Hej,
i har sedan sommaren 2019 en frys från IKEA som heter Kylslagen. Sedan någa månader tillbaka har det börjat rinna ut vatten längst ner id båda "fötterna" framtill. Kan inte hitta ett mönster varför attnet rinner ut eller varför det rinner ut. Det är olika tider och mängd varje gång. Trodde först att det hade att göra med att dörren till frysen inte stängdes rikltigt men osäker på om det har med det att göra. Kollar jag i manualen så står det att
"Smältvattensutloppet är inte anslutet till avdunstningsbrickan ovanför kompressorn." och att man ska "Anslut tömningsslangen till avdunstningsbrickan."
Problemet är att det finns inget i manualen som beskriver hur man gör eller vart dom här sakerna sitter.
Är det nått som är trasigt eller någon som har erfarenhet av det här?
OBS, inte jättelätt att se på bilden.
Mvh
/T
i har sedan sommaren 2019 en frys från IKEA som heter Kylslagen. Sedan någa månader tillbaka har det börjat rinna ut vatten längst ner id båda "fötterna" framtill. Kan inte hitta ett mönster varför attnet rinner ut eller varför det rinner ut. Det är olika tider och mängd varje gång. Trodde först att det hade att göra med att dörren till frysen inte stängdes rikltigt men osäker på om det har med det att göra. Kollar jag i manualen så står det att
"Smältvattensutloppet är inte anslutet till avdunstningsbrickan ovanför kompressorn." och att man ska "Anslut tömningsslangen till avdunstningsbrickan."
Problemet är att det finns inget i manualen som beskriver hur man gör eller vart dom här sakerna sitter.
Är det nått som är trasigt eller någon som har erfarenhet av det här?
OBS, inte jättelätt att se på bilden.
Mvh
/T
Bästa svaret
standard på dessa.T tord00 skrev:Hej,
i har sedan sommaren 2019 en frys från IKEA som heter Kylslagen. Sedan någa månader tillbaka har det börjat rinna ut vatten längst ner id båda "fötterna" framtill. Kan inte hitta ett mönster varför attnet rinner ut eller varför det rinner ut. Det är olika tider och mängd varje gång. Trodde först att det hade att göra med att dörren till frysen inte stängdes rikltigt men osäker på om det har med det att göra. Kollar jag i manualen så står det att
"Smältvattensutloppet är inte anslutet till avdunstningsbrickan ovanför kompressorn." och att man ska "Anslut tömningsslangen till avdunstningsbrickan."
Problemet är att det finns inget i manualen som beskriver hur man gör eller vart dom här sakerna sitter.
Är det nått som är trasigt eller någon som har erfarenhet av det här?
OBS, inte jättelätt att se på bilden.
Mvh
/T
ditt dräneringshål för tövatten har frusit och mer där till
enklast att tömma skåpet och därefter dra ur sladden och låta den stå med öppen dörr någon dag
hoppas på att det är en engångs händelse
Det var helt klart så att det var igenfruset. Hade ju oxå sin anledning.
Någon form av plast hade tagit sig in och lagt sig över rören, smält och kloggat igen hålet. avfrostat och försökt göra rent så gott det går. Nu är den igång igen iaf.
Någon form av plast hade tagit sig in och lagt sig över rören, smält och kloggat igen hålet. avfrostat och försökt göra rent så gott det går. Nu är den igång igen iaf.
det skall ju sitta lite cellplast för att isolera och hålla fast förångaren men ungraren har väl missat någonstans.T tord00 skrev:
Klicka här för att svara

