Hej

Jag har en elpanna från Thermotech. (Art. nr. 20504-01)

Fråga:
Kan jag skada elpatronen genom att stänga ev cirkulationspumpen dagtid?

Detaljer:
Jag vill få elpatronen att "bara" dra energi på natten när elen är billig.

Jag sätter cirkulationspumpen på ett tidrelä så den stängs av dagtid. Vad händer då med elpatronen som är rumstermostatreglerad?

Elpatronen är ställd på 40°C. Jag tänker mig att vattnet runt elpatronen då blir 40°C som den är inställd på. Eftersom det inte är någon cirkulation dagtid (då cirkulationspumpen är avstängd) så går det åt väldigt lite energi att få elpatronen att värma vattnet till 40°C (den ska ju då bara värma vattent runt sig själv).

Vad tror ni? Kommer jag sabba elpatronen om jag gör så här?

• Monterad värmepumpskomponent med diverse anslutningar och en svart styrbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

J josa100 skrev:
Hej

Jag har en elpanna från Thermotech. (Art. nr. 20504-01)

Fråga:
Kan jag skada elpatronen genom att stänga ev cirkulationspumpen dagtid?

Detaljer:
Jag vill få elpatronen att "bara" dra energi på natten när elen är billig.

Jag sätter cirkulationspumpen på ett tidrelä så den stängs av dagtid. Vad händer då med elpatronen som är rumstermostatreglerad?

Elpatronen är ställd på 40°C. Jag tänker mig att vattnet runt elpatronen då blir 40°C som den är inställd på. Eftersom det inte är någon cirkulation dagtid (då cirkulationspumpen är avstängd) så går det åt väldigt lite energi att få elpatronen att värma vattnet till 40°C (den ska ju då bara värma vattent runt sig själv).

Vad tror ni? Kommer jag sabba elpatronen om jag gör så här?
Svar från thermotech:

Om du stänger av pumpen är risken att elpatronen överhettas mycket hög. Pumpen drar betydligt mindre el än vad elpatronen gör så vill du spara pengar är det bättre att stänga av hela pannan.

Problemet är att det är en så liten mängd vatten runt patronen att den hinner överhettas innan termostaten slår av om pumpen inte är igång.

Slutsats: Stäng inte av bara cirkulationspumpen. Båda patronen och pumpen måste stängas av.

Men asså...om det nu ändå går att stänga av olika funktioner, varför stänger du inte bara av elpatronen, den drar ganska mycket mera el än cirkulationspumpen.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men asså...om det nu ändå går att stänga av olika funktioner, varför stänger du inte bara av elpatronen, den drar ganska mycket mera el än cirkulationspumpen.
Elpatronen sitter på en rumstermostat som när den är på ger 230V. När den är av varierar det mellan 10-60V??. Jag kunde inte sätta ett standard relä där som tål att det matas med 10-60V om det ibland blir så när termostaten är på...

Ska sätta reläet innan på matningen till denna värmare istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.