Har bott i huset med vattenburen golvvärme i 8 år. Det senaste året har det börjat knäppa i själva ”hubben” (namn?) på övervåningen. Den råkar vara belägen i min dotters rum och hon störs av det. Under hennes rum är mitt rum och jag hör det / störs också. Tycker det blir värre mot kvällen när kylan ute kommer, så borde stämma med att värmen / cirkulationen då ökar. TIPS NÅGON??
J Josth skrev:
Alltså nja. Jag bor i en bostadsrättsförening, värmen är på nåt sjukt sätt förbunden i alla kåkar. Vi har solceller på taket och en liten egen panna för tillskott av extra värme när det blir kallt. Du hör att jag kan detta va?
Hmm... Om det är en brf brukar fjärrvärme vara det vanligaste. Har ni en gemensam fjärrvärmeväxlare för flera byggnader? Och en extra "panna" i er byggnad?? Det är alltså inte bara en golvvärmefördelare som knäppningarna kommer ifrån? Kanske bra om du skulle skissa upp värmesystemet översiktligt.
Solceller ger elektricitet har och har inget direkt med värmen att göra mer än att nya styrsystem kan värma på lite extra värme i huset när det finns mycket sol-el.
Solceller ger elektricitet har och har inget direkt med värmen att göra mer än att nya styrsystem kan värma på lite extra värme i huset när det finns mycket sol-el.
Nej, det är värre än såJ Josth skrev:Hmm... Om det är en brf brukar fjärrvärme vara det vanligaste. Har ni en gemensam fjärrvärmeväxlare för flera byggnader? Och en extra "panna" i er byggnad?? Det är alltså inte bara en golvvärmefördelare som knäppningarna kommer ifrån? Kanske bra om du skulle skissa upp värmesystemet översiktligt.
Ok, det är alltså solfångare och inte solceller ni har på taket. Låter mystiskt att det skulle gå att lagra så mycket energi att det räcker hela vintern?? Hade varit intressant att veta mer i detalj hur det är tänkt att fungera. Att ni bara har en elpanna låter inte så bra i dagens läge utan det borde vara någon form av värmepump istället som sparar el med kanske COP 3,5, dvs 1 kWh el ger då 3,5 kWh värme. En elpanna ger knappt 1 kWh värme från 1 kWh el. Knäppandet orsakas då förmodligen av någon typ av timer-styrning för värmen. Kanske sänker man plötsligt temperaturen kl 22 och då kommer knäppningarna i golvvärmen. Försök ta reda på hur styrningen fungerar. En knäpptank fungerar säkert men det kanske finns något ännu enklare sätt att bli av med dem.
Vart bor du Eva? Jättenyfiken på lösningen.
Det brukar inte löna sig att lagra sol från sommar till vinter. Det kostar för mycket med bergslaget och förlusterna blir för stora. Lyckebo utanför Uppsala testade man detta rätt storskaligt.
Finns några anläggningar i Danmark också, men det beror på lite andra skatteregler tror jag.
Det brukar inte löna sig att lagra sol från sommar till vinter. Det kostar för mycket med bergslaget och förlusterna blir för stora. Lyckebo utanför Uppsala testade man detta rätt storskaligt.
Finns några anläggningar i Danmark också, men det beror på lite andra skatteregler tror jag.
Jaha, solceller
Där ser man! Nä, värmen räcker inte hela vintern. Det blir myyyyyycket elpanna. Man trodde nog att det skulle funka bättre än så när man byggde en gång i tiden. Jag bor i Danderyd norr om Stockholm. Så knäppandet kommer när 1) vattnet ändrar temp eller 2) när flödeshastigheten ändras?
Bästa svaret
Intressant. Om det var ett EU-projekt borde det gjorts en ingående uppföljning och resultatsammanställning kan man tycka. Kanske skulle det gå att få till något litet projekt tillsammans med t.ex. KTH hur nuvarande system skulle kunna förbättras(?)
Ja om värmesystemet är känsligt kommer knäppningarna nästan direkt efter att man plötsligt ändrat framledningstemperaturen relativt mycket. Styrsystemet borde egentligen vara programmerat att bara ändra temperaturen i ytterst små steg under minst en timma så det inte blir plötsligt. En liten ändring av flödeshastigheten påverkar kanske inte knäppandet men ändras flödeshastigheten radikalt blir det helt säkert också knäppningar. Styrning som reglerar värmen i huset genom att slå av/på cirkulationspumpen ger enormt med knäppningar i ett knäpp-känsligt värmesystem.
Ja om värmesystemet är känsligt kommer knäppningarna nästan direkt efter att man plötsligt ändrat framledningstemperaturen relativt mycket. Styrsystemet borde egentligen vara programmerat att bara ändra temperaturen i ytterst små steg under minst en timma så det inte blir plötsligt. En liten ändring av flödeshastigheten påverkar kanske inte knäppandet men ändras flödeshastigheten radikalt blir det helt säkert också knäppningar. Styrning som reglerar värmen i huset genom att slå av/på cirkulationspumpen ger enormt med knäppningar i ett knäpp-känsligt värmesystem.
Klicka här för att svara