Byggahus.se
Jag har läst igenom hela tråden men skummat igenom texten på en del långa svar så jag hoppas jag är först med detta påpekande.
Du skriver 10 cm plus puts ca 2 cm.
Men du tar ju bort mexiteglet som också har en luftspalt bakom?
Hur mycket bygger det totalt?
Blir det verkligen ytterligare 10 cm utanför befintligt mexitegel?
Är det möjligt att genomföra åtgärden med samma yttermått som nuvarande?
Om det fattas nån cm isolering när du är klar kan du om nödvändigt isolera från insidan?
Om detta är möjligt blir det ju endast fråga om underhåll och inget ytterligare inkräktande på grannens fastighet.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Instämmer i att det är värdefullt att TS hänger kvar och lämnar mer underlag. Många lämnar när de inte får medhåll. Det kom flera ritningar, litet svåra attläsa på liten skärm, men en bygglovskunnig kan väl avgöra vad som gäller beträffande taket. Kommunen gjorde ingen bedömning av detta vid överklagan som avvisades av formella skäl för att klaganden inte var sakägare. Om det är korrekt byggt så kan man få rätt till underhåll, troligen behövs då inte ett servitut. Underhåll måste göras i samverkan mellan berörda parter. Man kan inte bara gå in på annans tomt och göra åtgärder, det är känsligt och måste göras med hänsyn. Men rättigheten till underhåll är knappast utvidgad till att bygga ut fasaden in på grannens tomt om den nu sträcker sig till tomtgräns. Argumentet att grannens tomt inte är användbar är nog inte gångbart för grannes del. Lösningen ligger i någon form av kompromiss i linje med det som Scout ovan beskriver, med givande och tagande för båda parter. TS har redan lagt ut rätt stora summor utan framgång, så kanske dags att utvärdera och hitta en annan strategi. Isolering på andra sidan, utan inverkan på grannes tomt, kan vara en lösning.

Snarlika problem diskuteras då och då på denna sida och konflikter uppstår lätt. Båda parter bör inse att situationen med fasad i tomtgräns är komplicerad och bör hanteras försiktigt. Husägaren med fasad bör inse att god kontakt behövs till exempel för framtida underhåll. Husägaren på andra sidan bör inse att om allt är korrekt byggt så påverkas tomten. I båda fallen påverkas det ekonomiska värdet av fastigheten
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
S Scybalum skrev:
Vi har haft ett ärende med lantmäteriet på tomten där sommarstugan står. De skickar en helt ospecifierad faktura på över 50 000:-. De uppvisade en anmärkningsvärd okunskap när de stod på tomten. Vi hade i praktiken gjort allt förarbete och de hade i stort sett bara att bekräfta mätningen. Vi överklagade och lantmäteriet svarade bara att de "hade utrett" frågeställningen. Vi förlorade. Det kändes som att få en faktura från en MC-klubb. Lantmäteriet vinner alltid.
Vilken typ av förarbete menar du att ni hade gjort? Det finns många, många exempel på när domstolen satt ner fakturan. Domstolen tittar på de specifika förhållandena i ärendet och gör en bedömning om nedlagd tid är skälig. För att styrka skäligheten bör det i dagboken tydligt framgå vad som har gjorts. Om domstolen fann fakturan skälig tvivlar jag faktiskt på att ärendet var så enkelt och förberett som du uppfattade det. Vad gäller fakturorna så delar jag verkligen din åsikt om otydlighet.
 
Det är en principsak från grannens sida, det kommer aldrig förändras. Allt du gör kommer mötas med motstånd..

Ni har helt enkelt byggt upp en ”relation” av osämja och krossat förtroende för varandra. Ingen av er kommer acceptera den andre (ni vill båda ”ha rätt”).. och just nu skyddar ni bara er själva / era egendomar.

Det kommer inte sluta efter detta ärendet heller.. (och numer spelar det ingen roll vem som började eller vems ”fel” något är). Ni gillar inte varandra punkt.

