Vi flyttade på ett skåp med en "ny" ugn och hittade en till rolighet i roligheternas hus. Detta kan väl inte vara en godkänd dragning? Vad som gör det annu roligare är att väggen den går emot delas med badrummet...
Hoppsan det är inget bra, hur länge har ni ägt huset, ser klart ut som något som inte är färdigt eller direkt hempul. Att väggen är mot badet har ingen betydelse och inte farligt för badet. Men allt som syns ska/bör göras om så det blir rätt. Finns ingen genväg.
Har haft huset mindre än 2 månader och detta är inte första problemet som upptäckts, snarare hoppas jag att det är den sista. Ska definitivt göras om, elektrikern ska fixa det redan imorgon. Undrade främst om det är jag som har "höga" krav eller har jag rätt att detta måste rättas till ASAPJ jonaserik skrev:
Bästa svaret
Det där är ju enkelisolerat, så inte godkänt. Säkerligen problem med dragavlastning med mera. Och indikerar ju att anläggningen i sin helhet behöver besiktas.
Akut och akut, just det här är väl bra om man åtgärdar ganska omgående. Inte så att jag skulle ta ut jourelektriker, men inget jag skulle dragit ut på att åtgärda nån längre tid.
Är nog mer oroad för andra fel, som kanske är ännu farligare. Jag skulle vara förvånad om det endast är här det ser ut så här.
Akut och akut, just det här är väl bra om man åtgärdar ganska omgående. Inte så att jag skulle ta ut jourelektriker, men inget jag skulle dragit ut på att åtgärda nån längre tid.
Är nog mer oroad för andra fel, som kanske är ännu farligare. Jag skulle vara förvånad om det endast är här det ser ut så här.
Fick tillträde några veckor sen och bad direkt en elektriker jag litar på att kontrollera allt - det var början på att fullständigt dra om elen i nästan hela huset, detta var bara senaste "upptäckten". Lustigt nog köpte jag huset under premisserna att "elcentral bytt och ny eldragning utförd av x elfirma" men verkar som om elfirman tryckte i en ny elcentral och bara fixade pannrum och ett till rum och resten verkar har gjorts av nån kalle anka.U Uffe A skrev:
Ett par till exempel på prima elkunskap
Den sista bilden är faktiskt fullständigt korrekt. Bra exempel hur man gjorde förr. Gedigna järntrör och plåtdosor. Till höger i dosan har du ett klassiskt lödförband med ett intre lager isolerband i gummi, och ett yttre lager med tjärbehandlat textiltejp. Till vänster har en av de första generationerna toppklämmor i porslin. Ser dessutom vara ett klassisk plankhus vilket stämmer tidsmässigt med elinstallation.N Nyatag skrev:
Här är ett inlägg jag skrev för länge sen med lite bilder hur det ser ut om tar isär den: https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/post-2930759
Menar du första bilderna? Eller han du se mitt senare svar med ett par tillB BSOD skrev:Det där är ju enkelisolerat, så inte godkänt. Säkerligen problem med dragavlastning med mera. Och indikerar ju att anläggningen i sin helhet behöver besiktas.
Insett nu att vartenda kabel i vartenda rum behöver bytas - elektrikern hittade fel i badrum, vardagsrum, matsal, sovrum och nu köket. Mesta av det går inte ens i rör ordentligt så vi jobbar med att fräsa upp alla väggar för att ens kunna hitta vart dom går och kunna byta ut. Det roliga är att jag fick en bunt med fakturor från en elfirma, instruktioner för plejd som installerats, etc. men bakom väggarna ser det ut så här
Tack! Var lite det jag anade - det gamla från när huset byggdes på 40 talet är nog rätt... personen som haft huset senaste 40 åren som är problemet...O Oldfart skrev:Den sista bilden är faktiskt fullständigt korrekt. Bra exempel hur man gjorde förr. Gedigna järntrör och plåtdosor. Till höger i dosan har du ett klassiskt lödförband med ett intre lager isolerband i gummi, och ett yttre lager med tjärbehandlat textiltejp. Till vänster har en av de första generationerna toppklämmor i porslin. Ser dessutom vara ett klassisk plankhus vilket stämmer tidsmässigt med elinstallation.
Här är ett inlägg jag skrev för länge sen med lite bilder hur det ser ut om tar isär den: [länk]
Egentligen behöver det inte vara värre än att FK:n ska vara draget i rör. Samt att kablarna fästs upp på väggen, och doslocket skruvas fast.
Men det ser ut som om det skulle dras nytt helt och hållet, så det ser även ser snyggt ut.
Men det ser ut som om det skulle dras nytt helt och hållet, så det ser även ser snyggt ut.
Medlem
· Halland
· 4 492 inlägg
Lös EK/FK är inte bra, skall vara mantlad kabel mellan dosorna. Och kolla upp de där plåtdosorna så det inte är textilisolerad tråd i dom, den skall i så fall bytas.
Ett par till bilder som får en att bli lite orolig
1- väggen mot den fina el kopplingen har haft en rejäl vattenläcka (det var fint täkt över med en extra vägg när vi köpte)
2. kablar för el golvvärme låg direkt på oisolerad platta med noll skydd
3. skattjakt för att hitta ledningarna då kopplingsdosor, etc. har man helt sonika tapetserat över och dom går dessutom inte vart man förväntar sig det
4. väggar i källaren hade inbyggda elrör under nivån av vart vatten stigit tidigare
Kommer vara skönt när allt är bytt ut och ordentligt gjort av en fackman
1- väggen mot den fina el kopplingen har haft en rejäl vattenläcka (det var fint täkt över med en extra vägg när vi köpte)
2. kablar för el golvvärme låg direkt på oisolerad platta med noll skydd
3. skattjakt för att hitta ledningarna då kopplingsdosor, etc. har man helt sonika tapetserat över och dom går dessutom inte vart man förväntar sig det
4. väggar i källaren hade inbyggda elrör under nivån av vart vatten stigit tidigare
Kommer vara skönt när allt är bytt ut och ordentligt gjort av en fackman
Man ska ju inte börja slänga sig med dolda fel hur som helst men vissa saker kvalificerar ju nästan in under det. Du skrev att i köpeavtalet/beskrivningen stod att elcentral var bytt och ny dragning var utförd, stod det något mer specifikt än så?
Då borde du kunna förutsätta att elen skall vara i gott skick och fackmässigt utförd, men fattar om man inte orkar bråka om detta.
Då borde du kunna förutsätta att elen skall vara i gott skick och fackmässigt utförd, men fattar om man inte orkar bråka om detta.