Lite småpanik här efter att ha spenderat de senaste veckorna till att måla slagport och karm med linoljefärg. Senaste lagret (det tredje och sista) målades för dryga vecka sedan, och i förrgår satte jag upp dörrbladen. Nu i natt kom det kraftigt med regn och blåst – och när jag kom ut i morse blev jag lite smått chockad.

Grönmålad träyta med regndroppar, vissa avtorkade och andra kvar, efter målning med linoljefärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De ljusare prickarna är där regndroppar har suttit, till vänster torkade jag av med en trasa, och till höger är dropparna kvar. Ser ut som blåsor, men färgen har inte rest sig eller nåt, bara att det blivit ljusa prickar av dropparna.

Hur är detta möjligt? Kommer de att försvinna när det torkar upp?

Målat enligt Ottossons instruktioner (grundlager med färg + olja + terpentin, sedan två lager med färg). Låtit torka ca 4-6 dagar mellan lagren.

Färgen har i och för sig torkat, men ännu inte härdat. Så den är lite mjuk. Om du kan ta in dem i värmen i gen en vecka och se hur det utvecklar sig. I värsta fall får det bli ett tunnt lager till....

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ingen fara. Vi målar också i gröna toner med linoljefärg och det ser ut så där vid regn den första tiden. Det försvinner när det torkar upp. I alla fall hos oss.

Kanske är det pigmentet som är så hydrofilt att det kan ta upp lite vatten trots att det sitter i en oxiderande linoljefilm?

• Gilla
byggarnolsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen fara. Vi målar också i gröna toner med linoljefärg och det ser ut så där vid regn den första tiden. Det försvinner när det torkar upp. I alla fall hos oss.

Kanske är det pigmentet som är så hydrofilt att det kan ta upp lite vatten trots att det sitter i en oxiderande linoljefilm?
Tackar för svar! Fick precis svar från Ottossons också, enligt dem med så är detta helt normalt och ska gå tillbaka så snart det torkar upp.

Hehe, nybörjare på linoljefärg så fick lite skrämselhicka där :D

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.