3 439 läst ·
38 svar
3k läst
38 svar
Ställa av bilen - yes... men elen?
Bästa svaret
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 891 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 891 inlägg
Min sommargranne ringde Vattenfall och frågade. Att pausa ett abonnemang går inte.RoTe skrev:
I så fall avslutas det och sedan blir det en nyinstallation när elen skall kopplas på igen. Kostar tiotusentals kronor var det svar han fick.
Bara att bita i det sura äpplet och betala.
Detta gällde alltså Vattenfall som äger nätet där vi bor.
Skulle tro att övriga bolag tillämpar samma princip.
När man säger upp abonnemanget kommer nätägaren och plockar bort elmätaren och servissäkringarna, när man sedan vill ha ström så får man ansöka om ett abonnemang och betala en anslutningsavgift. Då kommer nätägaren och sätter upp en ny mätare. Och en anslutningsavgift kostar ca 35 000- ?Jonatan79 skrev:
Ps
Vart kom det citatet från? Det var inget som jag tänkte ha med?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Okey - tack alla - då vet jag. Säger man upp nätanslutningen tas mätaren bort - det säger ju att det kommer kosta en hel del att få ett nytt abb på våren.
Kanske kan man ta bort el-leverenatören och bara betala för anslutningen? När jag kollar fakturor så den fasta kostnaden där bara 20 kr / mån så det är ju knappast värt besväret...
Jaha - ok, bara att betala vidare dårå och va glad ;-D
//
Kanske kan man ta bort el-leverenatören och bara betala för anslutningen? När jag kollar fakturor så den fasta kostnaden där bara 20 kr / mån så det är ju knappast värt besväret...
//
Som jag skrev i inlägg #2J jonte0 skrev:Okey - tack alla - då vet jag. Säger man upp nätanslutningen tas mätaren bort - det säger ju att det kommer kosta en hel del att få ett nytt abb på våren.
//
Och låter lite med 20kr/månaden, men blir det slutnotan så grattis! Telge Energi tar ~340kr/månaden de senaste 6åren...
Elleverantörer brukar ha en fast avgift på 0-50kr. Jag gissar att du pratar om nätavgiften, den är högre.
Du kommer att få betala en ny inkopplingsavgift till våren.... Senast jag betalade en sådan var den på 33.000:-J jonte0 skrev: