Byggahus.se
Övervåningen består för närvarande av två mycket stora sovrum (se skiss). Vi har en 2-åring och en till på väg och vår ursprungliga plan när vi flyttade in i höstas var att dela av S1 till två rum. Nu tycker vi dock att det kan vara ganska bra att behålla det stora rummet, det är väldigt luftigt och gott om plats för lekar. Dock räknar vi med att behöva sätta upp en vägg om 4-5 år när äldsta barnet börjar skolan. Dock behöver nuvarande sovrum 2 göras i ordning med nytt golv och nya tapeter (för närvarande kornblå strukturtapeter!). Det känns ju som en relativt stor investering både i arbete och pengar, frågan är hur man ska göra, om det är dumt att göra i ordning rummet som planlösningen är nu eller om man bör göra i ordning planlösningen ordentligt innan man gör om?? Man kan ju göra allt förutom sätta upp mittväggen mellan nya S1 och S2 för att behålla rymligheten i barnrummet. Men det är en hel del extrajobb + att vårt sovrum blir mindre sas i onödan. Hur skulle ni ha gjort??
 
  • planlös.JPG
W
Vad är det för mått?
 
Jag skulle inte göra ett dugg i nuvarande s2 innan ombyggnationen s2->s3!!!
 
Var finns trappan? Är det snedtak?
 
Hemmakatten
Jag skulle inte heller bygga om nu. Själv skulle jag ha hunnit ändra mig flera gånger på 4-5 år. Ni kanske kommer på en helt annan planlösning eller har andra behov när det väl blir dags. Att tapetsera om och lägga in nytt (klick)golv är inte så jobbigt. Det finns både billiga tapeter och billiga golv som gör att man kan unna sig att göra nytt om 5 år.
 
För att ert sovrum ska bli aningens större kanske ni kan flytta ut den vägg jag har markerat på första bilden i den bifogade modifieringen av din skiss. Förutsatt att hallen eller vad det är utanför ger tillräckligt utrymme.

Alternativt, bild två: Är väggen mellan nuvarande S1 och S2 bärande? Annars skulle en alternativ rumsförändring kunna se ut som alternativ 2 här. Då behöver ert sovrum inte minskas lika mycket. S1 och S2 får olika form, men båda rummen blir något större än enl. din skiss.


Hade det bara varit fråga om att tapetsera tycker jag att ni lugnt skulle kunna göra det och avvakta med att bygga om rummen. (Ni kan ju t.o.m. tapetsera så att motstående vägg blir fondvägg och bara måla den vägg som ska flyttas + intilliggande.) Men när det ska till nya golv också så känns det som att det kommer att bli väl dyrt om det bara är en temporär lösning ...
 
  • plan.jpg
Tack för era svar!! Ursäkta min slarviga skiss. Hur det exakt ser ut kan ni se nedan.
Snedväggarna går utmed långsidorna, trappan går runt i nedre vänstra hörnan. Det sitter en skorstensstock i väggen mellan nuvarande rum S1 och S2. Vi kommer även att behöva göra i ordning hallen utanför blivande rum S3 och den väggen påverkas ju av att man flyttar ingången till nya rum S3. Svårt att bestämma sig!
Modig, bra idé! Kan absolut vara ett alternativ om vi bara får ihop det med garderober.
 
  • 3E9JC8B54JTO0LDK.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.