Jag är okunnig inom området och önskar hjälp.

Vår takfläkt som satt i vår tvättstuga började bete sig konstigt så vi bestämde att den började nog sjunga på sista versen.

Nu ska vi byta ut den men jag känner mig inte helt hundra på vad jag letar efter för något.

Kan jag köpa vad som helst eller behöver jag tänka på något innan jag köper?
Kan alla fläktar monteras i taket, eller är vissa endast avsedda för att monteras på en vägg?
Jag har tittat på denna t ex: https://www.bauhaus.se/badrumsflakt...52133&indexName=nordic_production_sv_products
Skulle den kunna vara ett bra alternativ?

Det ser inte ut att finnas med sladd till den, kan jag då använda samma sladd från den gamla fläkten för att förse den med ström?

Jag upplevde att det va lite kallras från den gamla fläkten, kan man då köpa en sån här?
https://www.bauhaus.se/kallrasspjal...51673&indexName=nordic_production_sv_products
Och då montera den innan man monterar den nya fläkten.
Är det något man behöver känna till isf gällande ett kalörasspjäll innan man monterar det?

Bifogar även bilder på den gamla fläkten om det tydliggör något.

Tack på förhand för hjälp.

• Gammal takfläkt med vit sladd och stickkontakt ligger på träbord; fläkten har delvis dammiga blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal takfläkt med sladd och kontakt placerad på trädskiva.
    Skapa konto
  • Gammal vit takmonterad fläkt med strömkabel och kontakt, liggande på ett trägolv.
    Skapa konto

Bästa svaret

Jag rekommenderar Fresh Intellivent. Har några dylika i källaren, bla två i tvättstugan där en går ut i en takmonterad kanal och en i en väggkanal, båda med kallrasskydd (tillbehör). Funkar perfekt, extremt tysta, man kan ställa in en låg nästan ljudlös grundventilation som sedan eskaleras vid förhöjd luftfuktighet. Tröskeln för detta ställs in automatiskt och adaptivt efter rådande grundfuktighet.

Inkopplingsmässigt kräver dessa fas och nolla, vill man att de även ska ha förhöjd fläkthastighet när man tex tänder lyset så krävs en tändtråd också.
__
PS. Pax Calima som du länkar till kommer säkert att fungera mycket bra den också, en extra finess där är att impulsläget aktiveras via ljussensor så man bör slippa separat tändtråd. Fas och nolla har du uppenbarligen framdraget i närheten redan så det ska inte vara några problem att ansluta, ev kan elektriker behövas om man ska "go by the book" för våtutrymmen.

Redigerat:
  • Gilla
2MS
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag rekommenderar Fresh Intellivent. Har några dylika i källaren, bla två i tvättstugan där en går ut i en takmonterad kanal och en i en väggkanal, båda med kallrasskydd (tillbehör). Funkar perfekt, extremt tysta, man kan ställa in en låg nästan ljudlös grundventilation som sedan eskaleras vid förhöjd luftfuktighet. Tröskeln för detta ställs in automatiskt och adaptivt efter rådande grundfuktighet.

Inkopplingsmässigt kräver dessa fas och nolla, vill man att de även ska ha förhöjd fläkthastighet när man tex tänder lyset så krävs en tändtråd också.
Svart bälte i att svara snabbt!
Tack Harald! 😊👍🏻

Det låter ju prima!
Ska kolla in den.

Som det ser ut just nu hos mig så har den tidigare fläkten vart kopplad mot en strömbrytare som är som en timer på väggen som tidigare ägare har monterat.
Men efter det du skrev om din fläkt så låter det nästan som att det är mer värt att montera bort den timern och låta fläkten sköta sig själv?

Ja några externa timers ska du inte ha till några av dessa alternativen. Fläkten sköter sig självt och ska som sagt ha fas och nolla, ev även tändtråd i fallet Fresh Intellivent (iaf i den modell jag har, några år gammal). Kallrasskydd rekommenderas inte minst i lägen där det blåser mycket - utan detta börjar fläkten rotera baklänges av det höga yttre lufttrycket, det är en ytterligt tyst och svag fläktmotor i läget grundventilation.

• Gilla
2MS
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ja några externa timers ska du inte ha till några av dessa alternativen. Fläkten sköter sig självt och ska som sagt ha fas och nolla, ev även tändtråd i fallet Fresh Intellivent (iaf i den modell jag har, några år gammal). Kallrasskydd rekommenderas inte minst i lägen där det blåser mycket - utan detta börjar fläkten rotera baklänges av det höga yttre lufttrycket, det är en ytterligt tyst och svag fläktmotor i läget grundventilation.
Prima!
Tack.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.