4 749 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Laminatgolvet i köket har börjat bukta sig
Något har svällt.
Eventuellt "bara" laminatet, men det kan även vara något under som behöver torkas ut eller bytas ut.
Det kan vara värt att kontakta försäkringsbolaget för att göra en fuktkontroll om inte annat.
Eventuellt "bara" laminatet, men det kan även vara något under som behöver torkas ut eller bytas ut.
Det kan vara värt att kontakta försäkringsbolaget för att göra en fuktkontroll om inte annat.
Tyvärr torkade ni bara upp vattnet som var ovanpå golvet. En del vatten rann ned i golvet också.S Staffan565 skrev:
Oklart vad som hänt utöver det buktande golvet.
Dags att kontakta försäkringsbolaget för att diskutera nästa steg.
Tycker du? Det handlar ju bara om en planka som har buktat. Som jag nämnde tidigare var frys dörren trasig, så det rann in lite vatten under natten.Dowser4711 skrev:
Är det verkligen nödvändigt? Skulle du ha ringt försäkringsbolaget
Bästa svaret
Ja, det tycker jag.S Staffan565 skrev:
Jag skulle ha ringt försäkringsbolaget och bett dem komma ut och göra en fuktighetskontroll och få ärendet registrerat. Det kostar som regel inte. Jag har gjort det själv i samband med mindre läckage som inte resulterade i något ytterligare.
*Om* det visar sig att det bara är frågan om laminat som blivit fuktskadat och böjt upp sig skulle jag sedan fundera på om det är något jag orkar bry mig om eller ej.
I händelse av att jag konstaterar att jag vill byta ut det för att reparera skadan skulle jag kolla om det finns något att hämta från försäkringen. Det är ju onödigt att bara betala pengar till dem utan att utnyttja den om jag är berättigad till det.
Om det däremot senare visar sig finnas en större skada under golvet som är orsaken till att det buktar och att man kanske behöver göra om hela undergolvet är det väldigt skönt att ha ärendet registrerat hos försäkringsbolaget redan istället för att försöka säga "Min frys läckte för X år sedan strax efter att jag flyttat in" och försäkringsbolaget istället hävdar att det är en skada från innan du tecknade försäkringen.
Det låter väldigt klokt, då anmäler jag detta och får vi se vad de säger.Dowser4711 skrev:
Ja, det tycker jag.
Jag skulle ha ringt försäkringsbolaget och bett dem komma ut och göra en fuktighetskontroll och få ärendet registrerat. Det kostar som regel inte. Jag har gjort det själv i samband med mindre läckage som inte resulterade i något ytterligare.
*Om* det visar sig att det bara är frågan om laminat som blivit fuktskadat och böjt upp sig skulle jag sedan fundera på om det är något jag orkar bry mig om eller ej.
I händelse av att jag konstaterar att jag vill byta ut det för att reparera skadan skulle jag kolla om det finns något att hämta från försäkringen. Det är ju onödigt att bara betala pengar till dem utan att utnyttja den om jag är berättigad till det.
Om det däremot senare visar sig finnas en större skada under golvet som är orsaken till att det buktar och att man kanske behöver göra om hela undergolvet är det väldigt skönt att ha ärendet registrerat hos försäkringsbolaget redan istället för att försöka säga "Min frys läckte för X år sedan strax efter att jag flyttat in" och försäkringsbolaget istället hävdar att det är en skada från innan du tecknade försäkringen.
Tack så mycket för hjälpen
Ja, troligtvis och förhoppningsvis är det inte värre än att du just har fått ett par laminatskivor som svällt något.S Staffan565 skrev:
Beroende på åt vilket håll golvet är lagt och hur köket är monterat kanske man kan lossa dem och "stuva om" befintliga delar så att de som buktar hamnar under något köksskåp, eller om man har *riktigt* tur att man har ett öppnat paket liggande i ett förråd från när golvet lades. (Eller bara muttra och irritera sig på det i något halvår tills du har glömt bort det)
Men *om* det skulle vara något annat, i och med att du själv inte har koll på underlaget etc. så är det ju bra att ha det registrerat om något behöver göras i framtiden.
