Byggahus.se
Clarken37
N noone70 skrev:
Tur att man hann sälja medans marknaden var osund :cool:
Dito
 
Egentligen kan vi nog inte karaktärisera marknaden som sund eller osund. Situationen varierar och när tendensen är uppgång så är det svårt för köpare att ställa krav då säljaren i så fall har andra potentiella köpare. Den kloke säljaren inser också att detta inte består för evigt, så det gäller att agera så länge det består. Nu har vi en marknad på nedgång, där köpare som inte har bråttom kan förvänta sig lägre priser framöver. Det ger en brist på köpare, så att säljare får anpassa sig efter de krav som köpare ställer. När en tid har gått uppstår troligen en jämnvikt med stabila priser och jämn balans mellan köpare och säljare.

I våras hade vi en situation där priser gick upp hela tiden och köpare konkurrerade om objekt. En klok säljare insåg att situationen inte skulle bestå och gjorde nog allt för att undvika förseningar i en försäljning. Den som av något skäl tappade en försäljning då får anpassa sig till väsentligt lägre priser nu.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
har några mäklare i vänner kretsen även om jag själv jobbar i helt annan bransch..

Bilden dom förmedlar är rätt olika och med stora lokala variationer..

Vissa pratar om att det är väldigt lungt mycket till salu till få intresserade..

Andra pratar om knappt påverkat alls högt interesse och höga priser som vanligt..

nån annan om det tar lite längre tid att sälja men priserna är samma som vid toppen..

vissa andra områden får pruta rejält för att sälja och slutpriserna är mycket lägre.

Så jag tror det är stora lokala variationer bereonde på vart man verkar och att det är farligt att generalisera i vårt land som är väldigt avlångt men pressen är tyvärr väldigt fokuserad på några få storstäder och vad som händer där...

Som alltid tillgång och efterfrågan styr priset
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Clarken37 Aaake37 skrev:
Uppdaterar med att nu är det plötsligt en sund marknad.

Varenda mäklare säger att det är "en självklarhet" att få göra en besiktning av huset :-D Så lät det knappast för 6 månader sen
Sund marknad?
Marknaden är vad den är givet omständigheterna.
Nu är det högre ränta och svårare att låna.
Då förskjuts favören mer mot köparen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Säljarnas marknad = osund marknad
Köparnas marknad = sund marknad
?
ja det är väll vilket håll man ser det ifrån :rofl:
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det är inte nödvändigtvis så att variationen i nuläget har med storstad/småstad att göra.

Utan vilken kategori köpare som är intresserad av ett givet objekt. Folk som "måste" köpa NU. Folk som tycker det kanske vore bra med lite större, men inte nödvändigt. Folk med mycket stark ekonomi, som tror sig vara imuna mot dåliga tider. De här kategorierna tittar oftast på helt olika bostäder.

Kategorierna finns i alla delar av landet, även om fördelningen varierar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
T TheGame skrev:
Säljarnas marknad = osund marknad
Köparnas marknad = sund marknad
?
ja det är väll vilket håll man ser det ifrån :rofl:
Att köparen ens ska få möjlighet att utföra sin undersökningsplikt anser jag vara sunt. Men allt är ju subjektivt så klart.
 
  • Gilla
rotbackarn och 7 till
  • Laddar…
Clarken37 Aaake37 skrev:
Att köparen ens ska få möjlighet att utföra sin undersökningsplikt anser jag vara sunt. Men allt är ju subjektivt så klart.
Tja, om man ska sälja och en köpare vill besikta en annan kan köpa med friskrivning och osett, vem väljer man? :rofl:
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
I våras låg antalet bostäder till salu i Skåne mellan 1000-1200 st. Nu ger samma sökning 2150 bostäder till salu. En rätt bra ökning när antalet spekulanter förmodligen är rätt oförändrat, möjligtvis färre.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Clarken37 Aaake37 skrev:
Att köparen ens ska få möjlighet att utföra sin undersökningsplikt anser jag vara sunt.
Hållet med, men om det bara funkar i vissa konjunkturer eller vid speciella förhållanden så är ju inte marknaden (eller regleringen av den) sund. Då är det mer att likna vid en stillastående klocka som två gånger per dygn råkar visa rätt.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Säljarnas marknad = osund marknad
Köparnas marknad = sund marknad
?
ja det är väll vilket håll man ser det ifrån :rofl:
Köparnas marknad gynnar ju fler och borde således upplevas som mer sund. Säljarna ska väl allt som oftast ändå köpa nytt så det gynnar ju dem också samtidigt som fler kan ta sig in på bostadsmarknaden.

