Husägare
· Skåne
· 4 709 inlägg
I samband med att en huvudsäkring före elmätaren löste i dottern/svärsons hus, den var glödhet och man fick använda en handske för att kunna byta proppen, dom andra var kalla.
Så började vi mäta upp med tångamperemeter vad olika förbrukare på olika faser drog i Ampere.
Felet var att tvättmaskinen, värmepump och ugnen låg på samma fas, så ugnen flyttades till en nästan obelastad fas.
Samtidigt mättes ampere till storförbrukare, och induktionshäll fabrikat Siemens inkopplad på 2 faser relegerade ner till 0 Amper varje gång man ändrade effekten på en av 2 induktioner kopplade till samma fas! Och oavsett inställning så regelerade hällen upp till c:a 11A uttag på fasen oavsett om en eller båda värmezoner var på turbo!
Alltså vi kom aldrig över 11A per fas hur vi än testade.
Men detta var en Siemens häll, och den funkar suveränt bra.
Så började vi mäta upp med tångamperemeter vad olika förbrukare på olika faser drog i Ampere.
Felet var att tvättmaskinen, värmepump och ugnen låg på samma fas, så ugnen flyttades till en nästan obelastad fas.
Samtidigt mättes ampere till storförbrukare, och induktionshäll fabrikat Siemens inkopplad på 2 faser relegerade ner till 0 Amper varje gång man ändrade effekten på en av 2 induktioner kopplade till samma fas! Och oavsett inställning så regelerade hällen upp till c:a 11A uttag på fasen oavsett om en eller båda värmezoner var på turbo!
Redigerat:
Du borde inte arbeta med el eftersom du saknar kunskapenL Lelleirra skrev:Tack så jätte mycket Bo för ett utförligt svar, människor som du är riktiga hjältar och du är en stor förebild. Ska sätta mig ner ikväll och kolla över kapitlet "dimensioneringar" då jag precis införskaffat SEK handbok 444 och "elteknik" boken av Paul Håkan. Återkommer i tråden om jag har någon mer fundering.
Tack till alla som engagerat sig!
Mvh
Och du borde inte jobba med el eftersom du har den attityden. Elbranschen är otroligt bred och ingen kan allt. Byter man arbetsuppgifter är den här tråden ett jättebra exempel på hur ödmjuk man ska vara och vara mån att göra rätt. Bra @Lelleirra !P Putte 9497 skrev:
Ts behöver ju inte upprepat "svara" på Puttes mer eller mindre trams och trigga ping-pong.
Självklart är det ok och bra att ställa enkla frågor här oavsett vad man jobbar med. Tex Bo övervakar denna delen så i princip inget galet kan överleva speciellt länge.
Självklart är det ok och bra att ställa enkla frågor här oavsett vad man jobbar med. Tex Bo övervakar denna delen så i princip inget galet kan överleva speciellt länge.
Jag håller med. Jättebra att lelleirra faktiskt kollar upp kortslutningströmmen. Och vill göra rätt. Redan det är betydligt mer seriöst än många andra. Jag skulle vilja ge en eloge för det. Fortsätt så.V ViktorHg skrev:Och du borde inte jobba med el eftersom du har den attityden. Elbranschen är otroligt bred och ingen kan allt. Byter man arbetsuppgifter är den här tråden ett jättebra exempel på hur ödmjuk man ska vara och vara mån att göra rätt. Bra @Lelleirra !
Jag tror ingen svarade på detta men din chef har rätt. När du gör din slingimpedansmätning med metrelen får du fram kortslutningströmmen direkt. Förimpedansen behöver man bara för att räkna på kabel som ej är förlagd ännu för att faktiskt se att kortslutningströmmen kommer bli nog hög. Alltså vad impedansen är i den punkt du kommer förlägga kabel från. Det är ju ganska viktigt att veta före man börjar förlägga kabel. Och det heter för-impedansL Lelleirra skrev:
Det här forumet är inte till för yrkesmän utan för dem som saknar kunskapV ViktorHg skrev:Och du borde inte jobba med el eftersom du har den attityden. Elbranschen är otroligt bred och ingen kan allt. Byter man arbetsuppgifter är den här tråden ett jättebra exempel på hur ödmjuk man ska vara och vara mån att göra rätt. Bra @Lelleirra !
