir på åsynen av en utedel.
Endel tycker att det är så fult att bara det är värt 100-150tusen till för en bergvärmepump
4) Hur mycket pengar ni har just nu att lägga på en värmepump.
Med dagens effektivitet oavsett värmepumps typ är det ungefär samma återbetalningstid.
Bergvärme har lite bättre och har oftast lite längre livslängd, men har då betydligt högre investeringskostnad.
5) Tidsplan. Måste den inte "här och nu" eller kan man vänta lite? Man behöver tillstånd för att borra för bergvärme och då kanske inte kan vänta på det. Kolla med kommunen hur lång tid det tar att få tillstånd.
Nu är det mitten av Mars så till nästa vinter tycker jag att ni borde kunnat få tillstånd om ni väljer bergvärme.
6) Får man inte tillstånd att borra ... då blir det antingen jordvärme (om man har tomt för det) eller luftvatten.


Kollar vi lite grovt på ekonomi så:
LuftVatten investering ca 100-150tusen beroende på märke och storlek på värmepump
Min Luft/Vatten har en Vinter COP på 4.3 (bor utanför Norrköping, Östergötland)
Och en sommar COP på 6.5 och värmer min pool via en poolvärmeväxlare från husets Luft/vatten
Men vi räknar på en års COP på 4 för att det ska bli lätt.
av dina 25000 kWh så säger vi 5000 är hushålls el (för att det ska bli lätt att räkna)
kvar är 20000kWh som din nuvarande elpanna använder för att värma upp huset.
med en COP på 4 så blir det 20000/4 = 5000kWh
dvs en säkning med 15000kWh på ett år.
med ett elpris inkl allt på 2kr sparar ni 30tusen vilket ger en återbetalning på 3-5 år
Livslängd: 10-15 år oftast men kan gå upp mot 20

Kollar vi på Bergvärme så har många en års COP på 5-6
Vi tar 5 för att det blir lättare att räkna
En bergvärm installation ligger på 150 -250 tusen
så då blir det 20000/5 = 4000kWh
dvs en säkning med 16000kWh på ett år
med elpris inkl allt på 2kr sparar ni då 32tusen vilket ger en återbetalning på 5 till 8 år.
Livslängd: 15-20 år men kan gå mer

Och kom ihåg att oavsett vilken typ ni väljer (och arbetet är påbörjar innan 1Juli 2025 ) så kan ni få energieffektiviseringsbidrag som är 50% av Materialet (högst 30tusen).
Sen även ROT för jobbet. (om ni har ROT kvar att använda er av)
Notera att ev kan det bli tajt med tid om man väljer Bergvärme för att få det bidraget.
tack så mycket för att du tagit dig tiden att svara och sätta dig in:)

här är lite svar på dina frågor:
1) bifogat är bild på hur elementen ser ut i huset. hur avgör man om det är hög eller låg?
2) vi har pool idag som drivs av en separat luftvattenvärmepump.
3) bra poäng, jag ska kolla på Db på de luft/vatten som vi fått som förslag. Det olika leverantörer ha föreslagit är Nibe S2125 samt IVT airx 409. vi har nog en hyfsat bra plats där den skulle kunna stå.

vi ska se över vad vi känner att vi kan investera men baserat på dina punkter så låter det som att om elementen klarar bergvärme så står det mycket mellan slippa ute del vs borra och då behöva bygglov och en ganska mycket högre investeringskostnad. DEn kalkyl som du gjorde stämmer överens med mycket ja har läst och som du och andra pekar ut så at det inte en ekonomisk fördel att ha bergvärme utan då ska det vara av andra anledningar:)
 
  • Vit väggmonterad radiator med termostatventil i ett rum med grå vägg och golvmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Storlek och tjocklek (antal lager) på radiatorerna och dimensionen på rören, allt i förhållande till husets värmebehov, avgör om det är lågtemp eller högtempsystem. Sedan mitten av 80-talet kom byggregler som föreskrivit lågtempsystem 55°/45° C så högtemp är sällsynt efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.