Tyvärr :/
 
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Jag har läst igenom hela tråden men skummat igenom texten på en del långa svar så jag hoppas jag är först med detta påpekande.
Du skriver 10 cm plus puts ca 2 cm.
Men du tar ju bort mexiteglet som också har en luftspalt bakom?
Hur mycket bygger det totalt?
Blir det verkligen ytterligare 10 cm utanför befintligt mexitegel?
Är det möjligt att genomföra åtgärden med samma yttermått som nuvarande?
Om det fattas nån cm isolering när du är klar kan du om nödvändigt isolera från insidan?
Om detta är möjligt blir det ju endast fråga om underhåll och inget ytterligare inkräktande på grannens fastighet.
F Freda skrev:
Jag har läst igenom hela tråden men skummat igenom texten på en del långa svar så jag hoppas jag är först med detta påpekande.
Du skriver 10 cm plus puts ca 2 cm.
Men du tar ju bort mexiteglet som också har en luftspalt bakom?
Hur mycket bygger det totalt?
Blir det verkligen ytterligare 10 cm utanför befintligt mexitegel?
Är det möjligt att genomföra åtgärden med samma yttermått som nuvarande?
Om det fattas nån cm isolering när du är klar kan du om nödvändigt isolera från insidan?
Om detta är möjligt blir det ju endast fråga om underhåll och inget ytterligare inkräktande på grannens fastighet.
Han kommer att behöva inkräkta på grannens tomt under arbetet och orsakar säkert en del skada på gräsmattan förutom allmänt störande. Om man tycker att grannen gjort övertramp tidigare kan det vara lockande att säga nej bara för att kunna ge igen för gammal ost.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Det börjar spåra ur lite i rättshaverism här. Även lantmätare är människor. Att du också missförstår många begrepp kan inte de lastas för.

Fundera på vad du vill med din fastighet och med dina relationer, och varför det har blivit som det har. Kollar jag också Google Maps så avviker din fastighet väldigt mycket från andra liknande i området. Den aktuella gaveln verkar redan när bilderna togs växa in på grannens tomt mer än andras. Det är rätt påtagligt. Jag förstår både grannen och att LM ser det som lite komplicerat.
Nej, mitt hus växer inte in mer än andras och det är ovidkommade efterosm det är byggt enligt ursprunglit bygglov och godkänt. Vad har det med saken att göra. Det är passe sedan 50 år sedan, förstår inte varför du tar upp en sådan sak.
Vi köpte bägge våra hus så här som de står.

Nej, det som spårat ur är LMs handläggning.
och även om de är människor så ska de följa lagen och inte krångla till saker.. Det är faktiskt vi som betalar och som myndighet har de en skyldighet att hålla nere kostnaderna enligt förvaltningslagen men det tycks de inte anammat utan de agerar snarare som konsult som ska kräma ur så mycket som möjligt ur den som ansöker om en förrättning.
jag vet inte om det oerfarenhet eller om det är LMs chef som ligger bakom, det ska jag låta vara osagt.

Enligt lagen så ska ett möte hållas på plats och sedan ska LM fatta beslut. Och i detaljplanelagt område kan de enligt deras egen handbok utgå ifrån ritningar och tomtkartor, annat är det med fastigheter utanför detaljplanelagt område där man kan behöva utreda var tomgränserna går men inte i detta fall, det är väldigt tydligt.
Men LM kallade inte till möte på plats som lagen säger, där man både kunde se de faktiska förhållanden och även kontrollera om det fanns några tomtrör (vilket jag upplyst om att det inte fanns, men det struntar LMs handläggare i utan hon ska sedan ha ett ytterligare möte på plats och sedan ett tredje möte i stadshuset. Dessutom ska hon ha en inmätning av tomtgränser och var mitt hus står i förhållande till de gränserna men där kan de som sagt utgå från ritningar och detaljplaner.
Huset är dessutom förmodligen huset inmätt när dåvarande byggnadsisnpektören gjorde slutbesiktning 1975 och intygade att huset uppfyllde bygglovet.
Sedan har huset mätts in en gång till 2008, och då efterfrågade jag den inmätningen för att utröna samma sak. Fick svaret att gamla inmätningar äldre än två år inte gick att använda. Efter en kontroll av en mätingenjör jag känner så sa han jodå, det går visst att använda gamla inmätningar även om de var i ett annat system, det finns konverteringsprogram för det, jag har ett sånt sa han. Dessutom sa han att när de mäter in så utgår de från gamla tomtrör och deras koordinater är ju i det gamla systemet så hon ljuger uppenbarligen....