I detta fall verkar det som att tvinnad 2.5mm2 FQ samt kabelsmörj kan gå att få igenom en flexslang. Som jag fattat kan man ibland gå ner en dimension på jordledaren. Skulle det kunna vara ett alternativ här? Dvs faser samt nolla på 2,5 och jord på 1,5.A avh67f skrev:
Låter som att någon har ställt in effektbegränsningen i hällen till 10A per del.L Leif i Skåne skrev:Samtidigt mättes ampere till storförbrukare, och induktionshäll fabrikat Siemens inkopplad på 2 faser relegerade ner till 0 Amper varje gång man ändrade effekten på en av 2 induktioner kopplade till samma fas! Och oavsett inställning så regelerade hällen upp till c:a 11A uttag på fasen oavsett om en eller båda värmezoner var på turbo!
Husägare
· Skåne
· 4 709 inlägg
Sen har jag märkt (mätt strömförbrukningen) att avgiven effekt på en induktionshäll beror på storleken på använt kärl.
Har man ett kärl med liten botten på ena hällhalvan och ett kärl med stor botten på andra hällhalvan och bägge står inställda på samma "nivå" så kommer hällhalvan med stora kärlet att dra betydligt mer ström än den hällhalvan med lilla kärlet.
Har man ett kärl med liten botten på ena hällhalvan och ett kärl med stor botten på andra hällhalvan och bägge står inställda på samma "nivå" så kommer hällhalvan med stora kärlet att dra betydligt mer ström än den hällhalvan med lilla kärlet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 809 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 809 inlägg
- 16 872 gillningar
- 1 258 bilder och filmer
Precis, det är skillnaden mellan Zline och Zloop. Metrel kunde valt lite bättre namn. Som du ser av bilden i #11 så ger Zloop ungefär samma värde som Zline, och man får både en ström och en impedans. Men ska man kontrollera utlösningsvillkoret är det PE man ska mäta, inte N. Det är inte rätt att mäta N. N mäter man mot (som komplement till PE) för att kontrollera om kabeln i sig klarar kortslutningsströmmen.A avh67f skrev:
Så det är något missförstånd här. Oberoende av förimpedansen eller kortslutningsström så är det fel av chefen att förorda Zline. Det är som sagt inte vad TS ska kontrollera. Det kanske finns instrumenttekniska skäl till det som jag inte känner till, jag har ingen Eurotester, men det vore märkligt om det vore så. Man ska givetvis även kontrollera att kabeln tål kortslutningsströmmen, men det är sekundär och behöver sällan göras om man först kontrollerat utlösningsvillkoret.A avh67f skrev:Jag tror ingen svarade på detta men din chef har rätt. När du gör din slingimpedansmätning med metrelen får du fram kortslutningströmmen direkt. Förimpedansen behöver man bara för att räkna på kabel som ej är förlagd ännu för att faktiskt se att kortslutningströmmen kommer bli nog hög. Alltså vad impedansen är i den punkt du kommer förlägga kabel från. Det är ju ganska viktigt att veta före man börjar förlägga kabel. Och det heter för-impedans
Jag håller med Bo. Om man vill veta den maximala kortslutningsströmmen så mäter man både Zline och Zloop, och tar det högsta av dessa.
För utlösningsvillkoret är det enbart Zloop som ska användas. Inlägg #55 föreslår att gå ner i area på PE-ledaren, och då får man helt fel värde med Zline.
(det jag skrivit här är egentligen samma som Bo skrivit i inlägg #59, men det kanske gör det tydligare för någon)
För utlösningsvillkoret är det enbart Zloop som ska användas. Inlägg #55 föreslår att gå ner i area på PE-ledaren, och då får man helt fel värde med Zline.
(det jag skrivit här är egentligen samma som Bo skrivit i inlägg #59, men det kanske gör det tydligare för någon)