Byggahus.se
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har det flesta elektriker B-behörighet? Det tror jag inte.
De flesta har nog ECY-cert, som iofs inte betyder något.
Men vidare har de flesta nog också utbildning motsvarande B och praktik tillräckligt för att ta ut en B, men bara inte gjort det.

Så jag kan köpa att man kan säga att de flesta har B, ty de som inte har det är ofta egentligen bara en inskickad ansökan ifrån att ha en B-auktorisation.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Nej. Det är en (1) person på hela firman. Oavsett storlek. Tänk på typ Bravida, NCC, Assemblin eller något liknande stort företag. Som lagstiftningen är skriven räcker det men en enda auktoriserad person på dessa företag.
Som lagstiftningen är skriven idag så skulle det väl rent teoretiskt räcka med enda person i hela Sverige ... :thinking:

• Haha
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Dum off topic-fråga men varför drar man inte alltid 20mm flex istället f 16 - prisskillnaden är ju försumbar i det stora hela tänker jag?

tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som lagstiftningen är skriven idag så skulle det väl rent teoretiskt räcka med enda person i hela Sverige ... :thinking:
Jo, om varje företag anlitade den personen så skulle det räcka. Jag sa aldrig att det måste vara olika personer på de olika firmorna ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
D dilemma skrev:
Dum off topic-fråga men varför drar man inte alltid 20mm flex istället f 16 - prisskillnaden är ju försumbar i det stora hela tänker jag?
Jag tänker mest på att det blir för trångt lite här och där.
Redan när det ska in 20-30st 16-slang i en central börjar det bli lite svettigt, och skulle det istället vara 20-slang så gick man nog hem för dagen istället.

Sen är rätt mycket elmaterial baserat på att det ska vara 16mm, så man får svårare att få till det.

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
Å andra sidan så används det en hel del 20mm flex verkar det som. I alla fall hos oss så användes det uteslutande av elektrikern. Iofs bara kompletteringar under renovering.

D datja skrev:
Låt mig komma med en amatörfråga: kan man någonsin göra en korrekt köksinstallation om man skyddar spis/hällgruppen med 16A och ledningen till apparaten består av 5 st 1,5 mm2 FQ/FK?
Ja, det vill jag påstå. Men inte med normalt installationsmaterial. Det handlar om vilka temperaturer isoleringen tål.

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle tvinnade ledare bli tunnare än lösa?
Risken är att ledarna lägger sig omlott på ett okontrollerat sätt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Risken är att ledarna lägger sig omlott på ett okontrollerat sätt.
Om man ser till att de går in i slangen på ett kontrollerat sätt borde det fungera. Tex kamma med en papp med 5hål. Jag har tagit till den metoden när det varit rejält trångt. Jag har dock inte testat med 5*2,5mm^2 i 16mm slang

Och skall man försöka få in trådarna så är det nog lämpligt med kabelsmörjmedel, men det kanske är självklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.