Hej, är hos en kund som vill ha fram ström till häll & ugn. Kunden har själv förberett med 1st 16mm² flexslang till en kopplingsdosa och stängt igen alla vägar, målat, kaklat och allt innan han tog in oss för jobbet....
Jag har gjort en z-line mätning i ett vägguttag som sitter längre bort från centralen än vad ugn & häll kommer vara.
Min fråga är om det är ok ifall instrumentet säger det eller är det andra faktorer man behöver räkna in också? T.ex att ledarna inte är så varma när jag gjorde testet?
Bifogar bild på testet.
Mvh
Jag har gjort en z-line mätning i ett vägguttag som sitter längre bort från centralen än vad ugn & häll kommer vara.
Min fråga är om det är ok ifall instrumentet säger det eller är det andra faktorer man behöver räkna in också? T.ex att ledarna inte är så varma när jag gjorde testet?
Bifogar bild på testet.
Mvh
L Lelleirra skrev:Hej, är hos en kund som vill ha fram ström till häll & ugn. Kunden har själv förberett med 1st 16mm² flexslang till en kopplingsdosa och stängt igen alla vägar, målat, kaklat och allt innan han tog in oss för jobbet....
Bifogar bild på testet.
Mvh
Gruppen verkar ju klara lägsta kortslutningström tom med 10 x I men att kunden dragit fram el själv med rör, dosor, kabel är ju ett brott mot ellagen så jag skulle ha kollat om det ser rätt gjort innan jag tog på mig det.L Lelleirra skrev:Hej, är hos en kund som vill ha fram ström till häll & ugn. Kunden har själv förberett med 1st 16mm² flexslang till en kopplingsdosa och stängt igen alla vägar, målat, kaklat och allt innan han tog in oss för jobbet....
Bifogar bild på testet.
Mvh
Varför är de draget 16mm2? Det var ordentliga dimensioner. Eller menar du flexslang 16mm. Då blir det ju svårt att få in 2,5mm2 tråd som är krav för spis vad jag minns i alla fall.
Är inte helt säker på om det är någon annan faktor man behöver ta hänsyn till för kortslutningströmmen men även om det är så har Schneider tex C16 med magnetisk utlösningsnivå 8 x In +/- 20 % då behövs ju bara 128A eller i värsta fall byta till B-kurva på dvärgen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 809 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 809 inlägg
- 16 871 gillningar
- 1 258 bilder och filmer
Ok med vad? Är din fråga ifall det fungerar med 1.5 mm² och 10 A säkring i flexslangen på 16 mm? Av din text förstår jag att du är en yrkesperson, troligen elektriker, inte elinstallatör. Vad vill du ha hjälp med? Har du kunskaper i ledningsdimensionering och vilka faktorer som ingår där?
Alltså min fråga är om det är ok att dra i 1.5mm²fq och avsäkra 16A. Frågan kanske var lite luddig.L Lelleirra skrev:Hej, är hos en kund som vill ha fram ström till häll & ugn. Kunden har själv förberett med 1st 16mm² flexslang till en kopplingsdosa och stängt igen alla vägar, målat, kaklat och allt innan han tog in oss för jobbet....
Bifogar bild på testet.
Mvh
Mina kunskaper inom ledningsdimensionering är sådär.Bo.Siltberg skrev:
Vet att man behöver ta hänsyn till olika faktorer som längd på kabel, bryrförmåga, spänningsfall osv.
Men alla dessa faktorer tar väll mitt instrument i beaktelse och som man ser på min bifogade bild så har jag alltså ställt in det på 16A och mätt i ett vägguttag som sitter längre bort från centralen än vad häll & ugn kommer göra samt kollat så att det vägguttaget jag gjorde mätningen i är dimensionerat med 1.5mm²
Gruppledning för trefasigt ansluten spis ska vara minst 2,5mm2 ser dock inget om häll och ugn. Men i tabellen för 1,5mm2 i rör i vägg ser det lite kärvt ut att klara 16A. Kanske någon har koll på hur reglerna ser ut om belastningen för gruppen är känd och inte kommer ändras.L Lelleirra skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 809 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 809 inlägg
- 16 871 gillningar
Tyvärr, inget instrument som finns idag ersätter kunskaper inom ledningsdimensionering. Det instrumentet säger i detta fall är att vald säkring fungerar som kortslutningsskydd L-N, ingenting mer. Varför mäter du Zline och inte Zloop?L Lelleirra skrev:
Jag mätte z-loop för att få fram förimpedansen och slå det i Elvis men min chef sa att det var fel och att jag kan ställa in instrumentet på 16A och köra zline för att få svar direkt i instrumentet och alltså inte behöva använda mig av Elvis.Bo.Siltberg skrev:
Skillnaden på zline och loop är väl att ena testet normalt inte löser ut jordfelsbrytaren. Det var ett tag sedan jag höll på med det där men det bör ju bli snarlika resultat. Ena testet är mellan L-PE och andra L-N som man ser på bilderna.
Som svar på din huvudfråga hade jag nog inte säkrat med 16A. Kolla vad det är för effekt på lasterna till att börja. Kanske inte behövs 16A
Som svar på din huvudfråga hade jag nog inte säkrat med 16A. Kolla vad det är för effekt på lasterna till att börja. Kanske inte behövs 16A
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 809 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 809 inlägg
- 16 871 gillningar
Ursäkta om jag är tvär, men det låter som att du behöver gå tillbaka till din chef och ta honom/henne i örat och gå till er elinstallatör för en utbildning i ledningsdimensionering. Vad menar din chef med att Zline skulle vara "bättre", för att ge svar på vad? Förstår du vad du mäter?
Jag kan gärna hjälpa dig, men eftersom du är yrkesperson vet jag inte riktigt var jag ska börja eftersom det är din chef som är skyldig att se till att du har den kunskap som krävs. Som sagt, du har hittills endast tittat på villkoren för automatisk frånkoppling, eller egentligen inte eftersom du mäter Zline och inte Zloop. Du behöver titta på belastningsförmågan också för denna ledning.
Jag kan gärna hjälpa dig, men eftersom du är yrkesperson vet jag inte riktigt var jag ska börja eftersom det är din chef som är skyldig att se till att du har den kunskap som krävs. Som sagt, du har hittills endast tittat på villkoren för automatisk frånkoppling, eller egentligen inte eftersom du mäter Zline och inte Zloop. Du behöver titta på belastningsförmågan också för denna ledning.
Du måste ju även ta hänsyn till förläggningssätt. I Elvis får man väl ange det men hur anger du det till instrumentet. Eller räknar det ut det själv?
Vad kan du förvänta dig för omgivningstemperatur om du anger det eller hur instrumentet vet.
Läs i tex handbok 421. Vad säger er behöriga installatör...
Vad kan du förvänta dig för omgivningstemperatur om du anger det eller hur instrumentet vet.
Läs i tex handbok 421. Vad säger er behöriga installatör...
Varför ska din firma vara "snäll" mot kunden och montera in en ugn på för klena kablar när kunden själv har gjort fel och äger problemet.
Tänk om huset brinner och det framkommer att kablarna är för klena och din firma har ok detta i och med att ni kopplade in spisen.
Nej bara att göra om så 2.5 kvadratskablar går fram till ugnen.
Tänk om huset brinner och det framkommer att kablarna är för klena och din firma har ok detta i och med att ni kopplade in spisen.
Nej bara att göra om så 2.5 kvadratskablar går fram till ugnen.