1 962 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Pumpen slår till var 20e sekund
Har kopplat på trädgårdsvatten efter min hydrofor med 20mm pem slang. När jag kör vattenspridaren så slår pumpen igång var 20e sekund. Tillslagstryck 3bar och från 4.8bar. Pumpen är dränkbar i djupborrad brunn.
Allt verkar fungera bra men vad jag undrar är om pumpen tar stryk av att 3ggr/min slå på och av ? Gräsmattan är ju en öken snart så man vill gärna köra spridare någon timme i sänder.
Mvh
Allt verkar fungera bra men vad jag undrar är om pumpen tar stryk av att 3ggr/min slå på och av ? Gräsmattan är ju en öken snart så man vill gärna köra spridare någon timme i sänder.
Mvh
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Jo, pumpen tar stryk av många tillslag.
Är det tillräckligt med luft i hydroforen, och är den tillräckligt stor?
Är det tillräckligt med luft i hydroforen, och är den tillräckligt stor?
Den är 115 liter och jag skulle uppskatta genom att knacka på den att ca 80-85% är vatten i tanken.
Det sitter en avluftning på toppen för att få bort svavelvätet men brevid finns en plats för en ventil.
Nu gissar jag, men man sätter dit en ventil och pressar själv ner luft i tanken när man har rätt vattennivå ? Men vad skulle en bättre vattennivå vara ? Och hur ofta bör pumpen slå till när man i mitt fall har 3bar/4.8bar inställt i tryckgivaren ?
Mvh
Det sitter en avluftning på toppen för att få bort svavelvätet men brevid finns en plats för en ventil.
Nu gissar jag, men man sätter dit en ventil och pressar själv ner luft i tanken när man har rätt vattennivå ? Men vad skulle en bättre vattennivå vara ? Och hur ofta bör pumpen slå till när man i mitt fall har 3bar/4.8bar inställt i tryckgivaren ?
Mvh
Har du möjlighet så lägg lufttrycket på 3 bar när nivån är strax över nedre anslutningen där man tar ut vatten. När det bara är trädgårdsbevattning kan du i princip lägga runt 3 bar vid tom tank så kommer det ordna sig själv optimalt när du låtit pumpen fylla på och sen kör du på med vattningen igen. Det kommer lite luftpuffar i början men efter några cykler har du det helt perfekt efter dina förhållanden.J jojjem skrev:Den är 115 liter och jag skulle uppskatta genom att knacka på den att ca 80-85% är vatten i tanken.
Det sitter en avluftning på toppen för att få bort svavelvätet men brevid finns en plats för en ventil.
Nu gissar jag, men man sätter dit en ventil och pressar själv ner luft i tanken när man har rätt vattennivå ? Men vad skulle en bättre vattennivå vara ? Och hur ofta bör pumpen slå till när man i mitt fall har 3bar/4.8bar inställt i tryckgivaren ?
Mvh
Ok skall testa det! Vad skulle bästa förhållandet vara för vattenintag mot stugan ? (Jag kör ju inte allt för mkt trädgårdsbevattning utan mest under denna varma perioder)GK100 skrev:
Tack för alla svar
Bästa svaret
Det är precis samma men man kan ju hålla nivån lite högre eller lufttrycket lite lägre så man slipper få ut luft via kranarna i stugan. Så om du fyller luft i tom hydrofor nöj dig med runt 0.5 bar under starttryck så blir det bra och ha stängt ut mot stugan när du låter pumpen fylla första gången.J jojjem skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
