T Talskog skrev:
Har du någon webbläsarextension som automatiskt blockerar cookies, eller t.ex. Ublock som blockerar automatisk länkvidarebefodring?
Allt avstängt.

B Byggmarodören skrev:
Det är inte nåt fel på hosts-filen i windows?

alternativt testa
ipconfig /flushdns
Testat. Fail.

Efter @ClasseClas tips ovan har jag testat;

elgiganten.dk , funkar
elgiganten.se, funkar fortfarande inte
elkjop.nu, funkar heller inte (norska elgiganten)

Redigerat:
har du testat att byta DNS

• Gilla
pacman42
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag hittade för några år sedan att minnesfel i en DNS-server hos Telenor (när jag hjälpte en granne som inte kom åt ett par siter), IP-adressen som hämtades via DNS var felaktig. Och eftersom den cacheas i DNS-servrar längre upp i nätet så gick det inte med enkelhet att få rätt adress heller.

Kolla vad du för får IP-adress för "elgiganten.se", jag får Address: 13.107.253.53 när jag i kommandotolken skriver "nslookup elgiganten.se"

Om den är fel, byt DNS-server till exempelvis 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 och testa igen. Men boota gärna om datorn innan nästa test...

• Gilla
  • Älska
Kane och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hittade för några år sedan att minnesfel i en DNS-server hos Telenor (när jag hjälpte en granne som inte kom åt ett par siter), IP-adressen som hämtades via DNS var felaktig. Och eftersom den cacheas i DNS-servrar längre upp i nätet så gick det inte med enkelhet att få rätt adress heller.

Kolla vad du för får IP-adress för "elgiganten.se", jag får Address: 13.107.253.53 när jag i kommandotolken skriver "nslookup elgiganten.se"

Om den är fel, byt DNS-server till exempelvis 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 och testa igen. Men boota gärna om datorn innan nästa test...
Tack Kungen! Ändrade nätverkskortets DNS-serveradress till 8.8.8.8. Nu funkar det att titta på elgiganten.se!
Första nslookup är med VPN och andra utan.
Kommandotolksfönster som visar resultat av två nslookup för elgiganten.se med olika DNS-servrar, en okänd och Google DNS 8.8.8.8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man ändra tillbaka till automatiskt erhållande av DNS-server?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tack Kungen! Ändrade nätverkskortets DNS-serveradress till 8.8.8.8. Nu funkar det att titta på elgiganten.se!
Första nslookup är med VPN och andra utan.
[bild]
Ibland har man nytta av sina kunskaper från jobbet också, men det är inte ofta...

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Notera förresten att det är två bitfel, hade det bara varit ett bitfel så hade checksumme-biten i minnte fångat felet...

K Kane skrev:
Du kan prova, men det är ju stor risk att det ligger trasiga svar högre upp i DNS-servrarna. 8.8.8.8 är Googles gratis DNS, den är riktigt bra...

• Gilla
tergo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Notera förresten att det är två bitfel, hade det bara varit ett bitfel så hade checksumme-biten i minnte fångat felet...
Kan ju också vara att den har flyttats, men nån DNS vägrar uppdatera/har lång cachetid? Båda adresserna pekar på Azure cloud.

pacman42 pacman42 skrev:
Var ser du det?

K Kane skrev:
Var ser du det?
45 blir 54, jag är naturligtvis inte helt säker, men det känns lite för mycket slump att det är en bit som skiljer i två olika oktetter.

Det kan ju vara andra orsaker också, men slumpen....

ClasseClas
pacman42 pacman42 skrev:
45 blir 54, jag är naturligtvis inte helt säker, men det känns lite för mycket slump att det är en bit som skiljer i två olika oktetter.

Jag testade nslookup några gånger och fick föjande ipadresser,
13.107.246.53
13.107.253.53
13.107.253.54
Tror inte det har med checksummor att göra.

pacman42 pacman42 skrev:

Det var bakom VPN och då nåddes elgiganten.se utan konstigheter. Likväl nu med VPN så blev IP-adressen helt annorlunda.
Skärmdump av kommandofönster som visar nslookup för elgiganten.se med serveradress 103.86.96.100 och icke-auktoritativ svar med adress 13.107.246.44.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är olika adresser till domänen i olika cloud-pooler också. Det kan också ha varit den "instansen" av Elgigantens server i molnet som kraschat också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.