788 läst ·
5 svar
788 läst
5 svar
Vilken energiklass blir detta?
Hej alla värmeproffs
Jag misstänker att jag har Energiklass B, och är således kvalificerad för s.k. grönt bolån. Men innan jag anlitar konsult för att göra undersökningen och skicka in till Boverket vill jag gärna ha ett hum om det är lönt. Detta är mina siffror, jag har elmätare på pannan så förbrukningssifforna inom parentes är för pannan endast.
Energiåtgång:
Eldar med ved ca 5 kbm per år
Elförbrukning under 2023 (förbrukning från pannan inom parantes)
Totalt 2023: 10674 kWh (av detta värmepanna: 4326)
Huset ligger i Skåne
Byggår 2011
199 kvadratmeter
Innetemperatur 22 grader
frånluft värmesystem
Senaste avläst vattenförbrukning 146 kbm vatten per år
Det borde väl vara lönt, eller?
Tacksam för svar.
Jag misstänker att jag har Energiklass B, och är således kvalificerad för s.k. grönt bolån. Men innan jag anlitar konsult för att göra undersökningen och skicka in till Boverket vill jag gärna ha ett hum om det är lönt. Detta är mina siffror, jag har elmätare på pannan så förbrukningssifforna inom parentes är för pannan endast.
Energiåtgång:
Eldar med ved ca 5 kbm per år
Elförbrukning under 2023 (förbrukning från pannan inom parantes)
Totalt 2023: 10674 kWh (av detta värmepanna: 4326)
Huset ligger i Skåne
Byggår 2011
199 kvadratmeter
Innetemperatur 22 grader
frånluft värmesystem
Senaste avläst vattenförbrukning 146 kbm vatten per år
Det borde väl vara lönt, eller?
Tacksam för svar.
Bästa svaret
Tror inte egentligen. Du får försöka räkna på det. Förbrukning av el för värme och vatten straffas och räknas upp med 30%. Du har även rätt många kwh i ved förbrukning så jag tror tyvärr inte att du kommer få B. Det är inte enbart värmepumpen och kaminen som räknas. Även en viss del fastighetsel och varmvatten. Dessa siffror blir korrigerade till vad en genomsnittlig familj skulle använda i ditt hus.
När jag gjorde energideklaration fick jag en siffra som var betydligt högre än vår totala förbrukningen enligt elbolaget blev 🙄.
Jag letade på google.se efter ett företag som gjorde deklarationer och då fick jag höra vad det troligen skulle bli innan jag köpte intyget.
Det var energideklarera.se som gjorde det åt mig.
När jag gjorde energideklaration fick jag en siffra som var betydligt högre än vår totala förbrukningen enligt elbolaget blev 🙄.
Jag letade på google.se efter ett företag som gjorde deklarationer och då fick jag höra vad det troligen skulle bli innan jag köpte intyget.
Tusen tack för tips, skall kolla med energideklarera.se.J J Vos skrev:Tror inte egentligen. Du får försöka räkna på det. Förbrukning av el för värme och vatten straffas och räknas upp med 30%. Du har även rätt många kwh i ved förbrukning så jag tror tyvärr inte att du kommer få B. Det är inte enbart värmepumpen och kaminen som räknas. Även en viss del fastighetsel och varmvatten. Dessa siffror blir korrigerade till vad en genomsnittlig familj skulle använda i ditt hus.
Är det boarea eller Atemp som är 199kvm? Jag har 136kvm boarea, men 202 kvm Atemp pga källare. Skulle säga att alla med källare som inte är boutrymme (och klara sig med mindre/ingen uppvärming där) gynnas extremt mycket av nuvarande regler kring energideklaration.
Precis, det är även bra att ha lite extra koll om man har snedtak. Då har man också fler m2 till Atemp än boarea.H hammeron skrev:
Det är Atemp på 199 kvm. Intressant vad du säger om källare. Reglerna har de lyckats krångla till.H hammeron skrev:
Klicka här för att svara