1 465 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Kan sporadisk uppvärmning av förråd orsaka fuktskada från kondens?
Mitt förrådsrum sitter ihop med huset med ingång utifrån och tegelväggar på utsidan. Det är ej uppvärmt. Det blir 5-10 grader där på vintrarna. Nu har jag skaffat oljefyllt elelement. För att minska brandrisken har jag tänkt använda elementet med nedräkningstimer bara när jag jobbar där inne. Men tanken slog mig att det kanske kan bildas kondens om elementet bara används ibland. Kan det orsaka mögel?
Vanliga insidan av huset har FTX och verkar finnas bra undertryck där. Ingen mekanisk ventilation i förrådet dock.
Det finns också kallvind ovanför hela huset även över förrådet.
Vanliga insidan av huset har FTX och verkar finnas bra undertryck där. Ingen mekanisk ventilation i förrådet dock.
Det finns också kallvind ovanför hela huset även över förrådet.
Kommer att ta lång tid att värma upp med en liten radiator. En liten byggfläkt på 2 kW hade varit snabbare. Viktigt att det finns ventilation för att ta hand om kondens/vattenånga särskilt när du är i förrådet och arbetar.
Så länge insidan är varmare än utsidan är du säker. Om det är plast i väggarna (diffusionsspärr) blir det problem om insidan är kallare än utsidan. Men det är nog ganska osannolikt om det är ett ouppvärmt förråd.
Jag valde oljefyllt element för att det blir en del trädamm därinne när jag jobbar. Det är 2 kW men förstår att det tar längre tid när det är olja inget blås.J Josth skrev:
Redigerat:
Det finns inga ventiler i förrådet. Finns på vinden. Det finns utrymme för luft att färdas kring springor runt dörren men det kan förstås ske i båda riktningar.Larsa skrev:
Givet att det inte finns ventiler. Är det allt eller inget som gäller för uppvärmning för att undvika fuktbildning? Skippa sporadisk uppvärmning?
Förstår att det är viktigt med ventiler ändå och jag får undersöka det. Men vill inte förvärra situationen ytterligare med uppvärmning tills dess om det ökar risken.
Redigerat:
Ok. En riktigt stor el-radiator då om den är på hela 2 kW! Egentligen när det är fint snickeridamm och brand-/explosionsrisk så ska man ha kamrörselement med låg yttemperatur. Tyvärr är det dyra grejer: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...kamrorsradiator-230-v-500-w-sandfylld-2819322
Redigerat:
Det är en portabel oljefylld från Gnosjö.J Josth skrev:
Är det väldigt viktigt att ha kamrörselement istället? Jag har spånsug till maskiner men klart blir det damm i rummet ändå.
Tack det är bra att veta. Det kan vara en värd investering i så fall.J Josth skrev:
Gällande kondens känner jag mig fortfarande osäker. Ventiler saknar jag idag. Bör jag undvika att värma upp förrådet då? Eller är det okej, men endast om det är dygnet runt?
Jag tolkar era svar som att ventiler är viktigt oavsett. Men huruvida uppvärmning förvärrar undrar jag fortfarande. Och då, om sporadisk är extra illa.
Bästa svaret
Om det saknas ventilation så bör du inte vara där och arbeta. Kroppen andas ut vattenånga och man svettas och tillför alltså fukt till utrymmet. Luften där blir instängd och dålig utan ventilation. Uppvärmning i sig minskar risken för mögel och fuktskador då RF% sänks. Verktygen rostar och korroderar av för hög fuktighet och en snickare vill ha vassa verktyg och maskiner...
Tack. Jag tror jag förstår nu.J Josth skrev:Om det saknas ventilation så bör du inte vara där och arbeta. Kroppen andas ut vattenånga och man svettas och tillför alltså fukt till utrymmet. Luften där blir instängd och dålig utan ventilation. Uppvärmning i sig minskar risken för mögel och fuktskador då RF% sänks. Verktygen rostar och korroderar av för hög fuktighet och en snickare vill ha vassa verktyg och maskiner...
Att värma upp kan aldrig försämra situationen även om det är sporadiskt uppvärmt. Den totala mängden fukt är densamma och att ha värmt rummet i ett par timmar tillför inte magiskt mer fukt i slutändan.
Att jag är därinne och andas och svettas tillför fukt. Direkt om ej uppvärmt, eller fördröjt (fast buret i luften) om uppvärmt tillfälligt. Kanske klokast att ha värmt dygnet runt då. Med kamrörselement verkar det ju riskfritt gällande brandsäkerhet. Men varmluften kanske vandrar upp på vinden. Bostadens undertryck och vindens ventiler kanske tar hand om det problemet.
Bor i BRF så jag får nog ta frågan om ventiler med föreningen. Tror inte att de kommer anpassa sig bara för att jag ska kunna snickra i förrådet... Men jag får se.
Man vill inte ha ökad mängd fuktig luft upp till vinden på vinterhalvåret. Riskerar att mögla på t.ex. råsponten. Klimatet på kallvinden är känsligt på vinterhalvåret med låga temperaturer och hög relativ luftfuktighet. Kanske har föreningen satt in extra ventiler för vindsventilation(?)
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Ja, det har de gjort för ett par år sedan. Och så är det FTX i bostaden med lämpligt undertryck enligt min uppfattning.J Josth skrev:
Redigerat: