I somras hade vi hantverkare som gjorde om vårt badrum. De plockade väck ett element och installerade istället vattenburen golvvärme i slinga. De sa att allt måste sätta sig så fick vänta en månad innan jag satte i kontakten. Nu ett par månader senare när utomhustemperaturen sjunkit märker vi att golvet är kallt och ytterligare tre element i andra rum är kalla (enligt ritning bör de sitta i samma slinga).
Någon som vet hur jag sätter igång alltihopa? Hantverkarna lämnade inga instruktioner. Se bild för mer info. Värmande svar tas tacksamt emot!
Någon som vet hur jag sätter igång alltihopa? Hantverkarna lämnade inga instruktioner. Se bild för mer info. Värmande svar tas tacksamt emot!
Bästa svaret
Det låter som om du har 1-rörs system i huset och hantverkarna inte tog hänsyn till detta vid installationen av golvvärmen.
Det går att ställa om shunten för 1-rör, det görs genom att skruva ut insexskruven vid ställdonet/inkommande rör helt moturs.
Det går att ställa om shunten för 1-rör, det görs genom att skruva ut insexskruven vid ställdonet/inkommande rör helt moturs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Tack för snabbt o utförligt svar! Låter som jag får ringa hantverkarens på måndag! Vågar inte göra detta själv!
M -MaH- skrev:
Hittade rätt efter jag tog bort isoleringen och nu är elementen härligt heta! Skruvade ungefär 2 varv motsols. Ska jag skruva mer?
M -MaH- skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden