Håller på och inreder delar av vinden och ska strax isolera stödben och snedtak. Har cc 850-950 mellan stödbenen (gammalt hus). Vill ha skruvfasta väggar så nånting bakom gipset behövs, men vad? Osb lär ju inte funka med så långa avstånd. Ska man regla extra mellan eller köra råspont hela vägen? Några råspont/gles som stöd för osb?
Hur brukar man göra?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Jag hade samma problem, lite olika mått mellan takstolarna. Skruvade 45x45 på tvären cc60 och skruvade OSB/gips liggande.
Tar lite mer plats, men man får installations utrymme och 45 extra isolering.

Edit: Dagens skivor är väl 900 mm breda, så då sätter man väl cc450 (jag använde 1200 mm skivor)
 
Isakare Isakare skrev:
Jag hade samma problem, lite olika mått mellan takstolarna. Skruvade 45x45 på tvären cc60 och skruvade OSB/gips liggande.
Tar lite mer plats, men man får installations utrymme och 45 extra isolering.

Edit: Dagens skivor är väl 900 mm breda, så då sätter man väl cc450 (jag använde 1200 mm skivor)
Klart man gör så, har ju tusan gjort så med vanliga väggar när jag isolerat. :) Finns både 1200 och 900 nu men isoleringen är vanligast för cc60 så jag kör på det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.