Byggahus.se
tommib
Det är vanligt att elektriker på större firmor inte kan något om ledningsdimensionering.

Det är, tror och hoppas Müssli, vanligare att man kan sådant på mindre firmor.

Detta är min egen misstanke också. På större firmor gör man "som man brukar" utan att tänka så mycket, eller går på ritning eftersom det vanligen finns på de projekt en större firma åtar sig. Mindre firmor, speciellt sådana som tar servicejobb, bör kräva lite mer av sina elektriker eftersom de inte alltid har en ritning att gå efter.

Jag tycker också personligen att detta system är vansinne. Motargumentet blir då "men vadå, det fungerar ju", varpå jag svarar "Ja, så varför i hela glödheta nionde kretsen får jag inte tatta kabel själv då?".
 
  • Gilla
zarkov och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är vanligt att elektriker på större firmor inte kan något om ledningsdimensionering.

Det är, tror och hoppas Müssli, vanligare att man kan sådant på mindre firmor.

Detta är min egen misstanke också. På större firmor gör man "som man brukar" utan att tänka så mycket, eller går på ritning eftersom det vanligen finns på de projekt en större firma åtar sig. Mindre firmor, speciellt sådana som tar servicejobb, bör kräva lite mer av sina elektriker eftersom de inte alltid har en ritning att gå efter.

Jag tycker också personligen att detta system är vansinne. Motargumentet blir då "men vadå, det fungerar ju", varpå jag svarar "Ja, så varför i hela glödheta nionde kretsen får jag inte tatta kabel själv då?".
OK, så kontentan är att ingen elektriker kan nått alls egentligen? Varför har de då utbildat sig till sådana?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, så kontentan är att ingen elektriker kan nått alls egentligen? Varför har de då utbildat sig till sådana?
De som drar tråd på större elfirma behöver ingen auktorisation. Det är deras chef/förman/ledare som måste vara auktoriserad. Så har jag förstått det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Varför har de då utbildat sig till sådana?
Utbildat sig? ;) Det finns inga krav i lag eller föreskrift att en elektriker ska ha en viss utbildning. De "utbildas" av elfirman.
 
  • Gilla
Sporris och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utbildat sig? ;) Det finns inga krav i lag eller föreskrift att en elektriker ska ha en viss utbildning. De "utbildas" av elfirman.
Aha, OK! Det förklarar ju ett och annat..
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
tommib
D datja skrev:
De som drar tråd på större elfirma behöver ingen auktorisation. Det är deras chef/förman/ledare som måste vara auktoriserad. Så har jag förstått det.

Nej. Det är en (1) person på hela firman. Oavsett storlek. Tänk på typ Bravida, NCC, Assemblin eller något liknande stort företag. Som lagstiftningen är skriven räcker det men en enda auktoriserad person på dessa företag.

I praktiken fungerar det ändå på grund av tröghet och något mått av yrkesstolthet.

Det gör det dock rätt frustrerande att jag som privatperson inte får dra en elkabel hemma.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Det är en (1) person på hela firman. Oavsett storlek. Tänk på typ Bravida, NCC, Assemblin eller något liknande stort företag. Som lagstiftningen är skriven räcker det men en enda auktoriserad person på dessa företag.

I praktiken fungerar det ändå på grund av tröghet och något mått av yrkesstolthet.

Det gör det dock rätt frustrerande att jag som privatperson inte får dra en elkabel hemma.
man kan ju tycka vad man vill om det men i slutändan är det ju iallafall nån som bär bördan då om det går på tok.
Drar du el hemma själv så kan det ju bli så att du själv blir åtalad. Inte bara för att du gjorde det du gjorde men det finns många grenar på det trädet om det är så att du orsakar följdskador och kanske mer tråkigheter.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Att man har ansvar för saker man själv gör hemma gäller väl i princip vad man än gör?
I ett stort elinstallationsföretag med en auktoriserad elinstallatör har inte den installatören något ansvar alls...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Stefan1972 skrev:
man kan ju tycka vad man vill om det men i slutändan är det ju iallafall nån som bär bördan då om det går på tok.
Drar du el hemma själv så kan det ju bli så att du själv blir åtalad. Inte bara för att du gjorde det du gjorde men det finns många grenar på det trädet om det är så att du orsakar följdskador och kanske mer tråkigheter.
Bevislägen kan bli besvärligt också. Hur skall någon kunna bevisa vem som dragit en ledning några år efteråt?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jo men nu har vi ju de regler vi har..........vill man ändra dem så är det ju valfritt att engagera sig och få till stånd en ändring. Att man har eget ansvar på mycket här i livet innebär ju inte att man får göra allt för det. Det bygger ju på sunt förnuft också för staten kan ju inte ha kontrollanter i varje hem heller så det blir ju en "lag" man ska följa precis om många andra lagar här i livet. Någonstans måste man ju ha en gräns

Att alla "elektriker" i en firma skulle ha samma utbildning och kunskap blir ju en utopi det också. Då skulle nog jobben bli tio ggr dyrare. .Systemet vi har idag är ju ganska logiskt på det viset för det gäller ju att den ansvarige har koll på läget och sina anställda. Minsta miss som orsakar nåt gör ju att denne får ta lasset och det kan ju i extremfallen bli åtal på samma sätt som en privatperson åtalas.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bevislägen kan bli besvärligt också. Hur skall någon kunna bevisa vem som dragit en ledning några år efteråt?
nja hur då? En anläggningsinnehavare ansvarar för sin anläggning oavsett vem som dragit tåtarna. Har man inget kvitto på att någon annan gjort det så får man ju ta smällen själv i värsta fall.
 
S Stefan1972 skrev:
Systemet vi har idag är ju ganska logiskt på det viset för det gäller ju att den ansvarige har koll på läget och sina anställda. Minsta miss som orsakar nåt gör ju att denne får ta lasset och det kan ju i extremfallen bli åtal på samma sätt som en privatperson åtalas.
Fast den "ansvarige" elektrikern har ju inget ansvar.

Elinstallatör för regelefterlevnad | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)
 
Det är väl också
S Stefan1972 skrev:
man kan ju tycka vad man vill om det men i slutändan är det ju iallafall nån som bär bördan då om det går på tok.
Drar du el hemma själv så kan det ju bli så att du själv blir åtalad. Inte bara för att du gjorde det du gjorde men det finns många grenar på det trädet om det är så att du orsakar följdskador och kanske mer tråkigheter.
Det är väl jag som fastighetsägare som är ansvarig för min elanläggning oavsett om jag drar kabel själv eller ngt från en firma gör det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast den "ansvarige" elektrikern har ju inget ansvar.

Elinstallatör för regelefterlevnad | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)
nä det ligger ju med dagens regler på en annan "ansvarig" Det är ju då upp till denne att ha utbildad personal och placera rätt man på rätt plats och välja de jobb man har kompetens för. Det är ju liksom grundläggande om man vill driva sådan verksamhet.
 
G guggen skrev:
Det är väl också

Det är väl jag som fastighetsägare som är ansvarig för min elanläggning oavsett om jag drar kabel själv eller ngt från en firma gör det.
ja självklart men om det händer nåt och man har kvitto och kan peka på att berras el var här och installerade saker i det område som skadades så flyttas ju ansvaret såklart dit om det kan bevisas att det troligen är deras fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.