Byggahus.se

FTX ventilation i Myresjöhus - hög bullernivå, vad göra?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi byggde ett hus med Myresjöhus med inflyttning för knappt två år sedan. Vi har ett ventilationssystem som jag tror heter FTX, med en anläggning placerad på innerväggen i tvättstugan, som vetter mot badrummet. Anläggningen verkar vara av dålig kvalitet, då vi ett flertal gånger fått åtgärda motorn i denna sedan inflyttning. Det känns som att det kan leda till framtida kostnader för oss. När det varit problem med anläggningen har bullret hörts i större delen av huset, men även när den gått som planerat hörs det som om man centrifugerar i tvättstugan när man är inne i badrummet (jag antar att det är för att den är placerad mot innerväggen). Ni som är duktiga på ventilation i forumet - placerar man denna typ av anläggning mot en innervägg som de gjort? Behöver jag vara orolig för framtida kvalitetsproblem (vi väntar på reparation igen i detta nu)? Vad skall man acceptera gällande ljudvolymen? Uppmätta värden i badrummet vid mättillfället var LAeq 35 dB, LAFmax 38 dB (när ventilationen varit OK, ej sönder). Det hustillverkaren gör är att de skickar en reparatör, men dels åtgärdar inte det det konstanta ljudet, och dels vill vi ju inte ta över ansvaret för en anläggning som inte fungerar tillförlitligt. Vad hade ni gjort?

2. P
    Medlem Nivå 8
    Antar att ni har garanti från hustillverkaren och då skall de fixa problemet. Jaga dem, ring chefen och chefens chef. Hota med ARN osv.

Vad är det för tillverkare/modell på aggregatet?

3. L
    Medlem Nivå 9
    En bild på grunkan hade nog bringat lite klarhet i vad det är för pryl vi pratar om :)
    Är det "bara" vibrationsljud eller är det även ljud som hörs genom kanalerna och ventilationsdonen?

Normalt ska det inte vara några konstigheter att sätta ett FTX-aggregat på en innervägg.

Gällande ljudnivåerna så gäller:
    Badrum 40dB
    Sovrum/Vard.rum 30 / 35 dB
    kök, grundflöde 35 / 40 dB
    kök, forcering 45 / 40 dB
    (För Badrum är det enbart "vedertagen praxis", för övriga är värdena hämtade från BBR, AFS eller liknande)
    Om dessa inte uppfylls borde ni inte ha fått en godkänd OVK-besiktning (inget krav att mäta ljudnivån, men om den är misstänkt hög borde besiktningsmannen ha uppmärksammat detta..)

Redigerat 22 apr 2015 14:28
  4. V
    Medlem Nivå 3
    Kan det vara stomljud du får. Ofta med seriösa montage så av vibrerar man med tex gummiklossar så inte aggregatet blir dikt mot tex vägg. Dock misstänker jag ni har obalans eller lagerljud i fläkten. Ett aggregat med kanaler skall vara dimmensionerat så att man knappt hör det. Ftx står för från och tilluft med återvinningen och är inte märket på aggregatet. Kolla gärna upp märket. Skickar in en bild på senaste jobbet jag gjorde. Ett Östbergs Heru 160 ec och då följer det med avvibrationskuddar så det ej hänger direkt mot vägg. Man hör knappt aggregatet då det är rätt injusterat. Har ni för litet aggregat så kanske ni måste köra nära max och då lever det om ganska mycket. Bäst är runt 50-55 procent.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150320_144849.jpg

5. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för informativa och bra svar och speciellt tack för bilden ovan! Tänkte jag skulle tala om hur det gått. I går fick vi besök av en erfaren ventilationsmontör från Hudiksvall (77 mil härifrån!!). Han kallades tydligen in av husleverantören när de andra gått bet... När han kom in var det första han sade att motorn måste gå alldeles för hårt. Men sen såg han att det rör som satt näst längst till höger (bakom en metallkåpa, och sedan var den täckt med ngt som såg ut som galontyg) hade två riktigt stora hål i sig. Dessutom var det ett rör som var isolerat med något det inte skulle vara isolerat med och det var dessutom tilltryckt och buckligt. Två rör som skulle vara isolerade var inte isolerade (de var inte vita som ovan utan ser ut som aluminium och som täta skruvspår på utsidan liksom). Det var också så att det i mellanbjälklaget fanns hål som inte var tätade vilket han också trodde ledde ljud. Han mätte upp 55 dB i tvättstugan och 39 dB i badrummet. Hans rekommendation var att de skulle göra om installationen för alla fyra rören samt täta hålen i mellanbjälklaget en bit upp. Jag hoppas på att detta skall hjälpa. Våra grannars anläggning är helt tyst. Förutom en granne som också haft problem och då var det ett stomljud som vent_montör säger ovan. Som sagt, jag hoppas att detta hjälper. Jag tror dock inte att det bara är detta som är problemet, för när vi har öppnat anläggningen och lyssnat på motorn har den stått och "dunkat" och känns inte helt symmetrisk. Men, jag hoppas att de gör åtgärderna och sedan mäter igen. Nu kommer tvåårsbesiktningen upp nästa vecka och det känns inte jättebra att detta inte är avslutat innan dess. Man kan ju bara hoppas på att hustillverkaren anlitar någon annan för installationen denna gången, med tanke på hur dåligt gjort det var. Ventilationsmannen sade att han själv aldrig skulle acceptera denna typ av buller. Men, det är ju hustillverkaren som jag får diskutera med. Vår byggledare från för 2 år sedan hade bjudits in till kollen (den hade ju arrangerats av hustillverkaren) men han hade tydligen inte tid att delta...

6. J
    Medlem Nivå 1
    .. och jag tror att märket heter System Air. Och ett tillägg till: Jag kan inte fatta att man inte upptäckt detta tidigare, när servicekillar varit här och bara bytt komponenter inne i anläggningen. Jag har ju själv inte direkt tagit bort den där metalkåpan och kollat på rören, och vet inte heller hur det skulle se ut. Men det borde ju de veta. Jag upplever att husleverantören inte tagit detta på allvar. Jag kan ju dessutom förstå varför de satt dit en kåpa, för det är inte snyggt bakom.

Redigerat 20 maj 2015 22:49