21 479 läst ·
94 svar
21k läst
94 svar
Svårt med handpenning, hur gör man?
Köp en avfuktare så blir det torrt i källaren. Jag har 4 st, tre köpta på loppis för i snitt ~135 kronor.
Två stycken EchoDry Combi II Avfuktare, en köpt dyrt men betalad av försäkring, en köpt billigt på loppis för 150 kr.
En Woods 36 köpt på loppis för 300 kronor och en Duracraft DD-TEC10E köpt på Björk&frihet loppis för 80 kr!
EchoDry Combi funkar suveränt, tyst och effektiv.
Ett tips, se till att den du skaffar återstartar vid strömavbrott, min Duracraft gör inte det.
Två stycken EchoDry Combi II Avfuktare, en köpt dyrt men betalad av försäkring, en köpt billigt på loppis för 150 kr.
En Woods 36 köpt på loppis för 300 kronor och en Duracraft DD-TEC10E köpt på Björk&frihet loppis för 80 kr!
EchoDry Combi funkar suveränt, tyst och effektiv.
Ett tips, se till att den du skaffar återstartar vid strömavbrott, min Duracraft gör inte det.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Åh, vilken hjälpsam själ du är.. tyvärr missade jag helt poängen med vad du ville bidra med. Lust att utveckla?S SvanteC skrev:
Man kan bo många på liten yta!
När jag var 11 år 1967 hade min (frånskilda) mor köpt hus i Stenungsund så vi flyttade dit.
En vuxen och 5 barn.
Sedan gifte hon om sig och fick två barn till.
Vi bodde alltså några år 7 barn och två vuxna i ett hus på 97 kvm.
Morfar (som var byggmästare) satte upp extra väggar så det blev 6 sovrum, vi barn delade rum och ingen av oss dog av det.
Grannhuset, exakt samma som vårt:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2189502
När jag var 11 år 1967 hade min (frånskilda) mor köpt hus i Stenungsund så vi flyttade dit.
En vuxen och 5 barn.
Sedan gifte hon om sig och fick två barn till.
Vi bodde alltså några år 7 barn och två vuxna i ett hus på 97 kvm.
Morfar (som var byggmästare) satte upp extra väggar så det blev 6 sovrum, vi barn delade rum och ingen av oss dog av det.
Grannhuset, exakt samma som vårt:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2189502
Jag är ledsen om du tog illa upp, det var inte min mening. Men kravet på kontantinsats är av godo.M Marida skrev:
Om ekonomin går ihop i övrigt men ni inte har kapitalet till insatsen så bör ni vänta. Kan ni inte vänta så behöver ni lösa pengarna till insatsen, har ni några föräldrar som kan låna er pengar? Som ett förtida arv exempelvis.
Ni bör nog kanske se om ni kan hitta ett mindre hus, och låta barn dela rum..? Inte så vanligt längre men det var vanligt förr.
Tack för förtydligandet. Ber om ursäkt för min passiva aggressivitet.S SvanteC skrev:Jag är ledsen om du tog illa upp, det var inte min mening. Men kravet på kontantinsats är av godo.
Om ekonomin går ihop i övrigt men ni inte har kapitalet till insatsen så bör ni vänta. Kan ni inte vänta så behöver ni lösa pengarna till insatsen, har ni några föräldrar som kan låna er pengar? Som ett förtida arv exempelvis.
Ni bör nog kanske se om ni kan hitta ett mindre hus, och låta barn dela rum..? Inte så vanligt längre men det var vanligt förr.
Låna av föräldrar är tyvärr inte ett alternativ. Vi får fortsätta spara helt enkelt eller hoppas på att rätt hus kommer ut relativt billigt (eller att bostadsbubblan spricker).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Vad är det för fel på dagens människor? Orkar inte läsa mer än ett enstaka inlägg innan de kommer med förnumstiga råd.
Alltså, vi bor i en lägenhet med källare, källaren ingår i lägenheten, typ ett radhus med hyres.A AG A skrev:
Att bosätta sig utanför staden är inte ett alternativ delvis på grund av omständigheterna med körkortet men det finns andra aspekter också som gör att vi inte är intresserade av att bo så, jag uttryckte mig uppenbarligen för enkelt och kort i mitt första inlägg.
Bästa svaret
Jag tror på att leva lokalt om det är möjligt. Ni sparar väldigt mycket på att aldrig skaffa en andra bil. Sikta på att bo och jobba i samma stad. Eftersom ni har relativt stora barn verkar det inte vara en bra idé att fortsätta spara i 5 år till innan ni köper det boende som barnen ska växa upp i. Barnen kommer ju i princip börja flytta ut innan ni har boende som passar er. Ta ett blancolån till kontantinsatsen och försök köpa något som inte kräver för mycket renovering. Då har ni i stället chans att betala tillbaka blancolånet snabbt.
Jag upplever det som att du egentligen inte tar till dig av alla tips, du kommer med invändningar mot allting. Vad vill du egentligen ha hjälp med?M Marida skrev:Alltså, vi bor i en lägenhet med källare, källaren ingår i lägenheten, typ ett radhus med hyres.
Att bosätta sig utanför staden är inte ett alternativ delvis på grund av omständigheterna med körkortet men det finns andra aspekter också som gör att vi inte är intresserade av att bo så, jag uttryckte mig uppenbarligen för enkelt och kort i mitt första inlägg.