Nej, jag är ingen rättshaverist utan det är den unga lantmätaren som gör fel och där timmar bara drar iväg....därför stoppade vi handläggningen innan det är uppe i 100-150.000:- och med överklagade från grannen drar det säker iväg ännu längre.
LMs chef sa ca 50 papp och det är redan passerat med råge och vi är inte ens halvvägs
Sedan kan du som skriver så här fundera över varför de flest Lantmäterihandläggningar som överklagas inte rör själva förrättningen som sådana utan de rör i huvudsak kostnader vilket även LM fått kritik för från riksrevisionen....
https://www.riksrevisionen.se/om-ri...gsam-med-hoga-och-oforutsagbara-avgifter.html
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Jag har läst igenom hela tråden men skummat igenom texten på en del långa svar så jag hoppas jag är först med detta påpekande.
Du skriver 10 cm plus puts ca 2 cm.
Men du tar ju bort mexiteglet som också har en luftspalt bakom?
Hur mycket bygger det totalt?
Blir det verkligen ytterligare 10 cm utanför befintligt mexitegel?
Är det möjligt att genomföra åtgärden med samma yttermått som nuvarande?
Om det fattas nån cm isolering när du är klar kan du om nödvändigt isolera från insidan?
Om detta är möjligt blir det ju endast fråga om underhåll och inget ytterligare inkräktande på grannens fastighet.
Eftersom jag bygger ut 12 cm så krävdes det bygglov vilket jag har fått.
Det bygger 10 cm + 2 cm puts från sockeln räknat och rakt uppåt under mitt eget tak
Nej bygga inåt är inte aktuellt, det minskar måttet inne i det redan trånga garaget på den sidan och då förblir sockel ändå oisolerad (köldbrygga)
Och själva ansökan om officialservitut är enligt lämnat bygglov, och jag vill ju ha sockeln isolerad även på den sidan som på resten av huset, se bild nedan.
Husfasad under renovering med synlig uppbyggnad av isolering på sockeln, oputsad vägg och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av byggprojekt med mått och beräkningar för fasadrenovering, inklusive isoleringsdetaljer och materiallista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerad hussockel under renovering med gul isolering och svart isoleringsplattor på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Som det skrivits tidigare så ger ett bygglov dig ingen rätt att inkräkta på granntomten. Och det goda som kan koma ut ur det här är väl att någon lär sig att man måste komma överens med grannen INNAN man tar grannens mark i anspråk. Och ska man tvinga sig till tillträde så går man en lång, dyr och oviss väg.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 15 till
  • Laddar…
Om du inte ser din fasad och om den klarar väder och vind så vänta tills hon trillat av pinn, & hoppas på att hon inte anmäler dig för ”ovårdad tomt” innan dess. Sen gör du klart fasaden innan hennes hus går ut till försäljning.
Ibland är det inte värt tiden, energin och pengarna det går åt till att processa, hur mycket man än tycker att man har rätten på sin sida.

Antagligen får du sen nya yngre grannar, hoppas att det inte blir ett problem, med tanke på hur du beskriver den unga kvinnan på LM (inkompetens förekommer i alla åldrar).
 
  • Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det är en principsak från grannens sida, det kommer aldrig förändras. Allt du gör kommer mötas med motstånd..

Ni har helt enkelt byggt upp en ”relation” av osämja och krossat förtroende för varandra. Ingen av er kommer acceptera den andre (ni vill båda ”ha rätt”).. och just nu skyddar ni bara er själva / era egendomar.

Det kommer inte sluta efter detta ärendet heller.. (och numer spelar det ingen roll vem som började eller vems ”fel” något är). Ni gillar inte varandra punkt.

Tyvärr :/
Tråden rubrik var Lantmäteriets handläggning men alla spårar in på åtgärden som sådan och förhållandet med grannen och inte handläggningen från LMs sida.
Just nu har jag gett upp att fixa den fasaden, den får se ut som den gör tills hon tröttnar eller säljer huset och det är som sagt inte jag som ser den fasaddelen utan hon.
Ville ha en diskussion om LMs handläggning men det var inte många som skriver om det tyvärr.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Mats Lindfors 2 skrev:
Ville ha en diskussion om LMs handläggning men det var inte många som skriver om det tyvärr.
Jag kan återknyta till den. Har sett en förrättning på nära håll och ser stor skillnad mellan olika lantmätare i samma ärende.

