Hej,

Jag tänkte bara byta köksblandare ikväll men det gick inte så bra.

Nu är vi utan kökskran så jag behöver snabbt hitta den del som saknas.

Den nya köksblandaren är en fm mattsson som har en sån här vattenanslutning som det står 10 på.

Hand håller en vattenanslutningsdetalj märkt med "10", som syns framför rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla blandaren hade en grövre anslutning som ser ut så här och det står 15 på den.

Närbild på hand som håller en vattenanslutning märkt med '15', indikerar grövre dimension.
Skapa konto

Vattenröret som det ska kopplas på

Vattenrör med dimension reducerande anslutning märkt 10, i behov av en adapter för köksblandare.
Skapa konto

Är det en sån här jag behöver?

Rördelar, övergångsnippel R15 till R10 i metall, visas på Clas Ohlson webbsida.
Skapa konto

Dessutom glömde jag kolla vilket vattenrör som var kallt/varmt. Kan man lista ut detta genom vilken av dem som är utan isolering enligt bild. Först tänkte jag isolering för varmt men kan ju vara kondens för kallt också eller?

Två vattenrör med en isolerad och en oisolerad del leds fram till avstängningsventiler under en avloppsrörinstallation.
Skapa konto

Stefan N Stefan N skrev:
Hade bytt avstängningen mot 15-10 istället. [länk]
Tack för svar, det ser ut som det bästa att göra helt klart.

Tyvärr är jag novis, som du märker, inom detta och vill helst inte kapa något rör utan bara skarva på i dagsläget. Vad ska jag i så fall använda?

Tacksam för svar för nu börjar den här barnfamiljens disksamling bli stor vid köksbänken.

Morgontrött kom jag till slut på att jag behöver ju inte kapa. Ska bara försöka stänga av vattnet och hoppas det inte blir en fontän.

Stefan N Stefan N skrev:
Det ser ut som du har Vatette innan och man får inte blanda olika märken. Din blandare verkar ju ha nån gammal mutter och klämring av okänt fabrikat. Hade kapat bort allt, det är ju inga problem även för en amatör.
Alternativt är ju en förminskning 10/15. Denna borde funka om du har kvar muttern. [länk]
Behöver jag kapa, räcker det inte att bara skruva bort nuvarande avstängning och skruva dit den första kopplingen du länkade till?

Var en iväg en sväng på lunchen till min lokala VVS butik. Tyvärr hade den ingen övergång 15/10 med avstängning som jag ville ha utan jag fick en övergång som består i den gamla avstängningen + ett litet kopparrör med klämring följt av en ny övergång 15/10. Detta byggde förstås en del i höjd så det var himla svårt att komma åt att dra fast.

Nu har jag testkört diskmaskinen en stund och tyvärr kan jag ana en liten "bula" vattendroppe vid den nya kopparrörsstumpen på kallvattenledningen. Jag antar att jag behöver efterdra lite till så får prova det ikväll...

Försökte också skruva loss den gamla avstängningen för att kapa röret och därmed göra det hela mer åtkomligt men klämringen satt ju som berget där så iom att jag saknade mer delar så lät jag röret vara långt.

Sista statusen då, markerade mutterns läge, lättade på den och drog ca 1/8 varv mer och nu är det tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.