Status
Inte öppen för fler kommentarer.
U Ulf2121 skrev:
PS går ej under folda fel sålänge han "inte vet om det". Annars går det under upplysningsplikten och skadestånd utgår. Finns ett fall dr en mäklsre blev av med sin licens + stort skadestånd.
Vilka andra växter anser du det råder skyldighet att informera om ? tulpaner ? tuja ? jordgubbar ? kanske björk ?

Jag har lite svårt att se hur det skulle kunna falla under upplysningsplikten att informera om en växt som inte är förbjuden på något sätt och inte står på några listor över invasiva arter ens.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Ingen aning. Refererar till vad 2 mäklare sagt. Alla invasiva växter vilka nu alla de är...
 
U Ulf2121 skrev:
Ingen aning. Refererar till vad 2 mäklare sagt. Alla invasiva växter vilka nu alla de är...
Påsklija, vintergröna, lupin, syren, kaprifol, kanadensisk gullris, skunkkalla, sjögull för att nämna några. Brukar de nämnas som problem i prospekt?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…

Bästa svaret

KLA1 KLA1 skrev:
Hej,

jag pratade precis med en kollega igår om just detta. Om det finns parkslide i den högen är det miljöbrott.
Oj... se där ja! Vilket rövhål i tråden jag är... TACK!
 
D Daniel 109 skrev:
Påsklija, vintergröna, lupin, syren, kaprifol, kanadensisk gullris, skunkkalla, sjögull för att nämna några. Brukar de nämnas som problem i prospekt?
Såklsrt inte! Kan endast uttala mig om PS. Har ej haft anledning att kolla upp övriga. Bra uppgift för dig kanske? Behöver inte nämnas i prospektet, men innan kontraktsskrivning eller i frågelistan om vad som borde kännas till. Typ att 2 plattor av 4 inte funkar på spisen. En gammal vattenskada i käkstaket. Detta enligt 2 mäklare som jobbat va o en i ca 20-25 år med att sälja villor.
 
U Ulf2121 skrev:
Såklsrt inte! Kan endast uttala mig om PS. Har ej haft anledning att kolla upp övriga. Bra uppgift för dig kanske? Behöver inte nämnas i prospektet, men innan kontraktsskrivning eller i frågelistan om vad som borde kännas till. Typ att 2 plattor av 4 inte funkar på spisen. En gammal vattenskada i käkstaket. Detta enligt 2 mäklare som jobbat va o en i ca 20-25 år med att sälja villor.
Du glömde maskros som en del tar upp som exempel, men långt mindre "aggressiv" o spridningsbenägen. Myror e ingen hit heller... Mögelsvamp måste ju redovisas?! Jaja. De som bestämmer får bestämma. Jag vill bara veta vad som gäller.
 
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Googlade inte så noga o tog första bästa. Var väl något annat fall eller senare rapportering i detta fall kanske. Skadestånd utbetalades i något liknsnde fall i alla fall. Vår säjare hade "ingen aning" trots att han fick spatt när 2 stänglar stack upp vid husgenomgången o panikartat slet upp dem. Alla andra var redan uppryckta av honom... Jag visste inget om PS förrän jag fotade dessa alla stänglar sköt högt upp i höjden o frågade en trädgårdsarkitekt som visste o hänvisade till FB-gruppen jag nämnt + Arboflora-Jonas. Skrev licensierad om honom, men rätt är certifierad för glykosatanvändning mm. Ställde frågan till säljaren som givetvis inte alls visste vad dessa oerhört märkliga växter var för något. Eller djungeln (som han knäckt) utanför sitt plank så den inte syntes. Priset hade aldrig kommit i närheten av slutpriset med korrekt info. Tråkigt för oss, men inget att göra. Tänker mig därför en möjlig bakväg genom trädgårdsavfallet o grannen tar det mot honom för att rätt skall bli rätt. Men det verkar ju kört enl er med koll. Tack alla för visat intresse!
Precis, det är svårt att hitta något som inte finns…
 
Mats-S
U Ulf2121 skrev:
Vad kan vi göra
Roundup, dvs inte skiten som säljs i Sverige utan äkta roundup som ni hittar på eBay.
 
U Ulf2121 skrev:
Du glömde maskros som en del tar upp som exempel, men långt mindre "aggressiv" o spridningsbenägen. Myror e ingen hit heller... Mögelsvamp måste ju redovisas?! Jaja. De som bestämmer får bestämma. Jag vill bara veta vad som gäller.
Inget av det du nämner är invasivt.
Jag skulle säga att dina mäklarkontakter inte har koll på vad invasiva växter är ens.
 
  • Gilla
Moa.L
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Roundup, dvs inte skiten som säljs i Sverige utan äkta roundup som ni hittar på eBay.
Exakt. Men varför uppmanar du till lagbrott o miljöförstöring? Det är såna som du som är riktiga jävla rövhål i tråden här som någon idiot kallade mig! Jävla stolle! Förstör o våldta din egen kropp istället för att våldför dig olagligt dessutom på naturen!
 
D Daniel 109 skrev:
Inget av det du nämner är invasivt.
Jag skulle säga att dina mäklarkontakter inte har koll på vad invasiva växter är ens.
Sa inte att dessa var invasiva. Lade bara till på den list som du skrev om problematiska arter för fastighetsägare. Men påskliljor...? En lökväxt ju. Du har väldig otur när du tänker grabben...
 
Nej, jag sa inte att de var problematiska. Jag sa att de var invasiva. Det har inget med om de är problematiska eller inte att göra.

Det var du som sa att dina mäklarkontakter uppgivit att invasiva växter måste nämnas.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag sa inte att de var problematiska. Jag sa att de var invasiva. Det har inget med om de är problematiska eller inte att göra.

Det var du som sa att dina mäklarkontakter uppgivit att invasiva växter måste nämnas.
Mitt åt. Är väl endast jag i helatråden som erkänner när jag dkrivit något fel...?! Gick lite för fort i allt svarande här i tråden... Håll ändå med om att jag gör ett bra jobb med ATT svara även om vi verkar vara oense i det mesta i livet. Parkslide gäller det iaf. O det var väl det tråden handlade från början om ifall jag minns rätt? Läs tex länken o mäklaren ovan o den andra som finns i detta forum. Ring mäklarsamfundet oxå. Vet man om PS så måste man ta upp det. Eller tolkar jag/vi dessa länkar fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.