Först hade vi en nybakad förrättningslantmätare och hon följde anläggningslagen och fastighetsbildningslagen strikt. D v s hennes agerande var ganska förutsägbart, man kunde läsa i LMs handbäcker och förutsäga hennes agerande. Men det ledde naturligtvis till att förrättningen körde fast och slutade med att det enda svar som kom från henne var "vi återkommer snart i frågan".

Sen sattes en ny lantmätare på fallet, en 70-talist med rymligt samvete. Han kör bara på och tycks inte besväras av detaljer i lagstiftningen. Så nu händer det saker.

För egen del är jag nog lite skeptisk till den mer laglöse lantmätaren men det ska bli skönt att få ärendet avslutat.
 
M Manfreds skrev:
Vilken typ av förarbete menar du att ni hade gjort? Det finns många, många exempel på när domstolen satt ner fakturan. Domstolen tittar på de specifika förhållandena i ärendet och gör en bedömning om nedlagd tid är skälig. För att styrka skäligheten bör det i dagboken tydligt framgå vad som har gjorts. Om domstolen fann fakturan skälig tvivlar jag faktiskt på att ärendet var så enkelt och förberett som du uppfattade det. Vad gäller fakturorna så delar jag verkligen din åsikt om otydlighet.
I detta fall hade jag 2018 en diskussion med en senior förrättningslantmätare om förutsättningarna för att erhålla ett tvångsservitut (officialservitut) både mailledes och telefonledes.
Han sa att det går att få men nämnde inget om den nya domen där egendomsskyddet stärkts och sa inget om VÄSENTLIGHETSKRAVET och BÅTNAD, men sa att det kanske kostar 50 papp.
Han har numera gått i pension och nu är det bara yngre förmågor där på LM, och jag ser att de söker en senior men har svårt att hitta

Jag skulle vilja ha en diskussion om
-VÄSENTLIGHETSKRAVET (är detta underhåll väsentligt eller ej)
-BÅTNAD (uppstår en Båtnad eller ej)

Enligt lagen sak väsentlighet föreligga, dvs om någon saknar en väg eller elledning t.ex. så kanske det tolkas som väsentligt men är ett målningsbehov eller annat underhåll väsentligt?
Enligt lagen ska detta tolkas restriktivt
Var går gränsen?

Båtnad
Enligt lagen ska också båtnad föreligga
Båtnad innebär i fastighetsrättsliga sammanhang att fördelarna med att utföra en viss åtgärd överstiger kostnaderna och olägenheterna. Detta är ett villkor för att kunna utföra fastighetsreglering enligt fastighetsbildningslagen (5 kap 4 §), inrätta en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen (6 §) och skapa en ledningsrätt enligt ledningsrättslagen (6 §).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Båtnad

Enligt LMs handläggare så sa hon på mötet att jag tjänar (värdeökning) och att grannens fastighet belastas (=värdesänkning) för att jag skulle få ett underhållsservitut.
Jag delar inte den uppfattningen, för mig är åtgärden mest förenat med kostnader och 6 mäklare har sagt att ett serviitut av det slaget varken höjer eller sänker värdet för någondera av fastigheterna
Men LMs handläggare säger något annat för så står det i läroboken, hon UTGÅR från att jag gör en vinst och att grannen gör en förlust med servitutet

Den vinst jag gör ska jag dela med grannen
Men om jag inte gör någon vinst med åtgärden, föreligger det ingen båtnad då?

Om varken båtnad eller väsentlighetskravet uppfylls då går det ju inte att genomföra förrättningen och då skulle den ha avbrutits redan från början, eller hur?

Framförallt när det gäller egendomsskyddet

Ingen av de här sakerna nämnde den tidigare seniora förrättningslantmätaren vilket jag tycker är konstigt. De här sakerna blev jag varse först vid vårt första möte med LM och det var då jag började googla ihjäl mig på det.
Hade jag fått de här upplysningarna av den seniora Lantmätaren hade jag nog aldrig ansökt, och då ske det nämnas att en myndighet har en upplysningsskyldlighet om sådana saker och de hade kunnat ringa mig när jag ansökte och diskutera saken men det gjorde de inte utan de startade ett ärende omedelbart och då var jag där.....

Och LM har en skyldighet att avvisa ärendet om det inte föreligger förutsättningar för att genomföra förrättningen.

