5 397 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Preskriptionstiden av förfalskat bygglovsärende
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Nja. Bygglovet har inget med raset att göra. Om grannen gräver ut vid tomtgräns, så är han skyldig att säkerställa att det inte påverkar din fastighet. Antingen med en slänt eller en stödmur.
Detta har inget med bygglovet att göra. Mer än att det skulle krävts bygglov för en mur.
Jag tror inte att du kommer någonvart med kommunen. OM ett fel har begåtts så är det preskriberat idag.
Detta har inget med bygglovet att göra. Mer än att det skulle krävts bygglov för en mur.
Jag tror inte att du kommer någonvart med kommunen. OM ett fel har begåtts så är det preskriberat idag.
Du godkände alltså ritningarna 2007, men märkte inte förr än 2021 att huset var placerat 4 meter ifrån ritningen och en meter lägre?R rally tankestyrning skrev:Hösten 2021 såg jag att marken eroderat bakom mitt garage och att betongplattan hänger i luften. Begärde att få ta del av bygglovet av grannfastigheten från kommunen, det var helt andra ritningar gentemot de handlingarna jag fått ta del av och godkänt, läge på bostad flyttat 4m, dubblering av nivåskillnaden med från 1 meter till 2 meter dessutom med placering 2 meter från tomtgräns vilket omöjliggjorde en hållbar släntlutning.
I själva frågan om eroderingen håller jag med hemuplaren - Bygglovsfrågan och erosionen är två separata problem. Oavsett vad som står i bygglovet om läge och höjd så ska grannen vidta åtgärder för att förhindra erosion när tomten schaktas ur.
Vårt området ligger inte på ett detalj planerat område. Vi är fem grannar, så detta hade inte behövt hända det finns gott om plats. Jag hävdar fortfarande att handläggaren begått tjänstefel.
Det är inte kommunens tjänsteman som har sökt bygglovet och byggt utan det är din granne. Hela ansvaret är din grannes, både formellt och reellt. Detta regleras av jordabalken.R rally tankestyrning skrev:
(Sen kan man som bygglovssökande uppleva sig vara i någon tjänstemans våld. Men den känslan ändrar inte på ansvarsfrågan.)
tack, det är precis sånt här jag är ute efter. Jag vill bara veta vad som är rätt och fel. Jag kan tycka på ett sätt men jag förstår att jag kanske inte har rätt. Det är det jag försöker bena ut. Är tacksam för alla svar o synpunkterClaes Sörmland skrev:
Läs jordabalken här från 3 kap:R rally tankestyrning skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
1 § är de allmänna hänsynsreglerna och 3 § handlar direkt om din grannes schaktning.
Varför har du börjat att dra i detta nu?useless skrev:
Du skrev förfalskning förut. Du svarade inte på frågan jag ställde.R rally tankestyrning skrev:
K Kane skrev:
Förfalskningar är ett brottsligt agerande. Undrar också var du fått det ifrån? Det enda jag kan se i din text är att kommunen skrivit ett ytterligare remissyttrande.
Om du menar det är ett förfalskande så antar jag att du polisanmält det. Lägg gärna upp polisanmälan och polisutredningen här.
Om du menar det är ett förfalskande så antar jag att du polisanmält det. Lägg gärna upp polisanmälan och polisutredningen här.
Det är ju det de inte gjort( skrivit ett nytt remissyttrande) utan har stämplat om det första och sedan använt det och hänvisar att det gamla är ner nya och stämplar om och diarieför det som det är ett nytt de skickat ut. Vilket de ej gjort. Utan de använder det första och ändrar om datum o ritning som nu är avsevärt förändrad.Hemmakatten skrev:
Man polisanmäler inte kommunen men kan försöka få dem att förklara hur gången har varit.väldigt svårt att förklara så här.
Jag ville ha tips, råd och förklaring av er på forumet då mitt garage är på väg att välta. Nu känns det istället som jag blir påhoppad av er? Varför? Jag vill bara ha tips om hur preskriptionstiden är mm. Det är väl det forumet är till för?// RT
'Förfalskat är kanske fel ord. Men det är så jag upplever ärendet när jag följer alla handlingar.
Förstår vad du menar. Grannen har sökt bygglov och kommunen har handlagt det fel. Kan kommunen göra fel och sedan bara hänvisa att det är grannens bygglov. Är inte kommunens handläggning till för att säkerställa att allt är korrekt. Blir kommunen alltid friad? Jag är inte tyken bara nyfiken och förvirrad.Claes Sörmland skrev:
Tack för svaret !!H hempularen skrev:Nja. Bygglovet har inget med raset att göra. Om grannen gräver ut vid tomtgräns, så är han skyldig att säkerställa att det inte påverkar din fastighet. Antingen med en slänt eller en stödmur.
Detta har inget med bygglovet att göra. Mer än att det skulle krävts bygglov för en mur.
Jag tror inte att du kommer någonvart med kommunen. OM ett fel har begåtts så är det preskriberat idag.
Bästa svaret
Kommunen prövar bara bygget enligt en lag, plan och bygglagen (PBL) för att ge bygglov. Den är rätt begränsad och handlar mest om byggnation alls är lämpligt på platsen, om byggnaden duger för ändamålet och om den följer eventuell detaljplan. Men alla tekniska delar av bygglovet och dess påverkan på grannarna ligger under annan lagstiftning. Inte minst relationen till grannfastigheter ligger under jordabalken och den har kommunen inget med att göra.R rally tankestyrning skrev:Förstår vad du menar. Grannen har sökt bygglov och kommunen har handlagt det fel. Kan kommunen göra fel och sedan bara hänvisa att det är grannens bygglov. Är inte kommunens handläggning till för att säkerställa att allt är korrekt. Blir kommunen alltid friad? Jag är inte tyken bara nyfiken och förvirrad.
