Hej forum,
Har en Baxi Bonus. Bytte idag keramikinsats samt förbränningskammare och gick över från elpatron. Eldade på i pannan och allt har gått som vanligt.
Nu 6 timmar senare så slog jordfelsbrytaren ut sig. Felsökte och kokade ned det till att det är säkringen för pannan och mer specifikt nätanslutningen.
Inget annat är anslutet till säkringen än pannan.
Ringa baxi blir väl nästa steg men tänkte testa mina chanser på forumet som har hjälpt till förut!
Har en Baxi Bonus. Bytte idag keramikinsats samt förbränningskammare och gick över från elpatron. Eldade på i pannan och allt har gått som vanligt.
Nu 6 timmar senare så slog jordfelsbrytaren ut sig. Felsökte och kokade ned det till att det är säkringen för pannan och mer specifikt nätanslutningen.
Inget annat är anslutet till säkringen än pannan.
Ringa baxi blir väl nästa steg men tänkte testa mina chanser på forumet som har hjälpt till förut!
Redigerat:
Hade exakt samma problem förra året med vår panna, då var det när rökfläkten gick igång. Orsaken var förmodligen att det varit riktigt fuktigt där pannan stod en period.
Jag torkade ut och så funka allt igen.
Kolla så det inte kommit in någon fukt i elektroniken till pumpen.
Jag torkade ut och så funka allt igen.
Kolla så det inte kommit in någon fukt i elektroniken till pumpen.
Blir till kolla ledningarna till pumpen, kanske koppla ur kabeln i den med och få spänning på kabeln, håller det det då, så är det en kortis i pumpen, se hur det ser ut och luktar i kopplingsboxen. Nu är det våta pumpar, så en bränd lindning kanske inte känns någon doft fråm. dom ligger i vatten.F Freudsson skrev:
Tja du, vem vet, men kanske det bästa att göra. Du behöver inte ta en från Baxi eller så. Det finns pumpar för ca 1500 kr på Jula och Btema som är lika bra, bara att byggmåttet stämmer och anslutningarna. Finns 130 eller 180 mm byggmått och 40 eller 25 mm anslutning och går att ställa farten på dom. Det med det som en del säger, drar mycket och dom nya för 4000 -5000kr drar mindre. I ditt fall spelar det ingen roll, ska bara gå vid laddning. Du får inte hem pengarna på en dyrare.F Freudsson skrev:
Ser nu laddomat ca 130 mm byggmått och ser ävem ut som 25 mm anslutning och en 60 så em ny ska ha 25-60- xx mm anslutning. Du får mäta. På anslutningarna till laddomatens 3 ingångar sitter det som små ögon med skruvspår och i dom så finns det för insex ( bäst ) dom kan sitta bra fast om dom inte rörts på många år. Samt börja läcka när dom vrides, det går att lappa akut och håller i många år, men bäst att byta på en gång när du ändå håller på. Blir att stänga allt vad ventiler heter så det är bara pannan som blir tom på vatten.
Det ser ut som att du har en ESBE-laddgrupp och där passar inte vilken pumpmotor som helst. Laddomat är förövrigt ett annat registrerat varumärke och ägs av Termoventiler.
Du bör förvissa dig om att pumpmotorn är problemet innan du byter den genom att lossa skruven med mejselspår i och känna om pumpaxeln sitter fast, även ta ström till pumpmotorn från en annan säkring och se om jordfelsbrytaren löser ut då.
Jonaserik är lite väl yvig i sina råd.
Du bör förvissa dig om att pumpmotorn är problemet innan du byter den genom att lossa skruven med mejselspår i och känna om pumpaxeln sitter fast, även ta ström till pumpmotorn från en annan säkring och se om jordfelsbrytaren löser ut då.
Jonaserik är lite väl yvig i sina råd.
Det är inte 25 eller 40mm anslutning för pumpar, det är G25 eller G40 vilket ska mäta 33 samt 48mm i ytterdiameter.
Men precis som ovan säger så är det där ingen vanlig pump så det måste efterforskas vidare vad du behöver byta till om den måste bytas.
Men precis som ovan säger så är det där ingen vanlig pump så det måste efterforskas vidare vad du behöver byta till om den måste bytas.
Tack!! Pumpaxeln lossade jag i början då den har fastnat förut under sommrarna. Får felsöka pumpmotorn lite till innan det blir att kolla på en ny.L L A Axelsson skrev:Det ser ut som att du har en ESBE-laddgrupp och där passar inte vilken pumpmotor som helst. Laddomat är förövrigt ett annat registrerat varumärke och ägs av Termoventiler.
Du bör förvissa dig om att pumpmotorn är problemet innan du byter den genom att lossa skruven med mejselspår i och känna om pumpaxeln sitter fast, även ta ström till pumpmotorn från en annan säkring och se om sjordfelsbrytaren löser ut då.
Jonaserik är lite väl yvig i sina råd.
Jordfelsbrytarn slår inte ifrån när alla kontakter i pannan är ikopplade förutom ”pump m7”. När jag kopplar i pump m7 så slår jordfelsbrytaren ifrån. Om samma sak sker på annan säkring är det då läge att köpa ny?
Bästa svaret
Om du provar pumpen på en annan säkring och jordfelsbrytaren löser ut så är det nog pumpmotorn som behöver bytas eller byta kondensator som sitter under det svarta locket. Hur man testar en kondensator finns trådar om på BH.F Freudsson skrev:Tack!! Pumpaxeln lossade jag i början då den har fastnat förut under sommrarna. Får felsöka pumpmotorn lite till innan det blir att kolla på en ny.
Jordfelsbrytarn slår inte ifrån när alla kontakter i pannan är ikopplade förutom ”pump m7”. När jag kopplar i pump m7 så slår jordfelsbrytaren ifrån. Om samma sak sker på annan säkring är det då läge att köpa ny?
Du byter endast pumpmotor som även kallas drivsida, inte hela termostathuset.
Hur gammal är laddkopplet? En pumpmotor brukar hålla länge efftersom den går endast när det eldas.




