Vi har accepterat solcellsoffert för ca.6 månader sen. Företaget har varit här två ggr. Första gång då jag hade offertrunda och en andra gång efter vår accept. De har vart uppe på tak och lyft lerpannor och tittat på våra förutsättningar. Inte ett ord om att det skulle vara några problem. Nu när montörer kom säger de att det inte går att montera på vårt tak och fick avbryta. Solpaneler och växelriktare står nu i vårt garage. Anledningen var att de inte kan garantera att det blir tätt.!? Hur hade ni gjort? Inget är betalt. Att vända sig till en annan entreprenör skulle ta 1 år från beställning till färdigt, om det räcker. Det hade även varit bra mkt dyrare idag än när vi beställde.

• Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Jag skulle låta grejorna stå tills de hämtar dessa och inte en krona skulle jag betala.

Vad är anledningen till att de inte vill installera. Vad skiljer ert tak från andra tak vad gäller täthet enligt dom?

Vilket företag är det?

• Gilla
Dave Lister och 2 till
  • Laddar…
Låter ju ändå spontant bra att montörerna inte valde att montera om de var osäkra på om taket skulle klara av detta. Brist så klart att säljaren inte kunde se samma problem, sen för de väl förväntas ha något mindre kompetens vid sådan utvärdering - hur stor miss detta var beror nog lite på hur ovanliga utmaningar ditt tak har.

Jag hade krävt tydlig information kring varför det inte gick att montera på taket samt varför det inte kunde observeras i ett tidigare stadie. Sedan hade jag försökt få en second opinion på detta.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Låter ju ändå spontant bra att montörerna inte valde att montera om de var osäkra på om taket skulle klara av detta. Brist så klart att säljaren inte kunde se samma problem, sen för de väl förväntas ha något mindre kompetens vid sådan utvärdering - hur stor miss detta var beror nog lite på hur ovanliga utmaningar ditt tak har.

Jag hade krävt tydlig information kring varför det inte gick att montera på taket samt varför det inte kunde observeras i ett tidigare stadie. Sedan hade jag försökt få en second opinion på detta.
Det kan knappt bli en större miss då de inte kan/vill montera det. Amatörmässigt.

Har begärt förklaring och fått knapphändiga svar. Har även bett om ett par second opinions, varav det ena är från en annan som också var hemma och tittade på just vårt tak. Det går att montera och hålla tätt. Jag har även tagit del av besiktningsmans utlåtande om infästning.

Antonymen Antonymen skrev:
Att vända sig till en annan entreprenör skulle ta 1 år från beställning till färdigt, om det räcker. Det hade även varit bra mkt dyrare idag än när vi beställde.
Om entreprenören hämtar grejerna kan de ju vända sig till en ny beställare och ta rejält betalt för en installation på stubberten.
Med förevändningen att det är omöjligt är det svårare för TS att kräva att offerten utförs eller få kompensation.
Just sayin'

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag hade nog försökt hålla i materialet såpass länge som möjligt, det är ju guld värt i dagsläget...

Du kan inte köpa loss det enligt offerten och hitta en annan montör (alternativt göra det själv)?

• Gilla
Bonde50 och 8 till
  • Laddar…
Frågan är ju varför de inte vill montera.
Är det som de säger att de inte känner sig säkra på att de kan montera och få det tätt är det ju bättre att inte göra nått. Jättemiss av företaget javisst, men hellre ett tätt tak än ett som börjar läcka pga felmontering.

Det verkar ju inte vara för att de inte fått material/ materialet blitt dyrare och vill slingra sig ur då du redan har prylarna i ditt garage.

Men har du prylarna i ditt garage redan så frågan är om du kan då köpa loss allt till bra pris för att låta en firma som säger sig kunna sätta upp det och garantera tätheten.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hur hade ni gjort?
Jag anser att leverantören är i dröjsmål:

Skärmklipp av text från lagen om näringsidkarens dröjsmål, inkluderar paragraf 24 från Konsumenttjänstlagen.

Och hade som ett första steg omedelbart krävt leverans av avtalad tjänst med hänvisning till Konsumenttjänstlagen §28.

Skärmdump av Konsumenttjänstlagen §28 från lagen.nu som handlar om konsumentens rätt att få tjänsten utförd.

• Gilla
quispiam och 7 till
  • Laddar…
Vi har accepterat solcellsoffert för ca.6 månader sen. Företaget har varit här två ggr. Första gång då jag hade offertrunda och en andra gång efter vår accept. De har vart uppe på tak och lyft lerpannor och tittat på våra förutsättningar. Inte ett ord om att det skulle vara några problem. Nu när montörer kom säger de att det inte går att montera på vårt tak och fick avbryta. Solpaneler och växelriktare står nu i vårt garage. Anledningen var att de inte kan garantera att det blir tätt.!? Hur hade ni gjort? Inget är betalt. Att vända sig till en annan entreprenör skulle ta 1 år från beställning till färdigt, om det räcker. Det hade även varit bra mkt dyrare idag än när vi beställde.
varför står det oss er ställ ut skiten på gatan

och snälla säg vad företaget heter så andra inte hamnar i samma sits

• Gilla
  • Arg
Tokrusarn och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Leverantören är skyldig att fullfölja detta även om det är fördyrande för honom. Om det inte av någon obeskrivlig anledning skulle vara tekniskt genomförbart att installera, och dessutom inte gått att förutse vid offert. Vilket skulle kunna ge dem någon form av förutsättning för prisjustering eller hävning. Krävs nog praktiskt taget att ni vilselett dem i så fall.

Ni har accepterat en offert, de har ju definitivt accepterat detta genom att skicka materialet:)

Det är bara för dom att lösa det, även om de förlorar pengar på kuppen. Upplys dom om att om de inte fullföljer sitt åtagande så kommer ni ta in en alternativ offert , och begära mellanskillnaden i skadestånd.

Förhoppningsvis är det beloppet under 1 basbelopp, då är det enkelt och billigt att stämma dom om det behövs.

Personligen hade jag hållit kvar det levererade materialet som säkerhet. Försöker de fakturera det, så hänvisa till att faktura betalas efter slutfört och godkänt arbete.

• Gilla
Lynn Wigardt och 18 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det är inget bra förslag. :thumbdown:
M mojjen skrev:
Personligen hade jag hållit kvar det levererade materialet som säkerhet.
Ett betydligt bättre förslag. (y)

• Gilla
K@tten och 16 till
  • Laddar…
T
M maria01 skrev:

Men lugna ner dig, bara för att en säljare med provision lovat för mycket så kan behöver man inte vara ett r-hål.
Kan ju tex vara masonit istället för råspont under pannorna.

Sen finns det olika fästen och sätt att montera så det som fungerar för den ena fungerar kanske inte för andra.
Men det finns alltid en lösning.

• Gilla
K@tten och 5 till
  • Laddar…
vad heter företaget

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad heter företaget
M maria01 skrev:
Jag låter bli att svara här men du får gärna ställa frågan någon annanstans. Jag vill inte vara en bödel.

• Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Jag låter bli att svara här men du får gärna ställa frågan någon annanstans. Jag vill inte vara en bödel.
vad solidarisk av dig så du skiter totalt om nån annan hamnar i samma sits inte konstigt att samhället rasar när alla bara kollar på

vad är vitsen med ett forum om man inte vill hjälpa varandra

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
trenchcoat och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.