Byggahus.se
Tack @AlfaHannes för att du delar med dig av både erfarenheter och kunskap!

Jag ska installera ett FTX-system i min 60-talsvilla här under sommarenn och vill också minimera allt onödigt buller.

Två frågor:
Vad var det för dämpare du satte på avluften? Jag planerar också att ha den på gaveln om det inte låter för mycket. Har du kombidon?

Jag kommer att dra det mesta av rören på vinden, behöver man även då bygga in ev flexibla dämpare eller räcker det med den isolering som ligger runt och över rören?
 
  • Gilla
olotor
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
Tack @AlfaHannes för att du delar med dig av både erfarenheter och kunskap!

Jag ska installera ett FTX-system i min 60-talsvilla här under sommarenn och vill också minimera allt onödigt buller.

Två frågor:
Vad var det för dämpare du satte på avluften? Jag planerar också att ha den på gaveln om det inte låter för mycket. Har du kombidon?

Jag kommer att dra det mesta av rören på vinden, behöver man även då bygga in ev flexibla dämpare eller räcker det med den isolering som ligger runt och över rören?
Tack, vad roligt att det kan vara till hjälp!

Jag har inga speciella don på avluften, det är nog skitsamma för ljudet. Jag satte en vanlig fast dämpare mot avluften och det gjorde sitt. Är ju en helt annan ljudbild utomhus så det lilla lågfrekventa som kommer från en FTX bör inte spela någon roll.

Du behöver inte bygga in något om du har systemet på vinden, då agerar bjälklaget ljuddämpning istället.

Jag kan även lägga till att jag nu satt in ljuddämpande strypinsatser (typ dessa https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/ventilation/kanalsystem-galvat/ljuddampare/jeven-inno-spjall-med-ljuddampare-kanaldiameter-125-mm-3054498) vid donen inne och det blev tydligt bättre med avseende på ljud mellan rum, plus att ljudflödet inte försämrades alls så jag rekommenderar absolut det.
 
  • Gilla
DrKron
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
Tack @AlfaHannes för att du delar med dig av både erfarenheter och kunskap!

Jag ska installera ett FTX-system i min 60-talsvilla här under sommarenn och vill också minimera allt onödigt buller.

Två frågor:
Vad var det för dämpare du satte på avluften? Jag planerar också att ha den på gaveln om det inte låter för mycket. Har du kombidon?

Jag kommer att dra det mesta av rören på vinden, behöver man även då bygga in ev flexibla dämpare eller räcker det med den isolering som ligger runt och över rören?
Går i samma tankar och ta tag i FTX installation, vad valde du för aggregat och vad räknar du på för kostnader?
 
Jag har kollat på Heru 160S och har fått en offert på ritning och materialpaket inkl injustering på knappt 70000 kr från en nätbutik. Mitt hus är ca 115 kvm + 115 kvm källare. Tror det är ett ganska bra pris, har fått ett mellan tummen och pekfingret pris på drygt 100000 kr för samma upplägg från en lokal firma.
 
Intressant tråd! Jag har precis installerat FTX i vårt hus från 1945 och är hyfsat nöjd med ljudet. Har 1,2 m raka dämpare på tilluft resp frånluft vid aggregatet (Swegon Casa R7H) och sen 1,2 m raka dämpare innan respektive don. Kanaldragningen är dim 200 på ”ute”-sidan och 200-160-125 på sidan mot bostaden. Aggregatet står i källaren och jag har dragit kanaler på kattvindarna som är åtkomliga i form av garderober. Kanalerna är svåra att utforma optimalt när man eftermonterar och jag har en del fördelningar och böjar via t-rör för att också få möjligheter att rensa.

Har lite lågfrekvent buller och funderar efter att ha läst här om det går att skilja på buller från kanal respektive buller från aggregat. Kan man genom att lyssna förstå vad som är källan?
 
Redigerat:
En flexljuddämpare direkt på aggregatet är rätt bra så det inte överför stomljud till kanalsystemet.

Det går att lyssna och gissa annars, mäta på olika ställen och hitta källan. Är det ljud inducerat flöde vid t.ex. vinklar eller ventiler brukar det vara ett diffust vitt brus medans aggregatet har lite tydligare ton
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag installerade en systemair vsr300 till våra 200kvm.

Med BRR flöde så hör man ventilationen inomhus men inte så det stör. Med 50% av rek så är det tyst. (Kör 50% sommartid när fönster ändå står på glänt nattetid och dörrar vidöppna dagtid)

jag dämpade med 4st dämpare nära de olika tilluft donen. Inget nära aggregatet.

Helt odämpat mellan aggregat och fasad (1m). Vid 50% ventilation så är det ok att läsa tidningen under utehuven. Vid BRR flöde så låter det så att det stör utomhus...
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag installerade en systemair vsr300 till våra 200kvm.

Med BRR flöde så hör man ventilationen inomhus men inte så det stör. Med 50% av rek så är det tyst. (Kör 50% sommartid när fönster ändå står på glänt nattetid och dörrar vidöppna dagtid)

jag dämpade med 4st dämpare nära de olika tilluft donen. Inget nära aggregatet.

Helt odämpat mellan aggregat och fasad (1m). Vid 50% ventilation så är det ok att läsa tidningen under utehuven. Vid BRR flöde så låter det så att det stör utomhus...
Jag hade absolut, om möjligt, satt en flexdämpare direkt vid aggregatet på både från- och tilluften. Jag gjorde precis som du och pillade på inställningarna på fläkten för att få det tystare, men det ska inte behövas! Sen är det en bra tumregel att dämpa ljud vid källan också.

Samma sak vid utemiljön, sätt en dämpare på avluften också så slipper du störa dig.
 
Vill även understryka igen hur bra jag tycker att strypinsatserna jag köpte fungerade, ingen sänkning av flödesnivåer men en hörbar skillnad mellan rum. Antagligen gör de lite för flödesljuden också. Givet köp enligt mig.
 
Attitudeswe
Köpte du med många små runda hål eller en sån här med några ovala större?
 
  • Ljuddämparinlägg för ventilation med ovala hål på webbplatsens produktsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Köpte du med många små runda hål eller en sån här med några ovala större?
Det var exakt de på din bild jag köpte, petade ur samtliga ”pluppar” från insatserna och satte in dem i kanalerna närmst donen. Även min fru, som är rätt okänslig för ljud, märkte direkt en klar skillnad.

Kan ju tillägga att vi hade en skrikande ettåring i ena rummet vid den här tiden så det var rätt mycket ljud att sänka :D
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Det var exakt de på din bild jag köpte, petade ur samtliga ”pluppar” från insatserna och satte in dem i kanalerna närmst donen. Även min fru, som är rätt okänslig för ljud, märkte direkt en klar skillnad.
Har du även dämpat vid frånluftsdonen?
 
R Runnis skrev:
Har du även dämpat vid frånluftsdonen?
Absolut, dämpinsatserna är främst till för att ta ner ljudet mellan rummen/donen. Så en insats i varje badrum är att rekommendera för att minska ljudet från dessa till t.ex. kök.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Absolut, dämpinsatserna är främst till för att ta ner ljudet mellan rummen/donen. Så en insats i varje badrum är att rekommendera för att minska ljudet från dessa till t.ex. kök.
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Absolut, dämpinsatserna är främst till för att ta ner ljudet mellan rummen/donen. Så en insats i varje badrum är att rekommendera för att minska ljudet från dessa till t.ex. kök.
Fäster man dämparna i röret på något vis? Har 100mm rör.
Tak med infälld ventilationsdämpare och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.