Säljarnas marknad stänger ute förstagångsköpare och gör att folk som lämnar bostadsmarknaden, arvtagare samt mäklare får fetare plånböcker. Vad som låter mer sunt är åtminstone självklart för mig.
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
"köparens marknad" kan bli rätt osund också, beror på hur illa det ser ut med ekonomin.

I samband med krisen på 90 talet (som var extrem) köpte en kollega en villa. Den var ute för 1,5 milj (vi hade alltså en normal ränta på 15 -17% på den tiden). Säljaren hade varit erbjuden 1,45 milj några månader tidigare och tackat nej. Kollegan köpte för 1,2 milj enl. avtalet. Men lyckades få in en klausul att om räntan ökade under tiden fram till tillträde, så skulle priset justeras ned motsvarande. Så på tillträdesdagen fick han huset för 1, 075 milj. om jag minns rätt (det var ungefär då riksbanken höjde styrräntan till först 500% sedan 5000%) . Säljaren måste ha varit helt desperat för att gå med på ngt sådant.

Samtidigt skulle han sälja en lägenhet. Han hade betalat ca 450 000 1989 (då toppade priserna). Den var helt osäljbar, han lade ut den för 200 000, fick inte en enda person på två visningar. Hyrde ut den i något år. Sedan ringer hans f.d granne och berättar att han vunnit på tips, och köper ett hus för pengarna, men han hade fått två spekulanter på sin lägenhet och erbjöd kollegan den andre spekulanten, då blev han av med lägenheten, men till 60% förlust.

På sätt o vis var det inte köparnas marknad heller, bankerna beviljade överhvudtaget inga nya lån, enda sättet att låna pengar var att man kunde ta över säljarens lån, om banken "var snäll".
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
En marknad är vad den är och jag tycker man bör undvika värderingsord som sund eller osund. Så länge det är en marknad med tydliga regler så vet alla vad som gäller. Som köpare bör man i teorin vänta på en sådan situation vi har nu, men köpare styrs mer av sina behov än av marknaden. Samma gäller för säljare, den som inte behöver sälja väntar på den situation vi hade fram till för några månader sedan, men i praktiken styrs det mer av behovet att sälja pga förändringar. Det är lika många som ”tjänar” eller ”förlorar” på de olika situationerna, varje försäljning har en köpare och en säljare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Köparnas marknad gynnar ju fler och borde således upplevas som mer sund. Säljarna ska väl allt som oftast ändå köpa nytt så det gynnar ju dem också samtidigt som fler kan ta sig in på bostadsmarknaden.

Säljarnas marknad stänger ute förstagångsköpare och gör att folk som lämnar bostadsmarknaden, arvtagare samt mäklare får fetare plånböcker. Vad som låter mer sunt är åtminstone självklart för mig.
Som jag sa, vilken sida man står på.
 
Clarken37
K klimt skrev:
En marknad är vad den är och jag tycker man bör undvika värderingsord som sund eller osund. Så länge det är en marknad med tydliga regler så vet alla vad som gäller. Som köpare bör man i teorin vänta på en sådan situation vi har nu, men köpare styrs mer av sina behov än av marknaden. Samma gäller för säljare, den som inte behöver sälja väntar på den situation vi hade fram till för några månader sedan, men i praktiken styrs det mer av behovet att sälja pga förändringar. Det är lika många som ”tjänar” eller ”förlorar” på de olika situationerna, varje försäljning har en köpare och en säljare.
Detta hade lätt gått att reglera. Gör besiktningen bindande och kräv att varje hus/lgh som säljs ska vara besiktigad av statligt godkända firmor. Sätt sedan upp ett regelverk kring hur man hanterar sådant som ev missas. Ta bort plikten från köparen.

Som det är nu är olika besiktningsfirmor extremt olika och den ena kan lämna ett hus utan riskanalys medan en annan hittar flera riskfaktorer. Hur kan man begära att köparen ska kunna hitta allt på en 30 minuters visning som vissa besiktningsmän inte kan hitta på flera timmar?

Då spelar det ingen roll om det är säljarens eller köparens marknad utan samma gäller alltid.

Nuvarande system är ju som byggt för att skapa problem och konflikter.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.