Hejsan
Jag är medveten om grundreglerna kring starkström. Jag är inte ute efter att balla ur och dra om eller koppla om saker som jag inte ska. Men eftersom att det i handeln idag går att köpa "enklare moduler" för att "bygga om" vanliga strömbrytare till att bli "smarare" (fjärrströmbrytare, ex Aqara T1) så jag vill förstå lite mer.
Jag har en Aqara T1, och jag försöker relatera allt jag frågar om till den. Lite för att ha en grundläggande referens liksom.
Manualen finns här.
Detta är min strömbrytare. Ja, där ligger en grön/gul där inne i väggen som jag kommer åt.
Fråga 1
Vilken typ, enligt manualen, är denna typ av koppling, diagram 1, 2 eller 3?
(Jag kill-gissar att diagram 3 är en trappbrytarlösning)
Fråga 2
Rent praktiskt, så att en andreklassare fattar, hur hade jag kopplat in Aqara T1 i denna dosan (kabelkopplingsmässigt alltså)?
Fråga 3
Hade Aqara T1, rent teoretiskt, kunnat kopplas på en motsvarande strömbrytare som har två vippor, dvs kan tända två olika lampor, eller hade det förtagit den andra vippans funktionalitet då?
Som sagt överst, jag är inte ute efter att göra en elektrikers jobb här. Men, jag vill f@asiken förstå lite mer än vad jag gör idag
Hoppas jag kan få några bra svar här!
MVH
Jag är medveten om grundreglerna kring starkström. Jag är inte ute efter att balla ur och dra om eller koppla om saker som jag inte ska. Men eftersom att det i handeln idag går att köpa "enklare moduler" för att "bygga om" vanliga strömbrytare till att bli "smarare" (fjärrströmbrytare, ex Aqara T1) så jag vill förstå lite mer.
Jag har en Aqara T1, och jag försöker relatera allt jag frågar om till den. Lite för att ha en grundläggande referens liksom.
Manualen finns här.
Detta är min strömbrytare. Ja, där ligger en grön/gul där inne i väggen som jag kommer åt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fråga 1
Vilken typ, enligt manualen, är denna typ av koppling, diagram 1, 2 eller 3?
(Jag kill-gissar att diagram 3 är en trappbrytarlösning)
Fråga 2
Rent praktiskt, så att en andreklassare fattar, hur hade jag kopplat in Aqara T1 i denna dosan (kabelkopplingsmässigt alltså)?
Fråga 3
Hade Aqara T1, rent teoretiskt, kunnat kopplas på en motsvarande strömbrytare som har två vippor, dvs kan tända två olika lampor, eller hade det förtagit den andra vippans funktionalitet då?
Som sagt överst, jag är inte ute efter att göra en elektrikers jobb här. Men, jag vill f@asiken förstå lite mer än vad jag gör idag
Hoppas jag kan få några bra svar här!
MVH
Jag skulle göra så här
Viktigt att veta vilken av de två bruna är kopplade till fasledning L dvs 230V och vilken är kopplad till lampan.
Koppla loss strömbrytaren
Koppla L till T1 L
Koppla blåa i dosan till T1 N
Koppla T1 L1 till lampa
Koppla strömbrytare till S0 och S1
Viktigt att veta vilken av de två bruna är kopplade till fasledning L dvs 230V och vilken är kopplad till lampan.
Koppla loss strömbrytaren
Koppla L till T1 L
Koppla blåa i dosan till T1 N
Koppla T1 L1 till lampa
Koppla strömbrytare till S0 och S1
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Att förutsätta att blå är neutral, kan vara farligt. Det är troligt att den är neutral, men det vet vi inte. Man måste VETA innan man kopplar.
Håbbe: Det är en brun. Sannolikt är den fas och den oranga tändtråd. Vidare borde blå vara nolla. Men som tidigare nämnts ska man verifiera även om det är så det ska vara.
Ingen av bilderna visar hur du har det nu.
Ingen av bilderna visar hur du har det nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Njaaa. Nu gäller det ju framförallt att utreda om bä är nolla. Mät mot något som du vet har jordpotential.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är mycket svårt att mäta sig fram till vad varje ledare har för funktion, dvs att tolka mätresultatet. Försök inte. Du har rätt i att man ska mäta mot jord eftersom den har en känd potential, inte den blå det kan gå illa. Säg att du får 230 V mellan brun och blå, vilken av dem är fas? Det är inte säkert att någon av dem är fas. Det går inte att dra några slutsatser utan kunskap om anläggningen. Därför är det mycket enklare och säkrare att titta i angränsande dosor. Hittar du ett uttag så vet du att det är fas och nolla, men blå kan vara fas om det är en riktigt gammal anläggning! Du måste vara 100% säker innan du börjar koppla. Du har normala färger i dosan, så om anläggningen är sentida och du inte misstänker några oegentligheter så kan man med tillräcklig säkerthet dra slutsatser efter en snabb titt runt omkring.K kaherdin skrev:
Din strömbrytare passar in på diagram 2.K kaherdin skrev:
Det är riktigt att diagram 3 visar en lösning med trappströmställare.
Enligt diagram 2. Du måste kunna förstå detta schema för att kunna koppla. Jag tänker inte ge dig en färdig lösning, utan du behöver ta fram den själv. Det är inte svårt. Börja med att identifiera ledarna, fas, nolla och tändtråd. Visa upp hur du tänkt så får du sedan hjälp.K kaherdin skrev:
Ja, nej, kanske. Det går att använda en tvåvägs brytare, kron eller dubbeltrapp, där ena vippan styr pucken och den andra vippan en annan lampa. Eventuellt behöver du sätta in en fjäder under den vippa som styr pucken, och det kanske inte går på en gammal befintlig strömbrytare. Då kan du köpa en ny exxakt där fjädrar ingår.K kaherdin skrev:
Allt arbete med att koppla in denna puck är behörighetskrävande. Du är också skyldig inför elsäkerhetslagen att ha nödvändiga kunskaper och färdigheter för jobbet.
Klicka här för att svara