130 893 läst ·
292 svar
131k läst
292 svar
325kr/h för gymnasiepraktikant
en praktikant genererar utgifter för firman och inga inkomster
Sen kan man diskutera nyttan i arbetet denne utför
Är säker på att arbetet tagit längre tid om denne inte varit med och gjort nytta
Kanske det går jämnt ut, vem vet?
Men återkoppla när du fått svar från firman
Inte lönt att fortsätta med fler gissningar fram till dess
Är säker på att arbetet tagit längre tid om denne inte varit med och gjort nytta
Fast jag är inte ute efter gissningar som sagt. Återkommer till fråga: Får man debitera en outbildad skolelev som elektrikerlärling?U Uffe A skrev:en praktikant genererar utgifter för firman och inga inkomster
edit: oklar elektrikerelev
Jag blir nyfiken på vilka utgifter de belastar företaget med? Förutom att ta upp tid från elektrikerna…U Uffe A skrev:en praktikant genererar utgifter för firman och inga inkomster
Kan tyvärr inte ge dig något svar på den frågan eftersom jag inte är insatt i juridiken som behandlar detta ämneS Snickesnickarn skrev:
Önskar dig lycka till och att du får klarhet i detta
Bästa svaret
Om inte firman gjort upp med dig innan skulle jag inte betalat något för praktikanten. Det är alltså inte en lärling det är tal om utan en gymnasieelev som inte får lön.S Snickesnickarn skrev:
Ring firman och berätta att du beställt en elektriker och inte är intresserad av att betala någon praktikant. Om firman tycker att dom har kostnader för praktiken, även om dom inte får lön, får du vänligt informera om att det är deras problem och att du inte gått med på att finansiera praktikantens utbildning.
Så gjorde jag i alla fall när jag var i en liknande situation med en snickare för många år sedan.
Hur löses det med egenkontrollprogrammet och en sådan här typ av inofficiell praktikant? D v s installerar gymnasisten el lagligt?
EDIT. Googlade:
https://www.elsakerhetsverket.se/sk...ragor/#far-jag-gora-elinstallationer-i-skolan
EDIT. Googlade:
https://www.elsakerhetsverket.se/sk...ragor/#far-jag-gora-elinstallationer-i-skolan
Redigerat:
Fast det kan ju omöjligt vara fallet här, när både elektrikern och praktikantens timmar dyker upp på fakturan.U Uffe A skrev:
Det känns spontant som en ordentlig fuling från firman.
Att ta betalt för en lärling är ju ensak, lärlingen har ju lön. Men det är väl knappast tanken att företag ska kunna "anställa" praktikanter för 0kr/h och sedan fakturera all deras arbetstid.
Syftet med praktik för en arbetsgivare är ju att visa upp sin arbetsplats och få första tjing på utbildade elektriker, som man sedan kan anställa och vars arbetstid kan faktureras.
Arbetsgivare får dessutom upp till 16k för att ta emot en elev. Just för att deras kostnader ökar. De får knappast dubbeldebbitera skolverket och beställareUnikt namn skrev:
Fast det kan ju omöjligt vara fallet här, när både elektrikern och praktikantens timmar dyker upp på fakturan.
Det känns spontant som en ordentlig fuling från firman.
Att ta betalt för en lärling är ju ensak, lärlingen har ju lön. Men det är väl knappast tanken att företag ska kunna "anställa" praktikanter för 0kr/h och sedan fakturera all deras arbetstid.
Syftet med praktik för en arbetsgivare är ju att visa upp sin arbetsplats och få första tjing på utbildade elektriker, som man sedan kan anställa och vars arbetstid kan faktureras.
Hade aldrig accepterat detta!!
Hade en elektriker på jobb hemma med en timanställd skolpåg, jag hade fast pris så jag oroade inte mig direkt men han gjorde lite missar, men dom ska få lära sig tänkte jag.
I ditt fall hade jag kunnat gå långt för att slippa betala det där, bara det att du uppskattar att det skulle gått fortare utan eleven säger allt.
Hade en elektriker på jobb hemma med en timanställd skolpåg, jag hade fast pris så jag oroade inte mig direkt men han gjorde lite missar, men dom ska få lära sig tänkte jag.
I ditt fall hade jag kunnat gå långt för att slippa betala det där, bara det att du uppskattar att det skulle gått fortare utan eleven säger allt.
Är ju inte säkert att det företag du anlitat sökt bidraget, men de har möjlighet att göra det.S Snickesnickarn skrev:
https://www.skolverket.se/for-dig-s...e/du-kan-fa-bidrag-for-att-ta-emot-en-larling
Du skall absolut inte betala för en praktikant som har utfört arbete hos dig. Att ta betalt för en praktikant och kalla honom lärling på faktura låter definitivt som fuffens.
Sen vet jag inte vem det var i tråden som skrev att det är klart praktikantens timmar ska debiteras då han faktiskt gör nytta. Om elektrikern står och kollar på vad praktikanten gör så ska man då alltså 825kr/h istället för 525kr/h det ringer inte helt rätt i mina öron.
Sen vet jag inte vem det var i tråden som skrev att det är klart praktikantens timmar ska debiteras då han faktiskt gör nytta. Om elektrikern står och kollar på vad praktikanten gör så ska man då alltså 825kr/h istället för 525kr/h det ringer inte helt rätt i mina öron.
Alltså..jag ser det så här.
Själv har jag inte påbörjat min praktik men man kan inte börja debitera för en praktikant utan det går ju under personen som är anställd. Praktikanten är där för att lära sig.
Om jag jobbar hos Uffe och går ut till kund så tror jag inte att Uffe debiterar kund för 2 pers utan endast för sig själv. Om man nu ska vara ärlig mot kund
rätta mig om jag har fel
Uffe är grym!
Själv har jag inte påbörjat min praktik men man kan inte börja debitera för en praktikant utan det går ju under personen som är anställd. Praktikanten är där för att lära sig.
Om jag jobbar hos Uffe och går ut till kund så tror jag inte att Uffe debiterar kund för 2 pers utan endast för sig själv. Om man nu ska vara ärlig mot kund
rätta mig om jag har fel
Uffe är grym!
Om du vet att pågen inte får en krona så hade jag bestridit.
Själv jobbat för bygg som hantlangare och plattsättare dock sommarjobb. Men byggföretaget fakturerade inte privatkunder för oss sommarjobbare, de betalade vår lön ur egen ficka för sakens skull att vi skulle få lite sommarpengar.
Och 325 spänn timmen för en praktikant är ju ett skämt.
Själv jobbat för bygg som hantlangare och plattsättare dock sommarjobb. Men byggföretaget fakturerade inte privatkunder för oss sommarjobbare, de betalade vår lön ur egen ficka för sakens skull att vi skulle få lite sommarpengar.
Och 325 spänn timmen för en praktikant är ju ett skämt.