Nädå inget missförstånd. Eller kanske ett litet från min sida då
Jo jag vet att det är L-PE man mäter för utlösningsvillkoret så ni har rätt där. Men rent tekniskt så blir det ju cirka samma värde i och med samma area och längd på ledarna. Men rätt ska vara rätt. Bra att ni är noggranna.
Jo jag vet att det är L-PE man mäter för utlösningsvillkoret så ni har rätt där. Men rent tekniskt så blir det ju cirka samma värde i och med samma area och längd på ledarna. Men rätt ska vara rätt. Bra att ni är noggranna.
Elektroniktokig
· 5 660 inlägg
Jag har sett ett liknande instrument som hade en mycket tydlig knapp för att välja mätströmmens storlek vid kontroll av utlösningsvilkor ”Zloop” så att JFB skall eller inte skall lösa ut. (
Jag tycker TS tänkte rätt som tvivlade/undrade över mätningen han uppmanats att utföra.
Mäta Zför och dimensionera med El-Vis hade väl varit rätt, men det finns väl risk att ”klicka bort sig” och få fel resultat för den ovane.
Tar vi grundproblemet i tråden så blir det väldigt tydligt varför amatörhempulare inte skall eller får dra VP-rör.
Någon kommer att frestas att utföra en mindre bra installation lågt säkrad till stor spis eller rent av felaktig installation.
PEX isolerad FK (FX) då? Hade den löst problemet genom högre temperaturtålighet?
Nej, VP-rör/slang tål inte så hög temperatur. Antar det är anledningen till att FX inte finns?
Kunde man inte ta ledarna från en skalad AceFlex 5G2,5 ? De borde få plats i en 16mm slang.
Jag tycker TS tänkte rätt som tvivlade/undrade över mätningen han uppmanats att utföra.
Mäta Zför och dimensionera med El-Vis hade väl varit rätt, men det finns väl risk att ”klicka bort sig” och få fel resultat för den ovane.
Tar vi grundproblemet i tråden så blir det väldigt tydligt varför amatörhempulare inte skall eller får dra VP-rör.
Någon kommer att frestas att utföra en mindre bra installation lågt säkrad till stor spis eller rent av felaktig installation.
PEX isolerad FK (FX) då? Hade den löst problemet genom högre temperaturtålighet?
Nej, VP-rör/slang tål inte så hög temperatur. Antar det är anledningen till att FX inte finns?
Kunde man inte ta ledarna från en skalad AceFlex 5G2,5 ? De borde få plats i en 16mm slang.

tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 16 119 inlägg
Grundproblemet i hela tråden är att TS bara ser på en aspekt av ledningsdimensioneringen och tror att det räcker med att koppla in en manick som visar grön bock eller inte. Ett typexempel på när man inte förstår grunderna.
Inget illa ment mot TS och ett intressant exempel, igen, på varför lagstiftningen kring elinstallationer är så galen.
Inget illa ment mot TS och ett intressant exempel, igen, på varför lagstiftningen kring elinstallationer är så galen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 832 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 832 inlägg
- 16 907 gillningar
- 1 263 bilder och filmer
Som nämnts, flera gånger tror jag, så tror jag tvinnad FQ ligger närmast till hands för att prova o dra i. Det kan nog gå bra om böjarna inte är för tvära eller för många.
https://www.ahlsell.se/products/el/kabel-00-05-47-49/04-installationskabel/tvinnad-fq/0440193/
https://www.ahlsell.se/products/el/kabel-00-05-47-49/04-installationskabel/tvinnad-fq/0440193/
Husägare
· Skåne
· 4 712 inlägg
Hade kunden varit gammalmodig och använt VP-rör 16 som är 13,8 mm invändigt hade det inte varit något problem!
Men nu med VP-slang 16 ( flexrör) så är innerdiametern bara 10,8 mm
Som någon nämnde så kanske PEX isolerade enkelledare kanske man kan få in 5 ledare i 16 mm slang.
En EXQ Easy 5x2,5 mm2 är bara 10,2 mm utvändigt och det är en komplett kabel!
Men nu med VP-slang 16 ( flexrör) så är innerdiametern bara 10,8 mm
Som någon nämnde så kanske PEX isolerade enkelledare kanske man kan få in 5 ledare i 16 mm slang.
En EXQ Easy 5x2,5 mm2 är bara 10,2 mm utvändigt och det är en komplett kabel!
Den tvinnade kabeln @Bo.Siltberg länkade till är 9,8 mm dia. Det finns i alla fall en teoretisk chans att det går. 