Försäkringsbolaget kom förbi. De ska riva hela golvet och göra om det.
Jag får bara betala självrisk, 1500 kr.
Så nice! Tack för din tips.
Frågan är, ska jag ha laminatgolv igen eller ska jag byta det till parkettgolv?
Jag får bara betala självrisk, 1500 kr.
Så nice! Tack för din tips.
Frågan är, ska jag ha laminatgolv igen eller ska jag byta det till parkettgolv?
Det beror ju lite på vad du har för undergolv. Det finns ju vissa vinylgolv (klickgolv) som är nästan vattentäta. Så om man spiller ut massor av vatten i köket så rinner det inte ner under golvet utan stannar ovanpå. Då minskar risken för samma problem i framtiden.
Personligen så föredrar jag parkett i alla andra rum än köket. Åtminstone jag är så pass klantig att jag i köket vill ha det extra fuktskyddet som ett vinylgolv ger.
Personligen så föredrar jag parkett i alla andra rum än köket. Åtminstone jag är så pass klantig att jag i köket vill ha det extra fuktskyddet som ett vinylgolv ger.
Själv har jag parkettgolv i köket och använde försegling i samtliga "skarvar" för att göra det tätt på samma vis som ett vinylgolv. Det har fungerat so far, tror det är 15 år nu.
Typ dethär använde jag: https://www.jemfix.se/foerseglare-clickguard-125-g/4145/9014499/
*Men* det påverkar bara att det inte kommer in vatten i skarvarna, här och där har det ju blivit småskador i ytan efter att man har tappat något. Där syns vattenfläckar med tiden.
Förvisso är de ju mer ytliga och merparten skulle nog försvinna om jag gör en slipning av hela golvet.
Med facit i hand är det inte riktigt säkert vad jag skulle välja i mitt fall, har en öppen planlösning, så jag "behöver" ha samma golv i köket som i resten av övervåningen, men jag skulle valt en hårdare och tåligare parkett än den vi har nu om jag inte gått på laminat-spåret.
Typ dethär använde jag: https://www.jemfix.se/foerseglare-clickguard-125-g/4145/9014499/
*Men* det påverkar bara att det inte kommer in vatten i skarvarna, här och där har det ju blivit småskador i ytan efter att man har tappat något. Där syns vattenfläckar med tiden.
Förvisso är de ju mer ytliga och merparten skulle nog försvinna om jag gör en slipning av hela golvet.
Med facit i hand är det inte riktigt säkert vad jag skulle välja i mitt fall, har en öppen planlösning, så jag "behöver" ha samma golv i köket som i resten av övervåningen, men jag skulle valt en hårdare och tåligare parkett än den vi har nu om jag inte gått på laminat-spåret.
Idag var jag på Beijer och plockade med mig några provbitar:
1. Vinylgolv
2. Härdat trägolv
3. Laminat
Jag kan köpa golv för upp till 520 kr/m², och alla tre alternativen låg mellan 500-600 kr/m².
Vinylgolvet gav ett väldigt autentiskt träkänsla, vilket jag verkligen uppskattade.
Vad tycker ni? Om ni hade en budget på 520 kr/m², vilket golv skulle ni välja?
Jag tänker även på hur valet påverkar husets värde, eftersom jag planerar att sälja om några år.
1. Vinylgolv
2. Härdat trägolv
3. Laminat
Jag kan köpa golv för upp till 520 kr/m², och alla tre alternativen låg mellan 500-600 kr/m².
Vinylgolvet gav ett väldigt autentiskt träkänsla, vilket jag verkligen uppskattade.
Vad tycker ni? Om ni hade en budget på 520 kr/m², vilket golv skulle ni välja?
Jag tänker även på hur valet påverkar husets värde, eftersom jag planerar att sälja om några år.