Hej!

Jag undrar om någon vet vad den långa delen av gångjärnet, den som är fastskruvad i dörren, kallas på svenska? (Se bild.) Jag håller på och översätter en text från engelska. På engelska kallar de den "hinge strap". Jag har googlat en massa utan att hitta en svensk term.

• Långt svart gångjärnsblad fastskruvat på en grå träyta, markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du ser ofta dessa gångjärn säljas som hakgångjärn men egentligen heter det bandgångjärn och ibland kallas det även bladgångjärn (förr var det inte ovanligt att det var ett blad längst ut på bandet men ett tunt band kan även kallas blad).
Den delen kan kallas bladet eller bandet men i modern svenska pratar man oftast om dörrdel och karmdel.
Själva dörren benämns även som dörrblad så därför bör man då säga gångjärnsblad för att undvika missuppfattning.
Det finns även liknande gångjärn t.ex stubbhake.
Ord som dörehengsle, henglse, hängsla osv användes för många hundra år sedan och de orden lever kvar i både norska och danska men i svenskan används de inte längre förutom möjligtvis dialektalt i vissa byar.
OBS Jag är ingen språkvetare men jag hävdar att dörrdelen ska kallas gångjärnsblad på svenska.
Man även hävda att stycket som håller ihop planket ska kallas gångjärnsband.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfiken234
  • Laddar…
Tack!!! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.