T Troberg skrev:
Behöver inte vara Fluke för det här, Biltemas multimeter för, om jag minns rätt, 59 spänn räcker utmärkt. Det är inte precisionsmätning vi behöver här, ett par volt hit eller dit spelar ingen roll.
Biltema har ingen så billig multimeter. Den billigaste kostar 120:- och mäter bara upp till 300 VAC.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag reagerar på att det går ut enkelisolerat genom kaklet och när röret inte går igenom kaklet så ska enkelisolerad FK/EK kompletteras så det bli dubbel isolerat hela vägen.
Jag tycker även att det ser ut att vara kort skalat så kardelerna inte når in i botten på wago 221.
Att koppla utan att först säkerställa vad de olika ledarna har för funktion och spänning är friskt vågat och väldigt dumt.
Det jag vill ha fram är att det finns eventuellt finns mer problem än de som tidigare framkommit i tråden.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Biltema har ingen så billig multimeter. Den billigaste kostar 120:- och mäter bara upp till 300 VAC.
Den här är inte så dum heller
https://www.jula.se/catalog/el-och-...testinstrument/multimetrar/multimeter-006281/

Men den här är mycket bättre än både den i min länk här ovan och Biltemas.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/multimetrar/tangamperemeter-405049/
Ett väldigt bra val ifall man ska hålla på och mäta på 230/400V

Den här är inte heller så tokig om man ska pillra med starkströmsinstallationerna hemma (eller hos morsan, kompisen etc).
https://www.clasohlson.com/se/Spanningsprovare-UNI-T,-UT18C/p/36-8125
Men den har dock mer begränsat användningsområde utanför elinstallation.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den här är inte så dum heller
[länk]
Men den här mycket bättre än både den i min länk här ovan och Biltemas.
Ett väldigt bra val ifall man ska hålla på och mäta på 230/400V
Den mäter ju bara upp till 250 Volt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Ja, på det viset är den lika dåligt val som den från Biltema.
(Jag tror inget annat händer än att den inte visar något värde (OL troligen) om man råkar mäta mellan två faser, men det är ju ändå dumt ifall man nu vill leka elektriker)

Det man dock vet är att med det kinesiska märket Unit-T så är det en rätt OK kvalitet i grunden, det är inte skräp.
Produkter från Biltema är svårare att veta från vilken bakgård de har hittat något som är nästan gratis och bett att få Biltema-loggan på.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag såg nu att jag missat att få in en länk i inlägget.
Så det blev ju lite tokigt., Bra att du reagerade useless.

Nu kan ni läsa om det, och se vilken strömtång jag tycker är ett mycket bättre väl.

• Gilla
useless
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast Juka har den här för 99 kr:

[länk]

Den mäter 500V AC
Bara kategori I vilket innebär att man inte ska använda den till elledningar.

"Använd inte instrument med denna märkning för att mäta i vägguttaget trots att spänningsmärkningen är kanske 300 V AC"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Multimeter

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så här i jukmånaden döper man om varuhuset? Förlåt.😂

Mikael_L
H hempularen skrev:

[länk]

Den mäter 500V AC
EN 61010 cat I, är egentligen inte bra för att mäta på nätspänning. För personskydds skull ska det vara minst catII för att mäta i uttag.
Gärna catIII för att mäta i säkringscentral, minst catIII gärna catIV för att mäta i mätarskåp.

Som yrkesman som mäter väldigt ofta, bör man följa detta.
Så vi ska inte hetsa upp oss i onödan över detta nu, men samtidigt får man ju ett bättre mätinstrument på flera vis om man kastar 1-200 kr till på det.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Här ser man varför el är omgärdat med enhel del regler....

//
Och hjälper det? :)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, på det viset är den lika dåligt val som den från Biltema.
(Jag tror inget annat händer än att den inte visar något värde (OL troligen) om man råkar mäta mellan två faser, men det är ju ändå dumt ifall man nu vill leka elektriker)

Det man dock vet är att med det kinesiska märket Unit-T så är det en rätt OK kvalitet i grunden, det är inte skräp.
Produkter från Biltema är svårare att veta från vilken bakgård de har hittat något som är nästan gratis och bett att få Biltema-loggan på.
Jag tror det är samma som jag har från Biltema (15-133). Manualen säger att den klarar 600V och min klarar av att mäta och visa 400V. Men det skulle kunna vara att de bytt ut produkten och behållit varunummer...

Llivet blir helt klart mer spännande om man provar först, mäter sen. Jag gör det hela tiden. :D 😂

Bästa svaret

Danin Danin skrev:
Vanlig ledlampa, som såg livet passera i revy.
Man kan väl säga att lampan... led.

Jag hittar ut själv!

• Gilla
  • Haha
Ockupanten och 20 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då är den ute ur sortimentet. Jag har två (en bland elverktygen, en i bilen) från Biltema som går till 600V, och som låg i den prisklassen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.