Vi har ett rum på 7x4 m, längs med den långa väggen sitter 3 st stora fönster 140x180 cm, på båda kortsidorna sitter också ett likadant fönster. Under ett av fönstren sitter en 140x30 c11 vattenburen radiator, i övrigt ingen uppvärmning alls där inne. Rummet är inte helt oväntat kallt så jag funderar på att sätta ett c22 140x30 under varje fönster på långsidan men låta de på kortsidorna vara.
Skulle ni rekommendera att dra 16 mm pex tur och retur för varje radiator eller gå med en grövre pex och sätta dem i serie? Rummet är ca 10 m från fördelaren.
Skulle ni rekommendera att dra 16 mm pex tur och retur för varje radiator eller gå med en grövre pex och sätta dem i serie? Rummet är ca 10 m från fördelaren.
Är det 1-rör eller 2 rörs?chrille112 skrev:
Vi har ett rum på 7x4 m, längs med den långa väggen sitter 3 st stora fönster 140x180 cm, på båda kortsidorna sitter också ett likadant fönster. Under ett av fönstren sitter en 140x30 c11 vattenburen radiator, i övrigt ingen uppvärmning alls där inne. Rummet är inte helt oväntat kallt så jag funderar på att sätta ett c22 140x30 under varje fönster på långsidan men låta de på kortsidorna vara.
Det är 2-rörs!
Du får kanske mer förslag om du lägga upp en skiss om hur du tänkt koppla in allt.
I serie skall du inte koppla dem. Då kommer första elementet bli varmt och det sista ljummet.
Sen om du dra separat rör eller drar ett gemensamt rör fram och sedan delar upp det.
Men det är enklare att dra 16 mm pex än exempelvis 25 mm pex.
Sen om du dra separat rör eller drar ett gemensamt rör fram och sedan delar upp det.
Men det är enklare att dra 16 mm pex än exempelvis 25 mm pex.
Menar du seriekopplade likt detta:chrille112 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller menar du seriekopplade likt detta
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Menar inte TS om det är bäst med en central fördelning och rör till varje radiator eller om man hellre har grövre stamledningar med avstick till respektive radiator?
Seriekoppling används ofta felaktigt som term så fort en pryl sitter bredvid en annan.
Seriekoppling används ofta felaktigt som term så fort en pryl sitter bredvid en annan.
Eftersom TS har tre fönster på rad (140*180) och funderar sätta en radiator (140*30) under varje, så kan det vara en fördel att koppla ihop radiatorerna till ”ett långt” och låta det styras av en enda termostatventil, men det beror bl.a. på hur nära varandra fönsterna sitter.
Om det kopplas ihop till ”ett långt” så är det en fördel om tilloppet är uppe på ”första” radiatorn och returen nere på ”tredje” radiatorn så att totalflödet blir diagonalt men att alla tre sitter ihop i toppen/botten (topppen-toppen-toppen / botten-botten-botten)
Om det kopplas ihop till ”ett långt” så är det en fördel om tilloppet är uppe på ”första” radiatorn och returen nere på ”tredje” radiatorn så att totalflödet blir diagonalt men att alla tre sitter ihop i toppen/botten (topppen-toppen-toppen / botten-botten-botten)
@Demmpa Jag menade enligt alt 1 (jag visste inte att man kunde göra enligt skissen med röda rör).
Det är ca 50 cm mellan fönstren. Vilket alternativ skulle du rekommendera?
Jag förstår att praxis är att dra 3 tillopp och 3 returer från fördelarskåpet men dels tar det upp mycket plats där och dels känns det slösaktigt med slang när radiatorerna sitter så nära varandra.
Eftersom fönstren är så höga och taket ganska lågt så finns det inte så mycket utrymme under fönstren, annars hade jag kunna dra en utanpåliggande "stam" som jag ansluter radiatorerna parallellt till. Alternativet skulle vara att ha en sån stam dolt i bjälklaget men jag vill gärna undvika dolda kopplingar.
Det är ca 50 cm mellan fönstren. Vilket alternativ skulle du rekommendera?
Jag förstår att praxis är att dra 3 tillopp och 3 returer från fördelarskåpet men dels tar det upp mycket plats där och dels känns det slösaktigt med slang när radiatorerna sitter så nära varandra.
Eftersom fönstren är så höga och taket ganska lågt så finns det inte så mycket utrymme under fönstren, annars hade jag kunna dra en utanpåliggande "stam" som jag ansluter radiatorerna parallellt till. Alternativet skulle vara att ha en sån stam dolt i bjälklaget men jag vill gärna undvika dolda kopplingar.
Bild över väggen kan vara bra.
Är det några fönsterbrädor under fönsterna?
Det går även dra fram matning till första och där förgrena till varje radiator, då blir alla radiatorer parallellkopplade med var sin termostatventil, likt följande,
Matningen kommer från vänster, går vidare till nästa åt höger,
sista radiatorn.
Är det några fönsterbrädor under fönsterna?
Det går även dra fram matning till första och där förgrena till varje radiator, då blir alla radiatorer parallellkopplade med var sin termostatventil, likt följande,
Logga in
Skapa konto
Matningen kommer från vänster, går vidare till nästa åt höger,
Logga in
Skapa konto
sista radiatorn.
Här kommer bild på hur det ser ut idag. Jag inser när jag kollar på bilden att det snarare är 100 cm än 50 cm mellan fönstren (jag är inte där nu). Som du ser så är det trångt under radiatorn att få plats med en matning så som på din bild.
Logga in
Skapa konto
Hur mycke plats har du? Finns på 200mm i höjd https://www.purmo.com/sv-se/produkt...radiatorer/horisontella-panelradiatorer/plintchrille112 skrev:
Bästa svaret
Får du plats med 300mm TP V4 radiatorer så finns ju detta tillbehöret som drar rören mellan konsol & radiator på ett enkelt sätt...
https://www.purmo.com/sv-se/product...h-koppelanslutningar-samt-kopplingar/tp-rak-4

https://www.purmo.com/sv-se/product...h-koppelanslutningar-samt-kopplingar/tp-rak-4

Klicka här för att svara