Byggahus.se
Hej,

Ska bygga ett sutteränghus för permanentboende i Åre. Vi har ritat upp ett alternativ här men som fortfarande är under utveckling, men vill gärna ha er input! Separat garage tillkommer.

Lite kort om våra önskemål
- ingång på övervåning
- Uthyrningsdel ca 30 kvm för säsongsboende i sluttningsplanet.
- 3 sovrum på samma plan. Vi har två småbarn och vill bo på samma våning som dem - sen flyttar vi upp till master bedroom.

Detta hus är ca 120 kvm per plan BRA.
 
  • Svartvit arkitektonisk ritning av en våningsplan för en bostadsyta med rum och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsplanslösning med mått, rum och möbleringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Rent allmänt så ser det ut som en bra planlösning.

Kanske inte så bra att barnen har sängarna mot samma vägg, det är så lätt för det ena barnet att störa det andra vid sovdags.

Det förutsätts inte att uthyrningsbostäder har möjlighet att torka blöta kläder i Åre?

Räcker utrymmet till i groventrén?
Det ser trångt ut för en hel familjs ytterkläder och -skor. Kläder på galgar blir 60 cm djupa.

Lite opraktiskt långt mellan diskhon och hällen. Onödigt liten avställningsyta till vänster om hällen, den bör rymma en plåt så man inte behöver gå omkring med en het plåt.
 
  • Gilla
niclasma
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
HVälkommen till forumet!

Rent allmänt så ser det ut som en bra planlösning.

Kanske inte så bra att barnen har sängarna mot samma vägg, det är så lätt för det ena barnet att störa det andra vid sovdags.

Det förutsätts inte att uthyrningsbostäder har möjlighet att torka blöta kläder i Åre?

Räcker utrymmet till i groventrén?
Det ser trångt ut för en hel familjs ytterkläder och -skor. Kläder på galgar blir 60 cm djupa.

Lite opraktiskt långt mellan diskhon och hällen. Onödigt liten avställningsyta till vänster om hällen, den bör rymma en plåt så man inte behöver gå omkring med en het plåt.
Stort stort tack för din input!

Smart med barnsängarna, det får vi justera.

Uthyrningsdelen behöver ett större badrum för tvätt/tork. Får fundera på hur mqn köser torkställning.

”Groventrén” är egentligen mer tänkt som ett smidigt sätt att nå huset från trädgården. Men vi är lite osäkra på den entren då man kan nå trädgården/altanen från altandörren i Allrummet. Vi har tänkt att en stor huvudentré får fungera som groventré också…

Bra feedback på köket också, tack!

Har du några tankar kring trappen? Vi funderar på att den kanske kan flyttas fram eller ändra form för att optimera ytan kring hall/vardagsrum.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Från bekanta med uthyrningsrum i huset så är ljud störande. Tänk scenariot barn ska somna vid 9 vägg i vägg med en lägenhet där gäster bjudits över eller för all del tv-tittande. I nybyggda flerbostadshus är det ofta massiva betongväggar och mellanbjälklag mellan lägenheterna men sällan i villor. Men som boende i Funäsdalen vet jag att det är lätt att lockas av den extra inkomsten. 😀. Här går förmodligen komma långt med rätt byggmetod.

Noterade också att man får gå en lite omväg med matkassarna från hallen till köket. Väggen skärmar ju av ljud mot vardagsrum men fundera på en öppning närmast kyl/frys.

Förstår funderingen på trappan, ser ut som en överflödig yta framför på båda våningarna. Bättre i stora entren är lockande där men hur man syr ihop det med toa-bastu på nedre plan har jag ingen lösning på.
 
  • Gilla
niclasma
  • Laddar…
Tycker det mesta ser rätt bra ut har dock en fundering på dörrarna uppe in till stora sovrummet och toaletten där.
Dörrar har en tendens att stå öppna och dessa öppnas mot varandra så tror att dom kommer att krocka många gånger.
Kanske går att lösa med att plocka lite utrymme från klädkammaren.
Den känns stor i förhållande till toaletten, nu är jag man men skulle nog skifta storlek på dom:)
 
  • Gilla
niclasma och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N niclasma skrev:
Uthyrningsdelen behöver ett större badrum för tvätt/tork. Får fundera på hur mqn köser torkställning.
Jag vet inte vad som är vanligt men tvätt behövs väl inte, utan det jag tänkte på var ett torkskåp för att kunna torka blöta skidkläder över natten. Men det kanske inte är ett problem egentligen.
N niclasma skrev:
”Groventrén” är egentligen mer tänkt som ett smidigt sätt att nå huset från trädgården. Men vi är lite osäkra på den entren då man kan nå trädgården/altanen från altandörren i Allrummet.
Det är bra med en separat ingång som barnen kan springa in och ut genom så man slipper fötter fulla med gräs och sand på allrummets golv.
N niclasma skrev:
Har du några tankar kring trappen? Vi funderar på att den kanske kan flyttas fram eller ändra form för att optimera ytan kring hall/vardagsrum.
Det vore ju bra men du får rita och se vad som händer med badrummet där nere.

Enligt tillgänglighetskraven har jag för mig att det ska vara förberett för en tvättmaskin på entréplanet.

Tänk på att fönster kan vara i vägen för hur man vill möblera så det är inte alltid praktiskt med fönster ner till golvet och två fönster i sovrum.

Du får fundera på om uthyrningsdelens badrum blir bättre om man byter plats på toalett och kommod, nu kan det kännas som att man snubblar över toaletten när man går in.
 
