Byggahus.se
Efter många om och men så beslutade vi oss till slut för att installera FTX.

Vårt värmesystem
Vi har ett ganska speciellt värmesystem här hemma med bergvärme, tidstyrd uppvärmning mot acktankar och väldigt låg värmeförbrukning. Den ligger på 7000kwh/år för värme. Det är ett gammalt (1963, tillbyggt 2010) hus på ~270m2.
Värmepump och varmvattenberedare i ett teknikrum med rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationen innan bytet
Mekanisk frånluft med 3 frånluftsdon (badrum, badrum, tvättstuga) förstärkt av två paxfläktar i två andra rum. Rören var 125mm men själva fläkten var 100mm. ^^

Luftkvaliteten innan bytet
Matdoft färdades frekvent, även med fläkten på. Fukt i badrum och tvättstuga har vi aldrig haft problem med, men väldigt unken doft i de olika rummen om spaltventiler inte är fullt öppna. Nu på vintern blir det dock kallt.

Jag och frugan både bor och jobbar hemifrån och har varsitt kontor i källaren så detta gjordes i huvudsak för luftkvaliteten.

Ekonomi
Vi tog in 3 offerter.
  • Offert 1 var på 118000 + estimerat 15000 för att dra återvinning från pannrummet genom murkanal. Heru 160. Med fasadventil.
  • Offert 2 var på 135000 och inkluderade återvinning från pannrummet genom murkanal. Heru 160. Med takhuv.
  • Offert 3 var på 165000 och inkluderade återvinning från pannrummet genom murkanal. Swegon, med fasadventil.
Vi valde offert 2, och priset gick upp men pga att jag valde en större takhuv än ursprungliga offerten. I övrigt höll offerten.

Tidsplan
Ursprungligen hade de planerat att allt skulle ta 5 arbetsdagar (mån till fre) men huven blev försenad ett par dagar och därmed jobbet. Att dra ventilationen genom murkanalen tog också en dag till. Så i stort tycker jag att de höll tidsplanen på de sakerna de kunde kontrollera.

Luftkvaliteten efter
Vi mätte co2 i våra kontor innan bytet och vi låg på ca 1200ppm med öppen dörr. Jag har fått huvudvärk ibland. Nu, efter FTX så ligger vi på 800-900ppm med stängd dörr. Det är en signifikant skillnad. Jag kan hålla koncentrationen på ett helt annat sätt. Även i sovrummet. Nu har vi stängda dörrar till barnens rum och behöver inte ha spaltventilerna öppna. Det gör att det är varmare och bättre luft i rummen.

Jag märker flera gånger om dagen hur jag på ett medvetet sätt reflekterar över hur lätt det är att andas här hemma och hur det inte luktar något längre. Frugan märker detsamma.

Återvinningen är f.n. på 79% och vi kör utan eftervärmare och det funkar bra.

Systemet
Systemet är en Heru 160 s placerad på kallvind. Vi har 6 tilluftsdon och 4 frånluftsdon på markplan och 3 tilluftsdon och 3 frånluftsdon i källaren. De tog sig tiden att dra så mycket ledningar de kunder under isoleringen på vinden. På så vis får de extra isolering och de synns inte. Detta reducerar värmeförlusten. Vi fick väldigt mycket ljudisoleringar. Man hör inget alls från barnens rum och mellan kontoret. Det enda vi hör är lite sus från ett frånluftsdon i hallen. Men det låter mindre än våra badrum lät. Så i jämförelse låter detta ingenting.

Bilder vind
Vind med isolerade ventilationsslangar och en HVAC-enhet, träbjälkar, diffust ljus, opackade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind med träbjälkar, isoleringsmaterial, rör och några byggmaterial på golvet. Oinrett och rymligt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind med isolering täckt av pappersliknande material, träbjälkar, och elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind med ventilationssystem, isolerade kanaler, träbjälkar och golv, obeboeligt utrymme, byggmaterial, ingen inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bilder frånluft i pannrummet

Metallucka på gulfärgad vägg, troligtvis en tvättstugebokningstavla, delvis öppen och tom, med synlig låsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den fick senare en korrekt ventil

Bilder Takhuv
Snödäckade tak och uppfart vid ett bostadshus med parkerade bilar och soptunnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med snörester, skorsten, tegelpannor, kallt väder, utomhus, bostadsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taktäckning med snörester, ventilationsrör, skuggor och lite mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder Kanalen vi behövde dra till källaren
Vind med isolering, ventilationstrumma, träväggar, elektrisk kabel, ogjord konstruktion, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den går genom en innervägg i dotterns rum men vi har rivit väggarna och bygger en fake-garderob där för snabb access i framtiden.

Metallventilationsrör genom vägg, ofärdigt installationsarbete, isoleringsmaterial synligt, vitmålade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder kontor
Ventilation i taket med isolerad rörledning och vit ventilationsgrill över en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har nu satts in i en kanal som kommer målas in i samma färg som kontoret.

Vitsord
Kan varmt rekommendera villa klimat som gjorde vår installation och Claes där.

Lite kuriosa
  • Tidigare ägaren hade tack och lov för-dragit en ventilationskanal till källaren, så vi behövde bara dra en till kanal och det var den lätta delen att ta sig till.
  • Vi har en relativt fin kallvind men det enda problemet är att den var full av saker från barnens tidigare år så jag och frugan lade en timme per kväll under en vecka på att ta ned allt från vinden och på att donera och återvinna saker. Det var väldigt mycket saker. Nu är vinden tom och kommer förbli så.
  • Vi har satt givare på de olika ventilationsrören som kommer visualiseras i vårt hem-dashboard. Måste bara dra ned kablarna till servern. Kommer inom kort.
 
  • Gilla
JFrisk och 6 till
  • Laddar…
Snyggt! Och jäkla fin vind för installatören att jobba på.
Många förstår inte vad FTX gör för luftkvaliteten i ett hus. 99% ser det bara som en extra kostnad som aldrig betalar sig. Deras förlust.
Vi fick tyvärr inte plats med ett större aggregat än Heru 100 S EC. Vi har haft det i två år nu och aldrig kört eftervärmaren.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
"Jag kan hålla koncentrationen på ett helt annat sätt. Även i sovrummet. "☺️
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
"Jag kan hålla koncentrationen på ett helt annat sätt. Även i sovrummet. "☺️
Alltid en fördel ;)
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
H Hybro skrev:
"Jag kan hålla koncentrationen på ett helt annat sätt. Även i sovrummet. "☺️
😆 ja asså. Haha även i sovrummet år luften märkbart bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.