Det är de här sakerna jag skulle vilja diskutera inte förhållandet med grannen

LMs handböcker
https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/rattsinformation/handbocker/handbok-fbl.pdf
https://docplayer.se/24371926-Lantmateriets-varderingshandbok.html
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Om du inte ser din fasad och om den klarar väder och vind så vänta tills hon trillat av pinn, & hoppas på att hon inte anmäler dig för ”ovårdad tomt” innan dess. Sen gör du klart fasaden innan hennes hus går ut till försäljning.
Ibland är det inte värt tiden, energin och pengarna det går åt till att processa, hur mycket man än tycker att man har rätten på sin sida.

Antagligen får du sen nya yngre grannar, hoppas att det inte blir ett problem, med tanke på hur du beskriver den unga kvinnan på LM (inkompetens förekommer i alla åldrar).
Det är precis så jag tänker, fasaden får se ut så där tills hon tröttnar, flyttar eller lämnar in. Taket skyddar rätt bra och nu har det sett ut så där sedan 2018 och det har inte hänt någonting mer än att en fågel hacket ett hål i asfaboarden och byggt bo....
Det får fortsätta se ut så där som sagt.....
 
Ok, låt oss prata lite lantmäteri.

E Mats Lindfors 2 skrev:
jag [ringde] Lantmäteriet i Västerås och fick prata med en senior Lantmätare om hur man skulle göra, för jag hade hört talas om att man kan få tvångsservitut (officialservitut). Jodå det gick att få ett sånt servitut men var en relativt dyr process , ca 50.000 sa han. Förutsättningarna var att det fanns ett behov av underhåll.
Det här låter som ett servitut för att få underhålla fasaden. En relativt enkel fråga som inte borde kräva några särskilda mätningar och skulle utmynna i ett servitut där du med vederbörlig respekt får nyttja grannens mark för underhåll.

E Mats Lindfors 2 skrev:
Förra året gjorde vi efter moget övervägande slag i saken och ansökte hos VÄSTERÅS STADS LANTMÄTERI. Fick då en junior lantmätare som handläggare, men det hon inte upplyste om var att man inte får göra intrång med byggnaden på annans mark (egendomsskydd)
Redan här lutar det istället åt att du vill ha servitut eller annan rättighet för att permanent göra intrång på grannens fastighet. Sannolikt för den tilläggsisolering du vill göra.

Det är en helt annan fråga, som väl iofs. borde avvisats direkt eftersom att den är orimlig. Det är en expropriation vi pratar om, för att du föredrar att isolera utvändigt snarare än invändigt. Ja, lantmätaren borde kanske förstått vad du ville direkt och hindrat dig tidigare, men det är å andra sidan inte givet att en fråga som börjar med ett underhållsservitut ska sluta med expropriering. Kanske kunde hon inte förutse att du var så gränslös att du tyckte att det var rimligt att du i processen också ville roffa åt dig lite av grannens mark.

- - -

Så det är två olika sorters ärenden, med helt olika sorters förrättningar vi pratar om. Vad tycker du själv är rimligt att andra gissar sig till att du vill göra? Hur tydlig var du initialt med att du skulle behöva expropriera mark för att göra det du ville om grannen sade nej (vilket du visste att hon skulle göra)?

Det här verkar du ha bäddat åt dig själv. Västerås lantmäteri har nog rätt liten del i skulden. För även om en skickligare lantmätare nog hade kunnat stoppa dig tidigare så hade ingen kunnat göra det du önskar för de pengar du fått uppskattat att en annan sorts ärende skulle kosta.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 18 till
  • Laddar…
P Pillpipp skrev:
Med risk för att vi djupdyker lite i juridiska kverulanser här, vill jag ändå påpeka att ett officialservitut kan vara att skjuta mygga med kanon i detta läge. TS borde ha likvärdig framgång att få tillträde till grannens tomt för att underhålla sin fasad genom särskild handräckning. I nästan alla fall når dessa mål inte i närheten av de kostnader TS redan lagt ned i frågan. Liknande frågor om tillträde har ju prövats för parhusboenden och liknande där underhållet av sökandens hus ställer krav på tillträde till svarandens tomt/hustak i förekommande fall.

//Ph
Särskilt tillträde?
Vad är det?
Ansöker man hos kronolle eller LM?
Varför har LM inte upplyst om det?
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.