Om du fortsätter att spara och det inte blir någon krasch på bostadsmarknaden så är det ju risk att ert sparande (om ni inte kan spara riktigt stora summor) inte leder till någonting eftersom den generella prisökningen på bostäder gör att priset på potentiella bostäder hela tiden höjs. Bättre då (om man inte tror stenhård på en krasch) att köpa någonting som kanske inte är det man helst vill ha men som ändå är tillräckligt bra. Då är man ju i alla fall med på marknaden och faktiskt äger någonting som kan öka i värde. Ni kan ju fortsätta spara då i alla fall.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Vänta 1-2år, de stigande räntorna kommer pressa ner bostadsmarknaden.M Marida skrev:Hej,
Vi letar efter vårt första hus tillsammans och i dagsläget så behöver vi ett relativt stort hus då vi har 3 barn och är i behov av kontor. Staden vi bor i har inte billiga hus och att bosätta sig en bit utanför staden är i princip uteslutet idag på grund av att en saknar körkort och kollektivtrafiken inte är den bästa.
På grund av detta och att vårt sparkapital är relativt litet, 350 000kr i dagsläget, har vi svårt att ha råd med ett hus som uppfyller de baskrav vi har. Just nu bor vi i en hyreslägenhet med källare som är för liten med fukt i källaren där vi vuxna sover. Känns inte säkert hälsomässigt och därför vill vi hitta ett hus.
Hur ska man tänka här? Är det bättre att köpa någon mindre som behöver fixas (vi är inte händiga av oss) för att kunna komma in på marknaden? Ska man försöka ta ett tilläggslån på ett par hundratusen för att kunna köpa ett bra hus för oss eller är det bättre att vänta och försöka spara?
Vi räknar med minst 3 års sparande för att ha råd med kontantinsatsen men om priserna ökar i samma takt som nu får vi nog räkna med 5-7 år.
Läget känns lite hopplöst för oss. Hur kan man tänka kring detta? Hjälp!
Jodå, jag tar till mig av tipsen men vissa av dem är inte aktuella för oss.M Maledictus skrev:Jag upplever det som att du egentligen inte tar till dig av alla tips, du kommer med invändningar mot allting. Vad vill du egentligen ha hjälp med?
Om du fortsätter att spara och det inte blir någon krasch på bostadsmarknaden så är det ju risk att ert sparande (om ni inte kan spara riktigt stora summor) inte leder till någonting eftersom den generella prisökningen på bostäder gör att priset på potentiella bostäder hela tiden höjs. Bättre då (om man inte tror stenhård på en krasch) att köpa någonting som kanske inte är det man helst vill ha men som ändå är tillräckligt bra. Då är man ju i alla fall med på marknaden och faktiskt äger någonting som kan öka i värde. Ni kan ju fortsätta spara då i alla fall.
Jag ville ha hjälp med detta:
"Hur ska man tänka här? Är det bättre att köpa någon mindre som behöver fixas (vi är inte händiga av oss) för att kunna komma in på marknaden? Ska man försöka ta ett tilläggslån på ett par hundratusen för att kunna köpa ett bra hus för oss eller är det bättre att vänta och försöka spara?"
Jag förstår också att det blir billigare att köpa ett hus ute i skogen som är så litet som möjligt bara vi får in familjen i huset, fixa ett till körkort, köpa en ny bil osv, men det är inte vad vi är ute efter (kort förklarat är det delar av familjen som är väldigt bestämda på var vi ska bo men det är många aspekter som gör det).
En bostadsrätt hade kunnat vara en bra väg in om det inte är för att de är nästan lika dyra som hus i vår stad och har dessutom en månadsavgift. Däremot har det börjat komma upp radhus i bostadsrättsformat som verkar ligga på ett fördelaktigt pris så det ska vi kolla in. Jag skjuter ner mycket tips för jag vet att de inte funkar för vår familj. Tipsen i sig är bra men tyvärr hjälper det inte mig.
Vi hade i princip tre val som jag sett det. 1. Köp ett billigt med renoveringsbehov i en obekväm del av det område vi ändå kan tänka oss. 2. Ta tilläggslån. 3. Fortsätta spara och hoppas att prisutvecklingen på husen vänder.
Med hjälp av denna tråd har jag ändå fått tips som gör att jag inte längre överväger alternativ 1, vi ska kolla upp alternativ 2 och under tiden köpa fler luftavfuktare till källaren och fortsätta spara. Dessutom kolla lite extra efter hus som uthyres och bostadsrätter.
Jag har fått massor av denna tråd
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Tänk på att även om bostadsrätt kostar nästan lika mycket som ett hus, så blir underhållskostnaderna ofta mindre i en förening med god ekonomi. Ni behöver också inte oroa er/spara för tunga utgifter såsom takbyten, omdräneringar, ommålning mm. Detta sköter föreningen om via er avgift.
Den största utgift ni kan åka på är typ badrumsrenovering.
Ni säger att ni är ohändiga. Det blir snabb mycket pengar om man ska anlita hantverkare till allt i ett hus. Fråga er såhär; Kan ni tänka er att ägna en semester åt att måla om ett hus? Byta takpannor som gått sönder? Byta vindskivor? Byta en ytterdörr?
Den största utgift ni kan åka på är typ badrumsrenovering.
Ni säger att ni är ohändiga. Det blir snabb mycket pengar om man ska anlita hantverkare till allt i ett hus. Fråga er såhär; Kan ni tänka er att ägna en semester åt att måla om ett hus? Byta takpannor som gått sönder? Byta vindskivor? Byta en ytterdörr?