Intressant läsning i denna tråd!
Jag blir dock något tveksam till om utbildade yrkesmän behöver ställa dessa frågor i ett forum som detta.
Ska man inte ha koll på det ändå, eller vad tillför annars utbildningen?
Jag blir dock något tveksam till om utbildade yrkesmän behöver ställa dessa frågor i ett forum som detta.
Ska man inte ha koll på det ändå, eller vad tillför annars utbildningen?
Man skall aldrig klaga på någon som frågar när de inte vet. Alternativet är så mycket sämre.
Det gäller proffs såväl som amatörer och allt däremellan.
Det gäller proffs såväl som amatörer och allt däremellan.
Ja, nu klagade jag väl inte så mycket på frågeställningen, utan blev mest lite fundersam och tveksam till densamma.
Vad är skillnaden på att ringa och fråga en kollega kontra fråga på detta forum när det finns så mycket kompetens på detta forum. Förstår att det kanske inte ser så bra ut när en elektriker ställer en fråga på ett forum men jag skäms iaf inte för att jag inte kan allt då jag är ung & gillar att fråga när jag är osäker. Och kompetensen som finns på elsidan i BH kan man inte hitta någon annan stans.Dan1891 skrev:
VDan1891 skrev:
Detta är ju inte något som ingår i vanlig B-auktorisation som de allra flesta elektriker har. Så då måste man i så fall fråga den personen/personerna företaget har för A/AL-auktorisation och regelefterlevnad och det betyder inte alltid chefen. Denne behöver inte ha denna auktorisation.Dan1891 skrev:
I verkligheten ser jag inga problem. Det är inga hus som brinner ner eller människor som blir skadade om man följer regelverket och sin utbildning utan allt kommer fungera och vara säkert.
Angående tvinnad fk eller kabel som kan rymmas så är det inga garantier ändå. Flexslang är hemsk att dra i tråd i om den inte är sträckt och ordentligt fastsatt på korta avstånd mellan klammer. Sedan kan det räcka med några böjar så är det helkört. Men det kostar ju inget att prova. Kanske det är en kort rak sträcka bara?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 832 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 832 inlägg
- 16 907 gillningar
- 1 263 bilder och filmer
Har det flesta elektriker B-behörighet? Det tror jag inte.
Det är elfirman som ska se till att elektrikern har de kunskaper som krävs för jobbet.
Här verkar inte ens chefen ha de kunskaper som krävs, men det är heller inte denne som ska stå för kunskapen i elfirman - det är elinstallatören som förhoppningsvis är en annan person...
Jag ber om ursäkt för att TS fått klä skott för dessa brister. Det är bara så tråkigt att se dylika frågor. Folk måste kunna lita på en elfirma.
Det är elfirman som ska se till att elektrikern har de kunskaper som krävs för jobbet.
Här verkar inte ens chefen ha de kunskaper som krävs, men det är heller inte denne som ska stå för kunskapen i elfirman - det är elinstallatören som förhoppningsvis är en annan person...
Jag ber om ursäkt för att TS fått klä skott för dessa brister. Det är bara så tråkigt att se dylika frågor. Folk måste kunna lita på en elfirma.
Jag har ingen koll på statistiken, men min personliga uppfattning är att det är ganska få som har B-auktorisation? De enda jag har stött på är de, som liksom jag, fick behörigheten mer eller mindre i flingpaketet efter genomförd ingenjörsutbildning.A avh67f skrev:
De allra flesta som jobbar med elinstallationer har väl i själva verket ingen auktorisation alls förutom de som efter lång och trogen tjänst eller för att starta egen firma har plockat ut en A(L)?
Jag och väldigt många med mig på firman jag arbetade på förut kunde inget om ledningsdimensionering och kortslutningsströmmar. På större firmor är det nog färre anställda som kan än tvärtom, helt enkelt för att det inte behövs.
Som egen eller på mindre firmor hoppas jag kunskapen finns, vilket jag också tror.
Som egen eller på mindre firmor hoppas jag kunskapen finns, vilket jag också tror.
Det här förstår jag inte mycket av hur du menar? Kan ingen elektriker ledningsdimensionering?Müssli skrev:
Jag och väldigt många med mig på firman jag arbetade på förut kunde inget om ledningsdimensionering och kortslutningsströmmar. På större firmor är det nog färre anställda som kan än tvärtom, helt enkelt för att det inte behövs.
Eller bara de som jobbar på mindre firmor?