  • Gilla
niclasma
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Tycker det mesta ser rätt bra ut har dock en fundering på dörrarna uppe in till stora sovrummet och toaletten där.
Dörrar har en tendens att stå öppna och dessa öppnas mot varandra så tror att dom kommer att krocka många gånger.
Kanske går att lösa med att plocka lite utrymme från klädkammaren.
Den känns stor i förhållande till toaletten, nu är jag man men skulle nog skifta storlek på dom:)
Bra tanke! Tar med mig den. Tack!!
 
M Mellanbarn skrev:
Från bekanta med uthyrningsrum i huset så är ljud störande. Tänk scenariot barn ska somna vid 9 vägg i vägg med en lägenhet där gäster bjudits över eller för all del tv-tittande. I nybyggda flerbostadshus är det ofta massiva betongväggar och mellanbjälklag mellan lägenheterna men sällan i villor. Men som boende i Funäsdalen vet jag att det är lätt att lockas av den extra inkomsten. 😀. Här går förmodligen komma långt med rätt byggmetod.

Noterade också att man får gå en lite omväg med matkassarna från hallen till köket. Väggen skärmar ju av ljud mot vardagsrum men fundera på en öppning närmast kyl/frys.

Förstår funderingen på trappan, ser ut som en överflödig yta framför på båda våningarna. Bättre i stora entren är lockande där men hur man syr ihop det med toa-bastu på nedre plan har jag ingen lösning på.
Tack för input!
Tar med mig dina inspel!
 
När ni planerar för uthyrning redan från början, se till att dra elen så att det blir en liten undercentral på lämpligt ställe i uthyrningsdelen så att de själva kan återställa säkringar och så att det är enkelt att ha en mätare för hela delens förbrukning som de själva kan se.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Det finns mycket bra med den lösningen ni visar och det känns som de flesta av era krav uppfylls väl. Men här kommer lite förslag på ändringar att fundera kring.

Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med mått, rum, och blå klotter överlagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytta toaletten till väggen så det inte blir en så lång ”tarm” in till vänster i entrén. Flytta skåpen från vardagsrummet till hallen. Flytta upp trappan, mest för att få bottenvåningen bättre. Vardagsrummet blir lite mindre, men ser ändå ganska luftigt ut.

Ritning av lägenhet med nedklottringar och markeringar, olika rum utmärkta, total yta 119.0 m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byt plats på dörrarna till barnrummen, som sagts tidigare hamnar sängarna längre ifrån då. Man skulle också kunna flytta fönsterna närmre varandra för att få fler alternativa placeringar av sängarna (med huvudändan bredvid fönstret istället för bredvid dörröppningen). Jag hade funderat på att ta bort groventren där nere och kanske använda den till uthyrningsdelen när den inte är uthyrd istället eller dörren ut från allrummet. Detta pga allrummet blir större och mer lättmöblerat. Delen markerat med rött ser just nu ut som en labyrint med trånga gångar, och jag tror att just den delen går att få till bättre med denna placeringen av trappan.
 
  • Gilla
niclasma
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Det finns mycket bra med den lösningen ni visar och det känns som de flesta av era krav uppfylls väl. Men här kommer lite förslag på ändringar att fundera kring.

[bild]
Flytta toaletten till väggen så det inte blir en så lång ”tarm” in till vänster i entrén. Flytta skåpen från vardagsrummet till hallen. Flytta upp trappan, mest för att få bottenvåningen bättre. Vardagsrummet blir lite mindre, men ser ändå ganska luftigt ut.

[bild]
Byt plats på dörrarna till barnrummen, som sagts tidigare hamnar sängarna längre ifrån då. Man skulle också kunna flytta fönsterna närmre varandra för att få fler alternativa placeringar av sängarna (med huvudändan bredvid fönstret istället för bredvid dörröppningen). Jag hade funderat på att ta bort groventren där nere och kanske använda den till uthyrningsdelen när den inte är uthyrd istället eller dörren ut från allrummet. Detta pga allrummet blir större och mer lättmöblerat. Delen markerat med rött ser just nu ut som en labyrint med trånga gångar, och jag tror att just den delen går att få till bättre med denna placeringen av trappan.
Stort tack för din feedback!
L lillanutten skrev:
Det finns mycket bra med den lösningen ni visar och det känns som de flesta av era krav uppfylls väl. Men här kommer lite förslag på ändringar att fundera kring.

[bild]
Flytta toaletten till väggen så det inte blir en så lång ”tarm” in till vänster i entrén. Flytta skåpen från vardagsrummet till hallen. Flytta upp trappan, mest för att få bottenvåningen bättre. Vardagsrummet blir lite mindre, men ser ändå ganska luftigt ut.

[bild]
Byt plats på dörrarna till barnrummen, som sagts tidigare hamnar sängarna längre ifrån då. Man skulle också kunna flytta fönsterna närmre varandra för att få fler alternativa placeringar av sängarna (med huvudändan bredvid fönstret istället för bredvid dörröppningen). Jag hade funderat på att ta bort groventren där nere och kanske använda den till uthyrningsdelen när den inte är uthyrd istället eller dörren ut från allrummet. Detta pga allrummet blir större och mer lättmöblerat. Delen markerat med rött ser just nu ut som en labyrint med trånga gångar, och jag tror att just den delen går att få till bättre med denna placeringen av trappan.
tack för bra feedback!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.