4 386 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fräsa ur för gångjärn till garderob.
Hej!
Ska göra ett par dörrar till en hallmöbel av 16mm MDF. Måste borra 13mm djupt, 35mm diameter för gångjärnen. Har en 35mm kvistborr men spetsen i mitten gör att jag inte kommer 13mm djupt utan att den går igenom.
Så tänkte att jag gör en mall fräser bara. Men är lite vilsen i djungeln av frässtål. För att jag ska kunna göra en mall och följa med 35mm kvistborren går ju kopieringshylsan bort.
Då antar jag det är ngt sånt här som gäller?
Ska göra ett par dörrar till en hallmöbel av 16mm MDF. Måste borra 13mm djupt, 35mm diameter för gångjärnen. Har en 35mm kvistborr men spetsen i mitten gör att jag inte kommer 13mm djupt utan att den går igenom.
Så tänkte att jag gör en mall fräser bara. Men är lite vilsen i djungeln av frässtål. För att jag ska kunna göra en mall och följa med 35mm kvistborren går ju kopieringshylsan bort.
Jag fräste ut för gångjärn med ett stål med kullager på axeln med gott result. Gjorde först en mall i ett hårdare material med 35mm borr och sedan styrde med kullagret mot denna på rätt djup i dörrarna. I mitt fall fräste jag ut för hjul till en skjutdörrsgarderob så mitt 35mm hål behövde dessutom gå ut över tangera kanten på dörren i underkant så att borra gick även bort för mig av det skälet och inte bara pga spetsen
Ja, om du inte har möjlighet att göra en större mall som kompenserar för kopierringens storlek så är det en pinnfräs med styrlager, precis som du länkade, som gäller.T TriNitro skrev:Hej!
Ett helt annat alternativ är väl att låta det bli ett litet hål och spackla igen det innan du målar?
off-topic, Jag har ingen direkt erfarenhet av att bygga möbler i MDF men känns det inte lite tunnt att bara ha 3mm gods kvar bakom gångjärnet?
Ja det får bli något sånt, alt spackla igen såklartI ivp skrev:Ja, om du inte har möjlighet att göra en större mall som kompenserar för kopierringens storlek så är det en pinnfräs med styrlager, precis som du länkade, som gäller.
Ett helt annat alternativ är väl att låta det bli ett litet hål och spackla igen det innan du målar?
off-topic, Jag har ingen direkt erfarenhet av att bygga möbler i MDF men känns det inte lite tunnt att bara ha 3mm gods kvar bakom gångjärnet?
Tänkte på det med godstjockleken också men man skruvar ju fast gångjärnet på båda sidor om hålet sen i det tjockare materialet. Sen hänger ju dörren så det ska ju inte bli någon belastning utåt mot det tunna godset. Men men vi får se hur det blir
kom på precis samma tanke efter att jag tryckte på skicka men orkade inte editeraT TriNitro skrev:
Bästa svaret
Har satt massa gångjärn av den typen i 16mm mdf och det är inget problem, där är ingen belastning nere i gropen.
Gjorde en enkel jigg för det här där man kan ställa avstånd från kant + markera ut hålen för skruvarna också. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-177#post-2754761
Tänk på att du måste ha ganska tjock mall eller frässtål med kort skärlängd. Kan också lösas genom att förborra med typ 30mm borr en del av djupet så fräsen inte tar i innan kullagret är i ingrepp i mallen.
Edit. På tal om detta ska en forstnerborr kunna styra bra även utan centrumspets, har dock aldrig gjort det själv, inte sugen på att fila bort spetsen på att borr i testsyfte.
Gjorde en enkel jigg för det här där man kan ställa avstånd från kant + markera ut hålen för skruvarna också. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-177#post-2754761
Tänk på att du måste ha ganska tjock mall eller frässtål med kort skärlängd. Kan också lösas genom att förborra med typ 30mm borr en del av djupet så fräsen inte tar i innan kullagret är i ingrepp i mallen.
Edit. På tal om detta ska en forstnerborr kunna styra bra även utan centrumspets, har dock aldrig gjort det själv, inte sugen på att fila bort spetsen på att borr i testsyfte.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägenhetsbygge utomlands, fräsa in/bila ur för el/vatten i efterhand
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska nytt massivt golv fräsas för möta befintlig trappnos?
Golv -
Fräsa ur för gångjärn i befintlig karm
Byggmaterial & Byggteknik -
Fräsa ner rör för HDMI-kabel i platta med vattenburen golvvärme
Grund & Markarbeten -
Fräsa ur tröskel för golv
Golv