Var en granne ute vid fritidshuset som fick en gärdsgård byggd och den som gjorde det skickade ned störar/slanor från övre delen av Norrland.
Så leta runt vad det kostar och ta även med frakt.
 
  • Gilla
BZMichael
  • Laddar…
Kanske man borde hålla gärdsgårdskurs för byggahusare på youtube...... fast jag har inte tid och råd att frivilligarbeta på det viset nu.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kanske man borde hålla gärdsgårdskurs för byggahusare på youtube...... fast jag har inte tid och råd att frivilligarbeta på det viset nu.
Finns redan flera;) sedan finns det olika sätt beroende vart i landet de byggdes , men det är en annan historia.
Här är en gjord i samarbete med Skansen om ts vill få mera tips.
 
  • Gilla
BZMichael
  • Laddar…
Då Heimilaga ska du lära dina elever att slanorna ska läggas med rotänden upp.
Kreaturen som man bygger gärdsgården åt trycker på upptill och där ska det vara starkast.
Har man korta slanor får man lägga en med roten nedåt och en uppåt och ett redigt överlapp.
Allt detta enligt min salig far.

Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Då Heimilaga ska du lära dina elever att slanorna ska läggas med rotänden upp.
Kreaturen som man bygger gärdsgården åt trycker på upptill och där ska det vara starkast.
Har man korta slanor får man lägga en med roten nedåt och en uppåt och ett redigt överlapp.
Allt detta enligt min salig far.

Protte
Aldrig tänkt på att lägga rotändan uppåt men det är förmodligen bra ur hållbarhetssynpunkt men kanske inte estetiskt rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farsan mådde så illa över alla villagärsgårdar, men jag håller med, rotundan neråt är snyggare.
Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Att lägga rotändan nedåt låter ju rent bisarrt. Varför skulle någon göra så?
Är trodorna för korta kan man lägga en med rotändan upp och en med rotändan ner och låta topparna gå omlott. Precis som prototypen säger.

Han där på Skansen lär ha lärt sig av samma gubbar som jag lärde mig av. Ett gäng från Pedersöre som var på Skansen och stängde på 90-talet. En av dem var min mormors kusin och en annan var svåger till en annan av mormors kusiner.
I Pedersöre gärdar de väldigt tätt med tre band på varje staverpar två alnar mellan staverparen och stödstavrar på varannat staverpar. Här längre söderut gärdar vi glesare med tre alnar mellan staverparen och tre band på varje staverpar och nästan inga stödstavrar. En trodo går genom 6 staverpar eller 5 mellanrum.

Fast jag tycker han på Skansen har ett omständigt sätt att klyva banden på. Låter man toppkvistarna vara kvar kan man bara dra dem åt var sitt håll och så går det snabbt att få början.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
BZMichael mibe85 skrev:
Någon som vet vart man finner denna typ av virke?
På andra sidan vägen? ;)
 
  • Gilla
BZMichael
  • Laddar…
BZMichael mibe85 skrev:
Behöver byta virket i min gärdsgård. Någon som vet vart man finner denna typ av virke?... Har letat på Byggmax, K-rauta, XL m.m men finner inget liknande...
Slanorna brukar gråna fort och sedan vara grå under större delen av gärdesgårdens livslängd. På bilden ser jag bara någon enstaka slana som tagit slut, behöver du verkligen göra något annat än att byta den?
 

Bästa svaret

BZMichael mibe85 skrev:
Behöver byta virket i min gärdsgård. Någon som vet vart man finner denna typ av virke?... Har letat på Byggmax, K-rauta, XL m.m men finner inget liknande...
Som andra svarat, kontakta markägare. Om du bott här i närheten kunde du fått det gratis, dvs "på rot", gallringsjobb av ungskog.
Mvh Per
 
  • Gilla
BZMichael
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Slanorna brukar gråna fort och sedan vara grå under större delen av gärdesgårdens livslängd. På bilden ser jag bara någon enstaka slana som tagit slut, behöver du verkligen göra något annat än att byta den?
Inget annat behövs göras mig veterligen, dock funderar jag på någon form av behandling av de nya slanorna? Tips mottages gladeligen kring detta..

Har funnit en markägare som åtagit sig uppgiften att ordna detta åt mig. Hurra!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var en granne ute vid fritidshuset som fick en gärdsgård byggd och den som gjorde det skickade ned störar/slanor från övre delen av Norrland.
Så leta runt vad det kostar och ta även med frakt.
Har funnit en markägare som åtagit sig uppgiften att ordna detta åt mig!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag kan inte se att du skrivit varken ort eller län i din profil, sånt kan vara bra om man vill ha förslag på gärsgårdsvirke..
Lugn nu, jag har funnit en markägare som löser det hela! Tack för omtanken
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BZMichael mibe85 skrev:
Lugn nu, jag har funnit en markägare som löser det hela! Tack för omtanken
"Lugn nu"?
Jag tycker det ser ut som du har större behov av enstörar än av granslanor men jag vet ju inte hur tätt med hoten du önskar eller vilket mtrl som är det traditionella i dina trakter.
 
Att ytbehandla virket är meningslöst. Det är onödigt att sätta tid på att helbarka. Det räcker att barka av ett par ränder så träet kan torka och så stänger du.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.