Den dagen den sorgen tänkte jag den gången jag monterade elfa-skenorna i det här hörnet. Där fanns ju en regel. Men det var tajt och skruvarna dåliga och jag för klen, så det blev rundare och rundare i skruvhålet.

Nu ska jag flytta....Jag har försökt med allt som jag kan men inget funkar. Hjälp! Hur hade ni gjort? Jag har en hel del handverktyg men inte någon vinkelslip etc. Riva väggen? ?? Vit vägg, skruv, grå spackel, fyra vertikala slitsar, tecken på reparation eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit väggmonterad skena med slitsar och en skruv, smutsfläckar syns, närbild.
Skapa konto
Vit skadad dörr med repor, metallbit och saknat hörnmaterial. Sliten och behöver reparation eller byte.
Skapa konto
Vit vägg med vertikal ledstång eller list med hål. Enkel, minimal, modern design.
Skapa konto

Borra i skruvskallen.

K Kane skrev:
Borra i skruvskallen.
Med vanlig metallborr? Och sen då??
(Funkar det verkligen eller riskerar jag att förstöra skruven ännu mer?)

Ja, en vanlig metallborr. Hela poängen är att förstöra skruvskallen så till den milda grad att den lossnar. Du får helt enkelt borra tills skruvskallen släpper från skaftet och när skenan är borta tar du en lämplig tång och skruvar ut skaftet.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, en vanlig metallborr. Hela poängen är att förstöra skruvskallen så till den milda grad att den lossnar. Du får helt enkelt borra tills skruvskallen släpper från skaftet och när skenan är borta tar du en lämplig tång och skruvar ut skaftet.
zarkov zarkov skrev:
Ok, tack!

K kniv skrev:
Eller så tar du en skruvutdragare. Kallas ibland grisare har jag förstått det som. Kan ibland krävas lite mindre borrning med den, beroende på hur runt och brett det runddragna bitsfästet är.
[länk]
Eftersom man måste borra för grispittarna så behövs inte de, skruvskallen kommer haverera först.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om du har en bågfil kan du prova att såga ett spår i skruvskallen och sedan prova en spårskruvmejsel.

/Höghus

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Borra och slå i en torxbit kan fungera.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Svetstången. Går det inte borra och ta det som är kvar med svetstången.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Om du har en bågfil kan du prova att såga ett spår i skruvskallen och sedan prova en spårskruvmejsel.

/Höghus
Det kan jag prova först. Måste ändå vänta till efter helgen med att köpa metallborr.. Tack :)

B BosseHansson skrev:
Svetstången. Går det inte borra och ta det som är kvar med svetstången.
Testar det med :)

kanske räcker med en polygrip eller tång och baara ta tag o skallen och vrida

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
B Bröstmjölk skrev:
kanske räcker med en polygrip eller tång och baara ta tag o skallen och vrida
Kommer inte åt, för nära hörnet!

Tack Höghus! Ditt tips funkade bäst. Sågade en skåra och drog sen upp skruven några varv med rak skruvmejsel tills en tång kunde fästa runt skallen. Häpp! Tack för alla tips :D :D

• Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.