Byggahus.se
Hej alla byggare och arkitekter,

Jag har nyligen förvärvat ett mindre hus och funderar på att bygga ut det. Huset är idag 90 kvm stort med en källare på 42 kvm. Min plan är att lägga till en utbyggnad på ungefär 40 kvm, fördelat på två våningar samt källaren.

Jag föreställer mig att placera tillbyggnaden på husets framsida för att undvika att ta upp yta från trädgården. Jag är öppen för alla slags idéer, tips och synpunkter – allt från design och planlösning till praktiska aspekter och materialval.


Tack på förhand!
 
  • Arkitektoniska ritningar av en byggnad med olika plan, inkluderar mått och rum beteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en planlösning med mått, två sovrum markerade, möblering föreslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur nära gatan kommer tillbyggnaden?
Det är något som kommunen kan ha en åsikt om.

Det kan vara svårt att möblera sovrum som har två fönster så rita ut de möbler som ska vara i tillbyggnaden också.

Det ser ut att vara väldigt lite plats för förvaring i entrén/hallen. Behöver den inte vara större?
K kolio skrev:
Min plan är att lägga till en utbyggnad på ungefär 40 kvm, fördelat på två våningar samt källaren.
Menar du sammanlagt 40 kvm eller att samtliga 3 plan ska vara 40 kvm?
 
Tack för feedback.
Jo det är mer än 4.5m från gatan.

Varför jag har lagt in två fönster är för att jag tyckte det var mer etisktist tilltalande.
Möbleringen tror jag inte blir några problem, men ska rita in.

Hallen vet jag inte riktigt hur jag ska lösa, vill helst inte flytta badrummet.

Ja 40kvm i 3 plan.

Är det kanske bättre att flytta entrén till det vänstra sovrummet så man får en stor hall ?
 
Redigerat:
BirgitS
När det gäller två sovrum bredvid varandra kan det vara bra om inte sängarna är mot den gemensamma väggen för det är så lätt att ljud stör den som ska sova. Garderober är bra ljuddämpare, t.ex. om man har en skiljevägg bestående av garderober där den övre halvan är vänd åt ena sovrummet och den nedre åt det andra rummet

Kan det bli en bättre hall om man flyttar ytterdörren neråt till korridoren nedanför badrummet?
Lite bredare korridor så går det att ha garderober på ena sidan.
 
Fasaden antagen då dom ritningarna saknas.
Badrummet borde byggas nytt.
 
  • Ritning av en lägenhet med dimensioner 7000 mm x 6700 mm, inkluderar badrum, kök, sovrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en lägenhetsplan med möblering, dimensioner och inredning detekteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en lägenhet, två sovrum, ett vardagsrum, kök, badrum, möblerat, översikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus med sadeltak, flera fönster, enkelt utseende, måttangivelse i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett enfamiljshus med måttangivelser, fem fönster och en dubbeldörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ToreJ01 skrev:
Fasaden antagen då dom ritningarna saknas.
Badrummet borde byggas nytt.
Hej
Tack för feedbacken.
Den placeringen på rummen är mycket bättre.
Har hakat upp mig på att det kommer se konstigt ut utan fönster på fasaden mot väster.
Har bifogat en bild på fasaderna.

Det hade varit lättare att bygga om badrummet, men det är rätt nytt så känns lite dumt.
 
  • Två byggnadsritningar av en villa, olika fasadvyer: söder och väster. Enkel arkitektur, daterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här kanske man kan göra.
 
  • 3D-modellerat hus, två våningar, sadeltak, veranda, balkong, minimalistisk stil, grått och vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus med sadeltak, balkong, flera fönster, i enkel grafisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en lägenhet med mått, möbler, sovrum, vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av modernt vardagsrum och kök, ljus, öppen planlösning, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en arkitektonisk planritning av en lägenhet med möblering och trappa, ritad i 2D-perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Tore!!
Precis så var min tanke i mitt huvud, nu ser fasaderna tilltalande ut också.
Gillar tanken med ett allrum på våning 2.
Nu ska jag bara hinna rita upp det hela
 
Redigerat:
K kolio skrev:
Tack Tore!!
Precis så var min tanke i mitt huvud, nu ser fasaderna tilltalande ut också.
Gillar tanken med ett allrum på våning 2.
Nu ska jag bara hitta rita upp det hela
Behöver du bygglovsritningar kan jag hjälpa till.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Ja men beror helt på vad det kostar
 
Ca 5k.
 
Ok, tack . Återkommer
 
Finns en del att tänka på gällande denna gestaltning.

Slagning av övre badrumsdörr bör vändas då man annars kommer sitta och se in så fort någon glömt dra igen dörren.
Var ska rören från övre badrum komma ner? Räcker takhöjden i badrummet med tanke på isolering och undertak? Räcker den i allrummet gällande samma problematik och med tanke på nuvarande möblering? Det är även svårt att möblera med tanke på den stora ytan och dörrarna ut till balkong. Långt till tv:n från soffgrupp som det ser ut nu.

Hur löser du/ni isolering för sovrummets tak på nedre plan när ni har en öppen yta (balkongen) på övre plan? Bjälklag får bli lokalt tjockare där och det blir då ett steg upp för att komma ut på balkong. Om det inte sänks neråt då men då tappar du takhöjd på nedre plan.

Med tanke på att det är ett mansardtak så finns det förmodligen inte mycket utrymme kvar till att höja huset för att klara bygghöjd eller möjligtvis nockhöjd. Med tanke på de låga fönsterna som tillkommit så ser höjden mer generöst ut än originalritningar. Kan vara bra att kolla upp om begränsningar finns.

Jag hade inte köpt ritningar som inte är genomarbetade eller genomtänkta. Uppförandet kommer bli problematiskt och kostsamt med en slutprodukt som inte skapar mervärde eller släcker behov. Alternativet är att använda det som en utgångspunkt eller arbetskopia för vad du vill uppnå.

Lycka till.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.